Mat for guppy yngel?

Hei.

Jeg oppdaget noen guppy yngel i akvariet mitt i dag, var tidligere enn ventet.
Jeg har lest litt rundt og funnet at de kan spise knust flakfor og artemia.
Jeg har også lest at mange mater fiskene sine med rekerogn, kan dette være noe jeg kan mate yngelet med, eller blir dette for stort?

Jeg tok noen yngel ut av akvariet, og lot noen være igjen i akvariet. På den måten vil jeg vite bedre hva jeg skal gjøre neste gang, da jeg tror en av de andre guppyene (som jeg skaffet bare 1 døgn siden) sannsynligvis også skal ha yngel snart.

Flakene i bilde nr 2 er et par flak som havnet oppi sammen med noe knust flakfor, enten spiser de det ellers forsvinner det når jeg bytter vann.
Knust flakfor fungerer helt greit. Rekerogn ville jeg vært litt forsiktig med. Vil tro det inneholder mye salt.
Ja reker og rekerogn vil ha mye salt, men som jeg har lest er det nok å skylle godt i en tesil eller la det ligge i vann noen timer.
Det jeg tenkte mest på var om yngelet vil kunne ta rekerognet, eller om eggene vil bli for store for fisken?
Jeg planlegger å skaffe rekerogn om det er muligt, dersom jeg ikke kan gi det til yngelet, kan jeg i hvertfall gi det til de voksne guppyene.
Vanlig knust flakfor fungerer helt greit. Eventuelt kan du jo bruke nyklekket arvemassen eller avskalling arvemassen.

Vanlig rekerogn blir nok litt for stor for yngelen.
Jeg forer mine guppy yngel med fersk, kokt rekekjøtt og rekerogn. Guppyene, spesielt ynglene har valgt reker foran røde mygglarver og artemia, så regner med de liker det. Hos meg ble regeegg spist av 4 dager gammelt yngel.
Røde og hvite maggot delt opp i mindre biter faller også i smak hos ynglene her
Er det mulig å kjøpe rekerogn, eller blir jeg nødt til å kjøpe ferske reker og lete etter rogn der?
Tror ikke du får tak i ren rekerogn uten tilsetninger av noe slag. Jeg piller selv rogna fra ferske reker (kokte). Hvis du har ork, tid og penger nok så kan du gå til en sjømatforhandler og spørre om de har rognstinne reker, som du kan fryse ned og ta frem ei reke i ny og ne. Du kan jo selvsagt spørre om de kanskje har mulighet å skaffe rekerogn da

Så kan det være greit å ha i bakhode at rekerogn mest sannsynelig kun kan fåes tak i et begrenset tidsrom, vil jeg tro
Roy Fredrik Pedersen
Vanlig knust flakfor fungerer helt greit. Eventuelt kan du jo bruke nyklekket arvemassen eller avskalling arvemassen. Vanlig rekerogn blir nok litt for stor for yngelen.


Arvemassen ? Hva er det jeg skriver. Skulle stå artemia. Hehe. Men det er sånn ordbok tull på denne ipaden til kona. Beklager...
Finnes det ikke noe yngelmat til guppy på dyrebutikken? Det var detter hadde tenkt til
å skaffe meg.
Jo du får kjøpt eget fôr til yngel. Små bokser med pulverisert flakfôr.
Plussmedlem
Roy Fredrik Pedersen
[QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Vanlig knust flakfor fungerer helt greit. Eventuelt kan du jo bruke nyklekket arvemassen eller avskalling arvemassen.


Arvemassen ? Hva er det jeg skriver. Skulle stå artemia. Hehe. Men det er sånn ordbok tull på denne ipaden til kona. Beklager...

Clumsy Thumbsy Autocorrect
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap