Ferskvannskvarie, fersking som trenger noen råd....

Hei,

Sikkert spurt om dette før, men jeg prøver med en egen tråd.

Først litt historikk og info om vårt akvarium.
Kjøpte akvarium til eldste dattera for en drøy mnd eller 2 siden. 60 liter. Inv. pumpe med filter, og lys. Varmekolbe er bestilt da vi ser at temperaturen ligger rundt 21-24 grader.
3 platy, 3 neontetra(?) og 1 malle.
Brukte en uke på innkjøring etter at planter(2 små grønne) og grus(ca 5cm bunn) mm var på plass. Bruker JBL Easytest for å måle vannkvalitet. Etter innkjøring var vannet ifølge sticken perfekt.
Har målt vannet et par ganger i uka etter oppstart. Alt har vært flott. Bytter vann hver 14. dag.
Forer forsiktig, og har 1 dag i uka hvor vi ikke forer.

Så startet utfordringene.
Så døde en av fiskene før påskeferien. vs den lå på bunnen og fløyt rundt ukontrollert. Så vi sørget for å avlive den og kasta den i søpla. De andre virker fornøyd.
Men når vi målte vannkvalitet etter 3 dager med påskeferie så får vi fult utslag på No3 og No2. Har skiftet ut noe av vannet og bruker det vi fikk i butikken for å raskt forbedre springvannet. Tetra aquasafe og prodac nitridac.
Har lagret kaldt vann over natten for å oppnå romtemperatur.
Vasker filter i det vannet som jeg har tømt ut av akvariet.

Så spørsmålene.
Bruker jeg riktig tilsetning i vannet?
Hvor ofte må jeg skifte vann? Hvor mye?
Forer med tetra mini granules og tetra tabimin. Noen annet som vi bør bruke?
Er det andre produkter som vi bør tilsette vannet?
Bør vi bruke andre målemetoder en Strips for vannkvalitet?
Er det andre viktige ting vi kan gjøre så tar vi dette imot med STOR takk.
Ønsker jo og skape et godt miljø for fiskene våre. Nå virker det som vi sliter litt med det....

På forhånd takk.

Hilsen uvitende nybegynnere


Det tar ca en mnd før nitrogensyklusen er i gang i karret. At du ikke har målt NO2 og NO3 tidligere, er ganske enkelt forde NH3/NH4 ennå ikke er omgjort til nitritt og nitrat.

Det er ganske typisk av zoobutikker å selge fisk alt for tidlig. Og det går jo også greit en stund, før du får NO2 som dreper fisken. At du har målt NO3 er i grunn veldig bra, for det betyr at du har bakteriekultur i pumpen som har begynnt å virke. Disse bakteriene gjør NO2 til NO3 som ikke er så giftig for fisk, bare det er i moderate mengder. Dette er næring for planter (og alger).

Du skal IKKE skylle filteret ditt med mindre det er nødvendig i forrhold til at det er redusert gjennomstrømming i det, og det burde gå flere mnd. mellom hver gang.

Siden du har målt NO3 kan du kanskje redde fiskene dine ved å ta store vannskifter hver dag til du ser NO2 er på null. Bakteriene gror også fortere når du får opp tempen, så varmekolbe er ett must.

Når det kommer til tillsettninger, skulle du egentlig ikke trenge stort med vannet du har i krana di, for du kom fra Oslo? Der er det bløtt og fint vann for tetra'ene dine og malla, men platyene synes nok ikke dette er noe særlig, da de heller vil ha hardt vann og en høyere pH enn de andre fiskene du har. Her burde du gjøre ett valg om hva slags fisk du skal satse på, og eventuellt justere vannet etter hva fiskene ønsker/trenger. Jeg vil anbefale deg å velge fisk som har det fint i kranvannet ditt, så du slipper alle nybegynnertabbene som sliter på motivasjonen i starten. Det er nemlig ikke lett å holde stabile verdier i 60 liter med vann om du ikke sitter på gode kjemikunskaper. Det enkle er ofte det beste, så når det vanskelige er blitt lett, er det også blitt det beste

Lykke til
Glenn
Først; Velkommen til en spennende hobby!
Uff av meg.. Dere har som så mange andre gått rett i nybegynner fella (meg inkludert). For kort innkjøring. Derfor får du nå nitrit, No2.
For å sikre at man ikke får denne nitritt toppen anbefaler man en innkjøring på 5 uker.

Nå er det daglig vannbytte som gjelder i en stund fremover til du får No2 på null igjen.
Det du putter i vannet hjelper ikke mot No2. Men det hjelper mot tungmetaller i vannet. Ikke alle steder i Norge at det er nødvendig. Men det skader ikke, så bare bruk det.

Jeg ville byttet 10 L hver dag, frem til No2 er borte.

Dråpetester er mer nøyaktige enn strips. Og hvis stripsene er gamle kan de vise feil resultat (det kan også gamle dråpetester)

Når alt er tilbake til normalen igjen, holder det å bytte 10-20% av vannet hver uke.
Les gjerne også her;



Her står det meste forklart.
Får ikke håpe at denne lille kræsjen demper ønsket om akvariet. Det er jo en flott hobby. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap