Nytt lys = ekstrem algevekst

Sikkert et dumt spørsmål kanskje, men har lett en del innpå ang algevekst og ble ikke mye klokere.=)
Skiftet lysrør i 720 literen min her for 3-4 uker siden, kjøpte da 2 stk sylvanarør med farget lys (lilla aktig) og 2 stk vanlig lysrør.
Skal si jeg ser tendensen til en ekstremt hurtig algevekst, ikke var det "dårlig" lys fra før av og jeg har aldri hatt algeproblemer tidligere. Er dette vanlig? Burde jeg bytte til andre lysrør/farger?
Har satt meg godt inn i fisk, planter og nødvendige verdier- men skal ærlig innrømme at jeg har liten peiling på lysrør!
Har ikke overflod av planter, alle verdier er der de skal, og fiskene trivs like godt som før- eneste som er ekstra fornøyd nå er mallene mine!
3 spørsmål
Hvor lenge siden er det du skiftet lys forrige gang og hvor mange timer om dagen har du lys på?
Om man skifter lys sånn passelig ofte høres det rart ut at algeveksten skal eksplodere ved innstallering av nye, selv om det selvsagt kan ha innvirkning.
Er det samme type alge som du har hatt tidligere, men i overkommelige mengder eller er det noe nytt?
Hva slags lysrør har du kjøpt? Egentlig er det motsatt, dårlige(gamle) rør gir mer algevekst en nye, men om du har bommet veldig på valget og det er mye næring i vannet, vil du få algevekst. Hvor ofte og mye skifter du vann? Hvor mye nitrat har du? Bruker du gjødsel? Hva slags alger er det som kommer? Hva slags sand/grus har du? Har du variert med planter? hurtigvoksende og sentvoksende? Har plantene vist tegn på ekstra vekst etter de nye rørene ble montert? temp, pH kH og gH? Hvor lenge har du lyset på?

Mange spm. som alle kan gi ett hint om hvorfor du nå har denne opplevelsen....

Mvh Glenn

Takk for svar- skal prøve så godt jeg kan å svare på alt!=)
Kjøpte sylvana lysrør som dyrebutikken anbefalte. " med lillafarge for framheving av fiskens farge (ser forresten at det er på denne siden av karet algeveksten er størst) Og 2 lysrør uten farge. Kanskje jeg burde bytte disse 2?
Lysrørene som stod i karet var ca 1,5 år gammelt. (4 stk vanige)
Skifter ca 20-25 % av vannet hver søndag, og måler de samme verdiene som jeg alltid har hatt. Ph 7,5 gh 7, nitritt og amoniakk 0.
Temperatur ca 25- 26 grader.
Kjører lys og UV filter 10 timer per dag, og karet står ikke i sollys.
Vet ikke hvilke alger dette er, men har ikke hatt algeproblemer tidligere i noen kar.
Av planter har jeg en god miks av sent voksende og hurtigvoksende, disse har kanskje strukket seg en anelse etter lysbytte. Kjører gjødselkuler og easylife karbo som gjødning. Har forøvrig lite/nesten ingen alger på plantene.
Har biltema sand, mens anubias og java gror på rot og stein.
Har 5 saer og 4 maller som holder rent, resten er selskapsakvariefisk.
Har jeg fått med det vesentlige eller- uff ikke lett å huske alt sammen!=)

Opplevde det samme første gang jeg skiftet lysrør (fra de som fulgte med til fullfargelys, orker ikke den lilla fargen selv om plantene nok liker det best). Kar i balanse, god plantevekst, lite alger, og så kjørte jeg full rulle med nye lysrør og reflektorer. De stakkars plantene fikk jo ikke sjansen til å tilpasse seg nye lysforhold, så algene så sitt snitt og eksploderte, grønt glass og grønt vann nærmest over natten.

Ut med tre av fire nye rør, inn med de gamle, og så gradvis skifte og sette på reflektorer. Og øke næringstilgang og karbo for plantene i takt med raskere tilvekst.

I Juwelen der planteveksten er helt ellevill tok jeg sjansen på å skifte to og to rør og sette på en reflektor om gangen, da var jeg klok av skade og fulgte bedre med i timen. Skifter du alt på en gang (det er jo mye enklere å huske...) er det nok lurt å skjære ned på antall timer i starten, så plantene får være med i svingene. Balanse, litt vrient men tenk så kjedelig det hadde vært om alt var på stell til enhver tid!
Tusen takk Linda!!! Jeg har nok vært litt for rask i svingene her med nye lysrør + reflektorer samtidig.... Har nå satt i 2 av de gamle rørene men med reflektorer- har senket lystiden og. Skal ta det gradvis fremover!=)
Sant som du sier at det hadde vært fryktelig kjedelig om alt var på stell hele tiden, må jo oppi og luke, pynte og ommøblere litt innimellom! Det er jo det som er kjekt!=)
Syns forsåvidt det lilla lyset var greit, men hadde nok ikke kjøpt det om jeg hadde sett fargen først. Er som sagt helt amatør på lys. Noen som kan anbefale en fin kombinasjon av 4 stk 89 cm rør (tror de er 30w) ?
Skal prøve å sette meg litt mer inn i lysrørverdenen framover!=))
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap