Akvarium kun for planter?

Hei.

Jeg planlegger å gå til anskaffelse av et 20 liters akvarium, og bruke dette som karantene kar, og eventuelt for yngel og egg.
Jeg tenker å fylle karet med sand, grus eller klinkekuler i bunn. Noe javamose, og 1-2 planter som vokser slik at de dekker litt av vannoverflaten.
Det jeg da lurer på er, dersom jeg anskaffer dette 20 liters akvariet og kun har planter i det, vil det være mye arbeid med dette? Må jeg bytte vann som i vanlige akvarier med fisk? Kan jeg bare enkelt anskaffe litt gjødsel for plantene og la det være for seg selv?
1. Nei det er ikke mye arbeid med dette.

2. Ja du må bytte vann med jevne mellomrom.

3. Du kan bruke gjødsel, men husk at det må være gjødsel beregnet for akvariebruk.

Det er mange som driver med regne plante akvarier, kanske med innslag av små reker og fisk.
Vil algespisere som ancistrus, eller reker være en trussel for egg og yngel? Jeg har noen neontetra, og leser at det er vanskeligt for eggene å klekkes i vanlige akvarier sammen med andre fisk for alle fiskene spiser eggene.
Jeg tenker på reker som spiser alger, ser ut som det er flere men jeg har ikke satt meg inn i det enda.
Neontetra er ingen enkel fisk å drette. Det er ikke så vanskelig å få dem til å leke, men eggene er lyssensitive og om du skulle klare å klekke dem, er yngelene veldig liten, og det krever litt erfaring for å fore dem opp. Vannverdiene de trenger for lek er heller ikke enkle å holde i 20 liters kar.

Om du vil forsøke deg på stimfisk, er sebrafisker ett greit utgangspunkt for å erverve seg erfaring. De er ikke så nøye på vannverdiene og ynglene er enklere å fore opp, selv om disse også er veldig små.

De fleste reker er opportunister og vil spise alt de kan klare å få i den lille munnen sin. Små fiskeegg er snadder for dem. Det samme gjelder ancistrusen, den vil ta eggene som kaviar
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap