Vannverdier og mating

Hei. Visste ikke hvor jeg skulle poste dette innlegget så prøver under nybegynner delen.. Fikk for noen uker siden et akvariebord på 180 liter med innhold: 2 Sebraciklider, 6 små og 1 stor juvelciklide, 3 blå delfiner og 3 golden ciklider + 3 algesugere.

Før dette hadde vi et 60liters akvarie med guppy, neontetra og platty.. Men innteressen for akvarie har økt betrakteli både for meg og samboeren etter dette bordet kom inn i hus.. Så nå vil vi gjerne lære litt om dette og gjøre det riktig..

Så til spørsmålene, hvor mye og hvor ofte skal de ha mat? (Vi bruker foret som følgte med, og det var sera granugreen vegetable diet for east african cichlids) Har også tenkt og kjøpe et for til og et flakfor for og variere med..
Har til nå gitt 1 ml om morgenen og 1 ml om kvelden (i sånn måleskje).. (Og etter og lest på forumet har de fått en liten agurk skive et par ganger) Det heter at en skal gi så mye mat at fisken har fått spist det opp på 3 minutter? da må jeg nok tømme hele boksen nedi til dem..! Så tviler på at det kan stemme.. (Hvertfall i dette tilfellet)

Vannet..
Jeg tilsetter aquasafe etter bruksanvisning på flasken.
Jeg tilsetter malwai salt (1 måleskje per 50 liter vann)
Jeg tilsetter aqua life etter bruksanvisning på flasken..

Er disse tre nødvendige? Er det noe mer man burde ha i vannet?
Når jeg skifter vann og skal tilsette dette, skal jeg da ha det oppi akvariet mens fiskene er der? Eller skal jeg blande det ut med 10 liter vann og så ha vannet oppi akvariet?

Hvor ofte burde man skifte vann? og hvor mye vann av 180 liter burde da skiftes ut? Og hvor ofte slamsuger man hele akvariet? Og skal sten i et slik akvariet kokes? og i såfall hvor ofte?

I ene foten av bordet, ligger det en pumpe nederst (Hadde det oppe i går, og fikk ikke til og åpne selve pumpen, så er vel ikke en filter pumpe da? Den sirkulerer vannet rundt i akvariet, og samme pumpe sitter på andre siden av bordet.. ) Oppå denne pumpa ligger det et fint filter så noe hvite runde sten? for og holde filteret nede regner jeg med, så kommer det et fin filter til, og oppå der 8 bioballer.. Hva er bioballer? Aldri hørt om, og aldri sett før.. prøvde og google det, men ble ikke så mye klokere..
I andre foten ligger det to grov filter nederst, så to fine filtre og så kommer pumpa øverst.. men der er ikke bioballer..

Dette ble et LANGT innlegg, men håper noen der ute tar seg tid til og svare
Hei hei! Har ikke holdt på mer enn noen måneder selv så kan bare svare på noen spørsmål av det jeg har hatt erfaring med

Om mating pleier jeg og mate mine maller (algesugere) en gang for dagen. Har 2 forskjellige typer algekuler jeg varierer med. varierer også i mellom grønnsaker siden de er stor fan av det. De liker spesielt asparges, gulerot og squash. Algekulen(e) ligger jeg oppi etter at lyset er skrudd av så de får matro. Grønnsaken ligger jeg gjerne oppi på dagtid som et supplement. Utover det spiser de rester i bunnlaget. Ikke ta oppi mer enn de spiser innen rimelig tid, og husk og ta grønnsakene ut igjen etter 8-12 t ellers blir de oppløst i akvarie vannet og skaper algevekst.

Aquasafe ble jeg anbefalt i dyrebutikk og kjøpte en flaske, brukte det i starten men bruker det ikke mer. Personlig synes ikke jeg det er nødvendig da jeg aldri har hatt noen problemer uten.

I akvarie mitt bytter jeg vann minimum en gang i uken. Da bytter jeg ca 30%. Bytter gjerne to ganger i uken siden mine fisker forsøpler litt ekstra, men en gang i uken er helt topp (om ikke noe tilsier noe annet). Jeg slamsuger vanligvis samtidig som jeg bytter vann. Jeg slamsuger helst to ganger i uken også. Men det kommer veldig ann på hva fisker du har. Jeg har f.eks en gibbiceps som lager mye avfall og derfor må jeg ufte ut med slamsugeren.. Angående steinen så har jeg aldri kokt mine iallefall, og ikke hatt problemer pga det. Har svart på det jeg kan bidra med, får håpe andre kan hjelpe deg med resten.

Lykke til
Jeg bytter vann 1 gang i uken, sånn ca 25-30%. Mater en gang om dagen, med en fastedag. Slamsuger ved behov. Ikke noe fast regel på dette, men gjør det når det er mye drit som skal bort.
Aqua safe trenger du sannsynligvis ikke, dersom du ikke har veldig dårlig vann i krana. Men når det er sagt, så er det ikke skadelig heller.

Malawi har jeg ingen erfaring med, så det kan jeg ikke si så mye om, annet enn at de trenger hardere vann enn det som er vanlig i norske kraner. Men her må det måleutstyr til, og holde rett balanse på surhet, og hardhet i vannet.

Her finner du måleutstyr.

Anbefaler dråpetester fra JBL, da de er mer nøyaktige. Du bør minst ha for PH, ammonium, nitritt og nitrat. Med malawi bør du også ha gh og kh tester også. Ikke å anbefale å tilsette salt på måfå.
Tusen takk for svar Måleutstyr skal bestilles i løpet av dagen
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap