Kuhlii-ål som "sandrenser" ?

Inaktiv bruker
Hei! Jeg har biltemasand i akvariet mitt og er redd for at det etterhvert kan bli råttent nedi sanden.. Vurderer å skaffe meg sandsnegler men er i utgangspunktet ikke glad i snegler.. Lurer på om Kuhlii-ål kan gjøre noe av samme nytten da de er aktive og liker å grave seg ned? De vil vel skape bevegelse i sanden som fører til at ting ikke ligger i ro og råtner nedi der? Noen som har erfaring med dette? Takker på forhånd for svar
Inaktiv bruker
Kuhlii graver seg ikke ned, men siler sand gjennom gjellene. Sand snegler vil nok rote mer ned i sanden enn kuhlii ålene.
Om du skaffer deg Coryer så graver de ganske mye, Banjomaller graver seg ned og ligger der og venter på maten. Så om du er ute etter fisker som graver så er det jo mange alternativer.
Kuhlii-ål graver seg gjerne ned. Som sandrensere er de ikke effektive, men de er nyttige siden de spiser fôr som havner på bunn.
Banjomallene mine er helt ubrukelige til det meste

Corydoras er derimot ganske nyttige, men på lang sikt bør Biltemasanden renses/erstattes uansett.
Sandsnegler er så kjekke å ha! De klarer seg helt selv og de har jo mye av den samme fargen som biltemasanden - jeg bruker selv også å snu og vende litt på sanda i ny og ne.. kjenner at jeg ødelegger noen røtter av og til men det får så være :P
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap