Akvariets plassering

Inaktiv bruker
Nå har jeg plassert akvariet i stua, der er det ikke for varmt, ikke for kaldt og det er heller ikke direkte sollys. Men problemet mitt er at gulvet er skeivt.
Dette har jeg løst med justerbare føtter, eller bein om du vil.
Dette har resultert i at jeg har fått ett nytt "problem". Nemlig at hver gang jeg går over gulvet i stuen, blir det "bølger" i akvariet. Jeg får også uten problem rugget på akvariet hvis jeg vil. Dette skal vel ikke forekomme på ett 180 liters (ca 200kg) tungt akvarie?
Er det fler som har hatt samme problem som meg, eller evt. har noen gode forslag til å få stabilisert det 100%?

Her er ett bilde av hvordan det ser ut i dag:
Alle ben i bakken?
Om bordet rugger kan vel neppe alle bena være i kontakt med gulvet? Bruk et vater og se hvor skjevheten ligger. Bordet kan forsåvidt være litt skjevt dersom akvariet blir rett efter at du setter dette på toppen, eksempelvis ved å bruke matter el.l til å bygge opp skjevheten der.

Altså. Bord nederst, rett på gulv. Derefter matter el.l for å matche skjevheten og så akvariet på toppen.
Inaktiv bruker
Truls O. Bjørhei
Om bordet rugger kan vel neppe alle bena være i kontakt med gulvet? Bruk et vater og se hvor skjevheten ligger. Bordet kan forsåvidt være litt skjevt dersom akvariet blir rett efter at du setter dette på toppen, eksempelvis ved å bruke matter el.l til å bygge opp skjevheten der. Altså. Bord nederst, rett på gulv. Derefter matter el.l for å matche skjevheten og så akvariet på toppen.

Hei, og takk for svar. Skjevheten i gulv er på nesten 2 CM, så mater blir uaktuelt for min del, da jeg frykter bunnen av karet vil gi etter.
Akvariet er 100% i vater på toppen. Men problemet vedvarer.

Mellom
Mattene skal ligge mellom bordet og akvariet slik at bunnen i akvariet vil være helt rett. Men 2 cm er veldig mye ja. Rettet vel opp ca 5mm hos meg på den måten.

Om benene på bordet kan stilles individuelt skal det jo være mulig å skru efter slik at alle har kontakt med bakken samtidig. Teoretisk sett skal det ikke rugge da.
Inaktiv bruker
Det er det jeg har gjort, og er helt enig med deg, i teorien skal det ikke rugge.

Det jeg lurer på er om gulvet (klikk-laminat) kan være lagt rett ned på gammelt og skeivt tregulv, slik at det er luft mellom lagene, så når jeg tråkker rundt akvariet, danner jeg en slags vibrasjon, som igjen resulterer i at vannet rugger. (kun en teori)
Hva med å legge ei kraftig, stabil plate på gulvet, med bare en tynn filt under? Så setter du skapet med justerbare bein oppå der. Får fordelt trykket bedre slik tror jeg...
Jeg tipper det er hele gulvet som gynger. Sett en balje eller bøtte med vann på gulvet, og se om du kan lage bevegelse i vannet med å gå/hoppe rundt ...
Isåfall er det hele gulvet som beveger seg, og da er det ikke føttene (på akvariebordet!) det er noe galt med.

Vet ikke helt hvordan man kan hindre slik bevegelse i å påvirke akvariet, men ideen med en heldekkende plate (på filt/skum?) under hele akvariet kan hjelpe. Kanskje jo større plate jo bedre?

Er det kjeller like under? Kanskje en støttebjelke (sånn man ser i gruver, for at ikke gruvetaket skal rase ned)?

Jeg ville nok lagt plate eller plank under beina. Da fordeler du tyngden bedre på gulvet. Vet du hvilken vei bordene ligger? Det kan jo ha litt å si for gulves stabilitet om beina hviler mot bjelkene. Hvis f.eks bordene ligger slik at føttene på akvariebordet er plassert på en og samme planke, så vil tyngden nok gjøre at det svaier litt. I motsettning til om hver fot står på hver sin gulvplank.

Jeg har rettet opp mitt ved å legge biter av gulvbelegg under føttene. Ujevnheten her var 1 cm ene veien, og noen mm andre veien.
Vi har slikt gyngende gulv her og eneste løsningen vi fant var hjemme-snekrede akvariebord, (har en samboer heldigvis som er god på dette), Og deretter skru bordene fast i veggen når de er 100 % i vater. Det hender vi må legge en flis under her og der før bordet blir skrudd fast, men da er i alle fall flata der karet står helt stabil om du bruker riktig tykkelse

Men dette er en løsning som kanskje ikke passer alle, men jeg ville bare tipse om det så kan du ha det som en siste løsning om ikke du får orden på det på andre måter.
Støttebein
Hei, er støttebeina originale til bordet? Jeg tror nemlig at beste løsningen er å ta av beina og bygge en sokkel under møblet som justerer for skjevheten i gulvet. Sokkelen må stives av innvendig i flukt med skapskilleveggene i møblet slik at den blir sterk nok for å bære vannet. Lim og skru godt slik at den blir stiv og stødig. Lykke til.
Inaktiv bruker
røya
Hei, er støttebeina originale til bordet? Jeg tror nemlig at beste løsningen er å ta av beina og bygge en sokkel under møblet som justerer for skjevheten i gulvet. Sokkelen må stives av innvendig i flukt med skapskilleveggene i møblet slik at den blir sterk nok for å bære vannet. Lim og skru godt slik at den blir stiv og stødig. Lykke til.

Dette kommer jeg til å gjøre omgående. I dag skjedde nemlig worst case scenario... beina sviktet under akvariet! Heldigvis er beina oljedempa, så det ble en myk landing... Har midlertidig bygget opp med laminat under, men dette er kun en nødløsning, frem til søndag. Jeg må nok bygge en sokkel under, jeg lurer på om jeg skal bygge den massiv, eller om jeg kun skal bygge i flukt med skapskillevegggene. MAO, glad jeg oppdaget det i tide, ikke glad for at dette skjedde. må tømme akvariet, fange fisk, flytte kar, og bygge sokkel... kommer til å ta tid, noe fiskene ikke kommer til å bli veldig happy for, i og med de må gå i en plastbalje de timene dette tar.
Bøyde beina seg??!!

Bra du oppdaget dette, og var obs på at det var et problem
Håper det ordner seg med sokkel under. Ville ikke laget den massiv med tanke på vannsøl. Men brukt brede lekter som ramme og skrudd dem godt sammen i endene. da kan du enten høvle av så du får alt i vater, eller legge under i enden som må heves
Tilfeldig bekjentskap
© Simon Sjursen
Reklame for plussmedlemskap