Vann temperatur

Hei alle sammen

Jeg er ganske ny med akvarium, men etter jeg bygde meg nytt hus, kjøpte jeg et juwel trigon 350.

Et nydelig akvarium, men har et problem!!!

Jeg får aldri vann temperaturen under 27 grader, å jeg har ingen varme på.

Temp i stua er 21-22 grader. jeg har vannbåren varme, men har målt varmen i skapet, og der er det romtemperatur.

Hva er det som lager varmen? Er det lysene, pumpa?

Har orginale lys, er vel 2*24 watt plus 2 *45 watt.

24-25 grader er vel anbefalt temperatur har jeg forstått, eller er 27 grader ok?

Håper noen kan svare

takker på forhånd
Kjell
Prøv å sjekk temperaturen i akvariet om morgenen når lyset har vært av hele natten. Kan være lyset eller så kan temperaturmåleren være riv ruske gal.
VB
Prøv å sjekk temperaturen i akvariet om morgenen når lyset har vært av hele natten. Kan være lyset eller så kan temperaturmåleren være riv ruske gal.



Hei

Er 0.5 til 1 grad kalder på morgenen.

Har prøvd 3 forskjellige målere, alle viser det samme.

Er jo helt sykt hehehe, 6 grader varmer i vannet en i stua.

Kjell
Har selv 450 juvel kar, samme problemet hadde jeg, lysrør avgir utrolig mye varme, så her var det enten kokt fisk, eller kjøpe en kjøler. Sistnevnte ble anskaffet, er bare imponert, her har de mellom 26-26.3 grader. En periode i påvente av kjøleren, måtte jeg ha åpent lokke i framkant, for å slippe ut varmen, men det er nok ingen løsning fant jeg ut, for har en del ciklider, de plasker en del. I tillegg all den kondenseringa som vi får i boligen. Minuset er kjølere gir noe støy fra seg når de går, men det får vi tåle. Den går stort sett kun når lyset er på i akvariet.
Helt enig med Hans, det er lysene som gjør det, og relativt tett karr siden det ikke synker mer en 0,5-1 grad på natten. Jeg har selv kar med 11 rør i og jeg sliter på sommeren med å holde meg under 30C, men jeg har discus så det er ingen krise, men må alikevel redusere lystiden på sommeren med 2 timer kontra vinter.

27C er jo en fin temp det for mange fisker(og planter), spørs bare hva du har det

Glenn
GlennO
Helt enig med Hans, det er lysene som gjør det, og relativt tett karr siden det ikke synker mer en 0,5-1 grad på natten. Jeg har selv kar med 11 rør i og jeg sliter på sommeren med å holde meg under 30C, men jeg har discus så det er ingen krise, men må alikevel redusere lystiden på sommeren med 2 timer kontra vinter. 27C er jo en fin temp det for mange fisker(og planter), spørs bare hva du har det :) Glenn


Hei

hvis 27 grader ikke er noen krise, er det jo greit, var jo bare snodig.

Jeg har div platyer og mollyer plus noen scalarer, ser jo ut som de trives, men trudde anbefalt temperatur er ca 24 grader

Men jeg er ny, lærer etterhvert

Kjell
Platyene synes kanskje det er litt i overkant over tid, men mollyene og spesielt scalarene setter nok derimot pris på varmen. Vet ikke hva du har av verdier på vannet, men scalare er litt på andre siden av parameterene enn levendeføderene dine.
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap