Hjelp scalarene har lagt egg

Hei

Scalarene mine har lagt egg og de er nå i slutten av wigglers fasen. Jeg har prøvd 4 ganger med artemia klekking ved bruk av brus flaske. Men har ikke fått noe klekking(et par synlige artemia). Hva skal jeg gjøre? Er straks tom for egg og de begynner nok å svømme idag....
Jeg brukte 1 spiseskje med Jozo salt uten jod med litt natron i, når jeg prøvde å få dette til.
Bor forresten rett utenfor Bergen.
Event er det noen i Sotra/Bergensområdet som har noen gode artemia egg?
når jeg klekker artemia bruker jeg ca 1 liter vann, tre store teskjeer med grovt havsalt, en knivsodd med natron og en snau halv teskje med artemiaegg. husk at det må holde ca 28 grader og ha mye lys og endel sirkulasjon iform av luft.

mange artemia egg er også dårlige, det er veldig varierende kvalitet på egg.
Hei

Det er det samme som jeg gjør og. Men de klekker ikke. Kjpte en slik hylse med egg men nå er det tomt.
Eller eg bruker fin salt, har grov salt og
Per Ivar Paulsen
når jeg klekker artemia bruker jeg ca 1 liter vann, tre store teskjeer med grovt havsalt, en knivsodd med natron og en snau halv teskje med artemiaegg. husk at det må holde ca 28 grader og ha mye lys og endel sirkulasjon iform av luft. mange artemia egg er også dårlige, det er veldig varierende kvalitet på egg.


Da har gjort nøyaktig som du har beskrevet med det siste eg har av egg...
Eg brukte da en 1 1/2L flaske og lagde en egen klekker som beskrevet. Jeg vasket den godt og brukte en kork som jeg festet en luftslange i med våtroms silikon. Håper at det går fint an å bruke denne type silikon...
Men de eggene jeg kjøpte stod ute i lyset i en hylse uten noen dato på.. Kan det være at det er disse som er dårlige?

Håper noen kan hjelpe... Scalare wigglersene har fremdeles ikke begynt å svømme men de har begynt å slippe seg av og til men da hiver foreldrene de raskt på plass igjen hehe
Våtrom silikon inneholder sopp drepene middel så den ville jeg ikke brukt.
Jeg slet også med og klekke artemia første gangen.
fant ut at jeg brukte dårlige egg.
Jeg vil anbefale at du kjøp egg som er oppbevart kjølig.
Jeg bruker samme klekker som deg med 0,6L vann 3 ts salt 1/2 ts natron og 2 ts med egg.
du har fortsatt tid. de blir ikke frittsvømmende før på den 7. dagen (som regel).
klekking av artemia, kan være pain i starten.
husk at du også trenger luft oppi artemia oppsettet ditt... ellers må du blåse luft nedi der med sugerør ganske mange ganger iløpet av dagen ^^.

jeg fikk heller ikke til artemia i starten... så jeg gikk lei og kjøpte et JBL ARTEMIO set... og det funka fett. hvis du tar en titt på tråden min, så kan du se bilde av oppsettet mitt.
Hei

Gikk desverre ikke dette. Alle yngelene døde men har fått nye artemia egg som jeg bestilte på nett. Og de funket som gull.
Nå har Scalarene lagt flere egg(nesten dobbelt så mye) og de er nå kommet i tidlig "wigglers" stadie
Så jeg krysser fingrene

Da var de begynt å svømme og det er utrolig mange, men merker at klekkingen av artemia tar 3 dager... Det er jo ikke normalt
Hei

Tempen ligger på 28-30 grader.
Men ser nå at nesten alle Scalare yngelen er borte...
Forstår ikke helt hvorfor. Alle hadde en fin rød kulemage etter foring med artemia.
Kan det være at de har fått for mye?
PH og Nitritt er ok, tempen er på 28/29 (PH er ikke helt optimal da den er en smule lav fra perfekt, men vet ikke hvordan eg skal få den opp)
Renset tanken igår og idag så er det kanskje 20 stk igjen av et kull på sikkert 3-400 for 2 dager siden.
De svømmer med foreldrene i et 360 liters hjørneakvarie(fikk et billig og tenkte eg sku bruke det til et føde kar til eg vet hva jeg vil ha oppi her), Eheim utvendig filter med grov svamp på innsuget.
Har ingenting i bunnen utenom noen leirkrukker og en rot med planter på.
Lyset er ikke så veldig bra i tanken da jeg venter på reflektorer.
I vannet bruker eg kun Aquasafe.
Kuttet ut å bruke salt etter jeg leste meg litt rundt.

For lav pH kan jeg vanskelig tenke meg du har, med mindre du bytter for lite vann og har masse røtter og andre ting som senker pH. Øke pH er veldig enkelt kontra å senke den, men hva har du i karret nå siden du sier den er litt lav? Om den ikke er langt unner 6 er det supert scalare vann(supert helt ned til 5.5, men da begynner filterbakteriene dine å dø).
Hei PH ligger på 7 ca.
I akvariet har eg en liten rot hvor jeg har bundet 2 planter fast på, og så har eg to leir krukker hvor jeg har sverd planter i.
Ellers er det ingen ting i akvariet utenom to scalarer og yngel.
Eneste eg synes er at det er litt dårlig belysning i karet.
er helt normalt at kull faller fra... jeg hadde igjen 32 yngel etter leksparets 4 forsøk. usikker på hvorfor... kan det hende at foreldrene tar seg et jafs? du gjeter jo ungene rundt omkring, kanskje de glemmer avogtil å spytte dem ut igjen?

har du andre fisk i karet utenom scalarene?

vannbytte er alfa og omega, husk at vannet bør ha ganske litt temp med det som er i karet, ellers får de kulde sjokk.

her er en video jeg fulgte, den er ganske god, også leste jeg tråden til Mona om scalarene, mer info enn det kan jeg ikke gi.

link til de 2 filmene på youtube (part 1 og 2):

http://www.youtube.com/results?search_query=angelfish+breeding+documentary&oq=angelfish+b&aq=4&aqi=g10&aql=&gs_nf=1&gs_l=youtube.1.4.0l10.1796.3953.0.10796.11.11.0.2.2.0.110.656.7j2.9.0.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap