Fiskedød!

Inaktiv bruker
Da jeg kom hjem fra jobb i dag, var flere fisker døde, resten virket slappe, og nesten livløse. Samtlige fisker var blass i fargen. En Guppy og en Neontetra var død.

Det jeg gjorde umiddelbart var å sjekke vannet. PH og Nitrit var som den skulle.
Byttet ca 70% av vannet. Umiddelbart kviknet samtlige fisker til. Men nå ligger den ene nøkkelhullcikliden i overflaten og dupper(blass i fargen), men for en time siden lekte den med hannen. noen som vet hva dette kan være og hva jeg burde gjøre?

Har du målt amoniakk? Du bør nok fortsette å bytte vann til fiskene ser bedre ut. Bytt mye vann hver dag.

Er filteret ditt innkjørt skikkelig?
Har du kjøpt noen nye fisker i det siste?
Forer du mye?
Inaktiv bruker
Sabrina M
Har du målt amoniakk? Du bør nok fortsette å bytte vann til fiskene ser bedre ut. Bytt mye vann hver dag. Er filteret ditt innkjørt skikkelig? Har du kjøpt noen nye fisker i det siste? Forer du mye?


Nei, har ingen test for dette. Hva heter testen? (kjøper i morgen)
Innkjørt i 2,5 mnd.
Kjøpt alt av fisker for 10 dager siden ( 3 guppy, 2 nøkkelhullciklider, 3 L066, 6 Corydoras aeneus, 17 neontetra)
Forer lite.

tok akkurat nå ut kullfilteret, da jeg leste at dette kan virke mot sin hensikt. Det har sittet der siden starten.

Har som sagt ingen test for amoniakk eller nitrat.
Men nitrit er 0 og ph er 6.5

Med så mye fisk satt inn på en gang, så er det stor sannsynlighet for at du har ammoniakk ja...
Inaktiv bruker
Brukte Salmiakk metoden, ettersom jeg skjønte, kunne man med denne metoden sette inn all fisk på en gang.

Men kan hende jeg har missforstått (er god på det)
Inaktiv bruker
Hvordan får jeg redusert amoniakk?
Du må bare fortsette å bytte så mye vann som mulig en ukes tid. Slik at du vanner ut amoniakken, og forhåpentligvis hindrer mer fiskedød.
Inaktiv bruker
Har nå målt både nitrat + ammonium/ammoniak ved hjelp av Sera dråpetester

Nitrat: 0,0 mg (vet dette ikke er mulig, men dette var det som var nærmest)

Amoniakk: 0,5mg/l noe som resulterer til ufarlig ifølge skalaen.

Men skalaen på esken starter på PH 7 og opp. Jeg har PH 6.5 i karet. Hva bør jeg jevnføre meg med da?

Og hvorfor dør fiskene mine?
Akkurat nå ser det ut til at alle fiskene trives, med unntak av nøkkelhullciklidehunnen.

Skal nå bytte filtervatt(topplaget), for å se om dette har noe effekt.
Bytt vann hver dag. Amoniakk på 0,5 er IKKE ufarlig.
Anbefaler forresten JBL tester.
Inaktiv bruker
Da blir det nytt vannbytte nå.

Hvor mye anbefales å bytte?

I går byttet jeg ca 70%
Pleier å bytte ca. 50% hvis jeg får utslag på noe. Hver dag til testene viser 0. (Amoniakk og nitritt)
Inaktiv bruker
Okei! Takk Wenche
Sikker på at temperatur og oksygenmengde er ok i vannet? Sørg gjerne for litt bevegelse i overflata.
Inaktiv bruker
Har satt inn en luftpumpe, pluss at jeg har to termometre som viser det samme. Det er god gjennomstrømning i vannet.
Og for å være helt sikker, bruk dråpetester, ikke strips da disse kan være noe unøyaktige.
Mr J
Skal nå bytte filtervatt(topplaget), for å se om dette har noe effekt.


Ser du sa at du skulle bytte filtervatt. Det bør du være forsiktig med når du har problemer med akvariet. Mest sannsynlig så har du en eller annen form for gift i vannet, men dette sitter ikke i filtervatten. Der har du de gode og snille bakteriene som skal omgjøre gift til bra vann. Dersom du har skiftet filtervatt, så ville jeg ha fulgt nøye med de neste ukene, for du kan få nitritt utslag.

Stort sett skal en bare skylle filtervatt i akvarievann. En kan skifte filtervatt også, men jeg pleier som oftest å bare skifte deler av gangen f.eks 50%. For info så gjorde jeg denne feilen helt i begynnelsen. Jeg så at filteret var brunt, og bestemte meg for å skifte hele filtervatten. Etter kort tid fikk jeg et skikkelig utslag på nitritt, og 50% av fisken døde. Jeg lærte av mine feil

Inaktiv bruker
MarteS
Og for å være helt sikker, bruk dråpetester, ikke strips da disse kan være noe unøyaktige.


Bruker KUN dråpetester. =)
Inaktiv bruker
gundersen
[QUOTE=Mr J]Skal nå bytte filtervatt(topplaget), for å se om dette har noe effekt.


Ser du sa at du skulle bytte filtervatt. Det bør du være forsiktig med når du har problemer med akvariet. Mest sannsynlig så har du en eller annen form for gift i vannet, men dette sitter ikke i filtervatten. Der har du de gode og snille bakteriene som skal omgjøre gift til bra vann. Dersom du har skiftet filtervatt, så ville jeg ha fulgt nøye med de neste ukene, for du kan få nitritt utslag.

Stort sett skal en bare skylle filtervatt i akvarievann. En kan skifte filtervatt også, men jeg pleier som oftest å bare skifte deler av gangen f.eks 50%. For info så gjorde jeg denne feilen helt i begynnelsen. Jeg så at filteret var brunt, og bestemte meg for å skifte hele filtervatten. Etter kort tid fikk jeg et skikkelig utslag på nitritt, og 50% av fisken døde. Jeg lærte av mine feil



Man lærer av sine feil =)

Jeg må rette litt på meg selv. Har langt ifra byttet mye, men det jeg gjorde, var å bytte øverste lag (på bildet der det står weekly.) (har sittet i 1 mnd) i tillegg til dette tok jeg ut kullfilteret, da jeg har lest at dette kan virke mot sin hensikt her i Norge, pga allerede godt nok springvann etc.


I dag har jeg målt verdiene igjen.

PH: 7
No2: 0,0 mg/l
Gh: 4
Kh: 2
No3: 0,0 mg/l (nærmest på skala- umulig at denne er 0,0)
Nh3: 0,003 mg/l
Nh4: 0,5 mg/l

Skiftet vann i går, så godt mulig disse verdiene "lurer" meg. Skal måle på nytt igjen i kveld for å se om det er noen forskjell.
Det positive er nå at samtlige fisker er tilbake i normal oppførsel, og de fleste har fått fargene sine 100% tilbake.
Mr J
bytt til vanlige filter, jeg startet også opp med kullfilter og vatt og etter en stund begynte fisk å dø, problemet er visst at når kullet er mettet begynner det og slippe ut gift istedet for å fjerne den...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap