For mangesnegler i akvariet..

posthornsneglene tar over akvariet, noen tips for å begrense dette?
Hmmm, om det er posthorn, så se om du har ei lokal akvariegruppe på facebook ellernoe, og se om du kan selge/gi bort noen posthorn..eventuelt legge inn rubrikk her? Mater du mye? Kanskje det blir for mye matrester igjen slik at sneglebestanden skyter i været. Så kan man jo også starte et akvarie med bare snegler også, hihi
ja må nok inrømme at jeg er glad i å gi de mat...hehe er det ingen andre metoder?

Vet ikke om jegersnegler tar disse sneglene, men det finner ut sikkert ut av med litt søking på forumet her. selv ville jeg ikke brukt jegersnegler, men det er smak og behag. du kan jo alltids bare knerte sneglene selv, kaste de i søpla ellernoe, men de vil uansett bli like mange igjen om du forsetter å mate mye. Det letteste er vel å bare kutte ned litt på foring, og kanskje selge/gi bort litt av sneglebestanden...om du får de solgt har du jo plutselig tjent en liten slant :P
Tror posthornsnegler formerer seg fortsatt ganske raskt selv om du mater litt mindre. Jeg ville ikke kastet de levende i søpla, heller kokt opp litt vann og hatt de oppi før kastet de i do. Mulig jeg er overfølsom og lidelsen ikke er mindre ene eller andre måte, men. Jeg hadde opprinnelig posthorn i alle mine tre kar, men de tok helt av på formeringsfronten - så jeg plukket alle som vokste opp - før de ble ordentlig store, og fjernet alt av egg på glass og planter etc jeg så. Det gikk ikke lang tid før jeg kunne kose meg med dem i kun det ene karet hvor jeg lot de være. Leverte (dumpet) overskuddet i en akvariebutikk som mer enn gjerne ville ha dem. Om du ser eggeklaser så pill de bort så blir det hvertfall litt færre som vokser opp.
Grapejuice
Vet ikke om jegersnegler tar disse sneglene, men det finner ut sikkert ut av med litt søking på forumet her. selv ville jeg ikke brukt jegersnegler, men det er smak og behag. du kan jo alltids bare knerte sneglene selv, kaste de i søpla ellernoe, men de vil uansett bli like mange igjen om du forsetter å mate mye. Det letteste er vel å bare kutte ned litt på foring, og kanskje selge/gi bort litt av sneglebestanden...om du får de solgt har du jo plutselig tjent en liten slant :P
Ja tenkte på det,men har sandsnegler der også som jeg vil beholde(dilemma)...Takk for gode råd.
henne
Tror posthornsnegler formerer seg fortsatt ganske raskt selv om du mater litt mindre. Jeg ville ikke kastet de levende i søpla, heller kokt opp litt vann og hatt de oppi før kastet de i do. Mulig jeg er overfølsom og lidelsen ikke er mindre ene eller andre måte, men. :) Jeg hadde opprinnelig posthorn i alle mine tre kar, men de tok helt av på formeringsfronten - så jeg plukket alle som vokste opp - før de ble ordentlig store, og fjernet alt av egg på glass og planter etc jeg så. Det gikk ikke lang tid før jeg kunne kose meg med dem i kun det ene karet hvor jeg lot de være. Leverte (dumpet) overskuddet i en akvariebutikk som mer enn gjerne ville ha dem. Om du ser eggeklaser så pill de bort så blir det hvertfall litt færre som vokser opp.
God ide! har gjort det en stund, men føler de har overtaket på meg, haha.. det går i ei sabla fart med den formeringa, vet du hvor lang tid egga bruker på å klekkes?
Tror det er når den er ca 1 cm at en posthornsnegle er kjønnmoden. Jo varmere vannet er, jo fortere vokser de men de blir heller ikke så gamle i høye temperatuer. Posthornsnegler er tvekjønnet, slik at det trengs kun to for å få de til å yngle. De har også muligheten til en selvbefruktning - dvs at en enkel snegle kan få etterkommere, men det er da kun noen få egg som legges ved en selvbefruktning, så befruktningen av en annen snegle er mer fruktbar. Leste et sted at om selvbefruktning blir barna kloner av "mor", men jeg er ikke ekspert så vet ikke om akkurat det er riktig. Uansett, etter befruktningen legger sneglen en gelélignende pute med 15 - 50 egg på en plante eller akvarieruten. Etterhvert vil prikkene i puten bli mer og mer synlig, til sneglene klekker og tusler ivei ca 8 - 14 dager de er lagt.

Jeg synes posthornsnegler er fine, men jeg er nok enda mer begeistret for hold av eplesnegler siden man enklere kan styre formeringen av disse (fordi klasene er lett synlig over vann og en kan oversiktelig fjerne alle klaser om en ikke ønsker fler epler). Leste hos akvariereker at om posthornsnegler holdes sammen med eplesnegler er det viktig å huske på at posthornsneglen kan plage eplesneglen en del. Det er derfor lurt å ikke holde for mange posthorn i forhold til epler, siden eplesneglen kan låse seg inn i sneglehuset og ikke komme ut igjen, noe som fører til at disse dør. Aldri sett noe til dette selv, men de regjerte matfatet i rekekaret og rekene sa; det er enten de eller oss!
henne
Tror det er når den er ca 1 cm at en posthornsnegle er kjønnmoden. Jo varmere vannet er, jo fortere vokser de men de blir heller ikke så gamle i høye temperatuer. Posthornsnegler er tvekjønnet, slik at det trengs kun to for å få de til å yngle. De har også muligheten til en selvbefruktning - dvs at en enkel snegle kan få etterkommere, men det er da kun noen få egg som legges ved en selvbefruktning, så befruktningen av en annen snegle er mer fruktbar. Leste et sted at om selvbefruktning blir barna kloner av "mor", men jeg er ikke ekspert så vet ikke om akkurat det er riktig. Uansett, etter befruktningen legger sneglen en gelélignende pute med 15 - 50 egg på en plante eller akvarieruten. Etterhvert vil prikkene i puten bli mer og mer synlig, til sneglene klekker og tusler ivei ca 8 - 14 dager de er lagt. Jeg synes posthornsnegler er fine, men jeg er nok enda mer begeistret for hold av eplesnegler siden man enklere kan styre formeringen av disse (fordi klasene er lett synlig over vann og en kan oversiktelig fjerne alle klaser om en ikke ønsker fler epler). Leste hos akvariereker at om posthornsnegler holdes sammen med eplesnegler er det viktig å huske på at posthornsneglen kan plage eplesneglen en del. Det er derfor lurt å ikke holde for mange posthorn i forhold til epler, siden eplesneglen kan låse seg inn i sneglehuset og ikke komme ut igjen, noe som fører til at disse dør. Aldri sett noe til dette selv, men de regjerte matfatet i rekekaret og rekene sa; det er enten de eller oss! ;)
Ok, good to know...har eplesneglen i 112 literen og posthornsneglene ruler i 54 literen...eplesneglen spiser plantene mine selv om den får agurker, den vokser som bare det!!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap