Trenger råd ang. snegler!

Har nettopp begynt med akvarium. Kjøpte ett fint lite ett for noen små selskaps fisk, og kjøpte da med plante og litt pynt i samme slengen.

"Problemet" er; Det er nå 4-5 uker siden, og nå har jeg plutselig 8-9 snegler (som jeg kan se) hengende rundt på planta. Det er jo utrolig morsomt, for jeg har alltid digget snegler. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal ta meg av dem. Trenger de for eksempel noe spesifikt fór? Akvariet er jo rimelig nytt og det er ikke mye alger å ta av. Dog så er ikke sneglene større enn en millimeter over skallet (minste), mens den største er vel rundt 6-7 millimeter.
De er gule, så vidt jeg kan se. Skallet er jo rimelig gjennomsiktig.

All hjelp mottas med takk
De klarer seg nok aldeles godt selv, og rydder opp i rester etter fiskene
Dersom de spiser av plantene er det pestsnegler, og da ville jeg plukket de av og heller kjøpe nyttige snegler som f.eks sandsnegler. Jegersnegler kan også brukes for å holde sneglebestanden i sjakk!
Sneglene spiser algene som sitter på plantene og så spiser de opp det som er dødt på planten. De er veldig nyttige så jeg ville beholdt de. Du sier de er gule, er det eplesnegle yngel du har eller er det damsnegler? Damsneglene er jo ikke gule men mer brune. Beveger de seg veldig fort så er det damsnegler for de er noen skikkelige ræsere. Du får ikke lagt ut bilder? Sneglene klarer seg fint selv, forer du for mye vil damsneglene bare formere seg fortere. Så de kan du bare la spise rester av maten du har i karet.
Behold dem og sett deg ned, og se på de så skal du se hvor søte de er.
Er det damsnegle, er de søte helt til det går fullstendig ut av kontroll.. de formerer seg så sinnsykt! Finner jeg damsnegler i akvariet mitt så knuses de på stedet, vil ikke ha de der Kan anbefale sandsnegler da.. utrolig flittige
De er altfor små til å få tatt ordentlige bilder av. :P
Men så vidt jeg kan se så har de ikke gjort noen skader på planten min. De minste er rimelig stillestående, men de to som er litt større har vel vært rundt hele akvariet...

Takk for rask og informativ respons! Hvis jeg får øye på de større skal jeg trylle frem kameraet og se om jeg får tatt ett bilde av dem
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap