Skal jeg flytte yngelen tro??

se under innlegget "jeg har fått yngel på mine L 144" Lurer fælt på om jeg burde la yngelen vokse opp i det karet de er i, eller om jeg skal flytte ungene over i 60 litern. Men der går det slørhaler, og bør jeg flytte de? hva bør jeg sette sammen??
Inaktiv bruker
Flytt slørhalene
Har god erfaring med flytting av hele huler med yngel av vanlig ancistrus, så lenge du er veldig nøye med at vanntemp og andre forhold som ph og gh er noenlunde det samme. Pleier å ha med en del vann over når jeg flytter hulene selv. (Tapper ned vann i karet de skal ta til, tar ut av vann i karet fra de kommer fra og har det oppi "til"-karet. I tillegg bruker jeg lang tilvenningstid i en stor bøtte.)

Tror nok den beste løsningen om du virkelig vil at de skal vokse opp, er å flytte slørhalene fra 60 literen til 110 literen din mens de vokser opp. De andre innbyggerne der er ingen fare for yngel. Du kan jo bare flytte slørhalene tilbake når det blir litt størrelse på yngelet. Maller vokser heldigvis ganske raskt, så du trenger sikkert ikke ha slørhalene utav karet lenger enn et par måneder før det er trygt å føre dem tilbake (regner ikke med at slørhalene dine er voksne siden de går i en 60 liter?).
Nei slørhalene er ikke mer enn ca 3 cm. Eller sånn størrelse som de er i når man får kjøpt de i dyrebutikkene.. Men om jeg flytter de, bør foreldrene også følge med?
Inaktiv bruker
Det kommer litt an på
Hvor langt de har kommet i vekst og utvikling. Dersom de ennå passes i hulen av pappaen ville jeg kanskje flyttet han sammen med de. Jeg pleier uansett flytte pappaen med yngelet, fordi han som regel sulter i de par-tre ukene han passer de i hulen, og da trenger han litt oppforing og "fred" før de kan begynne på igjen med egglegging. Når maller først har begynt å yngle så gjør de det som regel til gagns
Da har jeg ordnet litt og flytta hele hula og foreldre dyrene over i 60 literen og de andre fiskene over i 110 litern.. Noen yngel klarte å rømme ut så er et par i 110 literen og par i 60 literen.. Fikk lyst opp inni hula igjen, og jeg hadde kanskje telt litt feil, men mener det er rundt 8-9 stykker inni der nå. Blir spennende å se hvor mange av de som vokser opp
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap