Gullfisk og slørhale

Hei.

Har en svart slørhale og en gullfisk i et akvarium.
I det siste har de begynt å krangle, ser det ut som. Begge har hvite flekker på finner/gjeller, som jeg har forstått betyr at de er kjønnsmodene? Men at begge har det betyr vell at begge er hanner? Det er ikke den ene som alltid jager den andre, de bytter litt på. Hva bør jeg gjøre? slutter de etter hvert, eller holder de på til de blir helt utslitte?
Aldrig hört att vita fläckar betyder de är könsmogna? Men vita pricksyka kanske? Svårt att avgöra utan bilder.

Ser omtrent sånn ut. får ikke tatt et skikkelig bilde av dem etter som de farer rundt som gale i akvariet, men det ser likt ut som på bildet.
Hei. Det er riktig at hannene får hvite prikker på gjellelokk eller på hodet i leksperioden. De blir ofte veldig intense og hannen jager hunnen rundt i akvariet... eggene blir ofte spredt overalt og blir gjerne spist opp nesten like fort...

Hvis dine har prikker flere steder enn hode og gjeller så kan det være parasitter....
Gyte flekker det som er på bilde. Bytt ut slørhalen med en gullfisk hun. Dekk bunnen med runde steiner som eggene kan falle ned mellom. Deretter hvis du er heldig popper det opp yngel. De bør du ta ut og fôre opp i ett annet akvarie.
ok, takk hvor lenge bruker prikkene å være dær? har satt dem i to forskjellige akvarier nå, de kranglet så mye og slørhalen har skader på "sløret". Tenker å ha dem separert til de roer seg, om de gjør det.
Jeg er usikker på hvor lenge de har disse gytevortene, men det går nok en tid. Mine gullfisk ynglet i en liten hagedam ute i fjor.

Slørhaler er en oppdrettsvariant av gullfisk. De er egentlig noen missfostere, som har fått to haler. Noen har syntes det var morsomt, og avlet videre på dem desverre. Ved første øyekast ser de jo fine ut, men når man vet historien bak, er det ikke fullt så kjekt.

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd og få byttet den slørhalen du har i en normal gullfisk hun. Hunnene er som regel litt rundere i buken en hannene. Dermed kan du ha dem i samme akvarie. Er du heldig kan du og få oppdrett på dem, noe som er kjempe morsomt.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap