- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Sandbunn i akvarie
Sandbunn i akvarie
Som fersk akvarist har jeg hatt et 42l akvarium med ca 40cm fisk/dyr totalt med stort hell (så langt). I morgen skal jeg mest sannsynlig hente et 90l akvarium hvor jeg tenkte å ha sandbunn i stedet for grus som jeg har hatt i 42l, hovedgrunnen er pga jeg syntes det ser mye penere og at jeg har reker som blir mer synlige på en sandbunn enn en grunbunn i ulike farger. Det jeg lurer på er vill det være mye støv/sand i vannet etter jeg fyller det opp? Må jeg evt vente flere timer/dager før jeg overfører fiskene/rekene? Skal sand vaskes på samme måte som grus før det legges i akvariet?
Takker for kommende svar
Takker for kommende svar
Postet 19.04.12 kl 21:44
Postet 19.04.12 kl 21:52
Postet 19.04.12 kl 22:23
Postet 19.04.12 kl 22:27
Fremgangsmåten jeg bruker sørger for at det blir lite eller ingen grums i vannet.
Ha først oppi sanden, om du bruker biltemasand trengs denne ikke å skylles først.
Finn frem et fat, ei lita bøtte eller lignende og sett denne oppå sanden. Hell så vannet på fatet eller oppi bøtta og ikke i sanden. Unngår du å få vannstrålen i sanden, vil vannet være nær krystallklart med en gang.
Hva angår reker tror jeg at du bør ha et godt innkjørt kar da disse kan være noe skjøre
Ønsker deg lykke til med et nytt kar
LOFFA
Ha først oppi sanden, om du bruker biltemasand trengs denne ikke å skylles først.
Finn frem et fat, ei lita bøtte eller lignende og sett denne oppå sanden. Hell så vannet på fatet eller oppi bøtta og ikke i sanden. Unngår du å få vannstrålen i sanden, vil vannet være nær krystallklart med en gang.
Hva angår reker tror jeg at du bør ha et godt innkjørt kar da disse kan være noe skjøre
Ønsker deg lykke til med et nytt kar
LOFFA
Postet 19.04.12 kl 22:39
Inaktiv bruker
gotyJeg kjøpte meg 16-17kg Biltema sand med art nr: 17-5422, det de mente var akvariumssand, ble til og med dobbeltsjekket. Erfaringer? Ser veldig frem til å få noe ny fisk i leiligheten.
Du bør ikke bruke denne, kveler røttene, har prøvd den ingen planter trives i den, bytt den i 175425.
Postet 19.04.12 kl 22:48
Endret: 19.04.12 kl 22:49
Postet 19.04.12 kl 22:56
Postet 19.04.12 kl 23:10
Inaktiv bruker
Løft filteret høyt nok over sanden.
Postet 19.04.12 kl 23:17