Baby-guppy

Jippi! Oppdaget tre små babyguppy i kveld Håper de overlever til i morgen så jeg får vist dem til ungene som er på overnatting i natt. Vi har ventet leeeenge på disse gravide guppiene til å komme med noen babyer. Men hva nå?

Har trålt forumet i en time nå etter hva jeg bør gjøre med dem og for å finne ut hvor gamle de kan være?

De er ca 4-5 mm store. Jeg har en 60 l akvarie. Oppi der er det 4 hunguppier, to hanner, en hann dvergurami med tre damer, to pansermaller og to sugemaller. Når jeg åpna lokket og skulle mate de såg jeg plutselig tre små babyer, og ikke før hadde jeg lagt merke til dem før først en guppyhann kom og prøvde ta den ene og så kom Dvergguramihannen i full fart fra bunnen og prøvde ta den lille. Har nå tatt de over i en bolle (ca 1 liter). Har et akvarie som er ca 20 liter, lurer på om jeg bør sette det i gang igjen og ta de oppi der eller kan de være i den bollen sålenge jeg skifter vann ofte? Såg de spiste knust flakfor Og hva med varme? De står i stua som er veldig lys og ganske varm.
Takknemlig for svar!
Jeg tror ikke yngelen kommer til å overleve så lenge i bollen, de bør helst flyttes innen noen timer.

Det passer fint å bruke 20 literen til yngelkar, men det bør helst være innkjørt. Du kan ta bruke litt av vannet, filteret og akvariegrusen fra 60 liter, så går det raskere. Hvis du følger med på vannverdiene og forer minimalt, burde det gå greit.

Hvis du har mye planter og gjemmeplasser kan du også la yngelen gå i 60 literen sammen med de andre. Du bør fore de voksene fiskene ekstra godt, gjerne med røde mygglarver eller noe annet de liker godt, da blir det ikke så interessant å jakte på yngel.

Yngelen spiser alger, finknust flakfor, frossen cylops, artemia m.m
Jeg pleier gi mine litt flakfor om morgenen og frossen cylops på kvelden. 3 yngel skal ha minimalt med mat, pass på så du ikke overforer. Lykke til!
Ups... har foret to ganger allerede, for det va jo så stas at de spiste! 20 literen er som sagt uten vann, men jeg bør vel hiva vann i den m en gang... Eneste er at den pumpa står i det store akvariet, det er bare noen mnd gammelt, og da det var nytt heiv jeg vannet, grusen, planter og pumpa over i det nye og fiskene dagen etterpå. det gikk fint, men jeg har ikke turt å ta ut den gamle pumpa... den nye pumpa bør vel være innkjørt nå, men den er bare slik som sirkulerer vannet, den gamle blåser luft med ut i vannet og jeg føler det er noe fiskene setter pris på.
Hva med det lille akvariet uten pumpa, men lyset som gir masse varme så det ikke blir for kaldt der.
Eller rett og slett hive de tilbake i den store?
Har du masse planter og gjemmesteder klarer de seg fint i karet.
Har selv guppy og noen andre fisker i en 54 ltr. Der har de gått i ca 2 mndr og har allerede fått 20+ små guppy som klarer seg fint uten og ta ut noen av de
Hurra! de tre babyene svømmer ennå fint rundt i bollen. Har latt den stå litt i sola for lys og varme (er selfølgelig forsiktig). Har kjøpt babymat på boks til de også. De vokser litt og, de er nå ca 6-7 mm Har blitt anbefalt et ynglekar? Nettingkasse på innsiden av det store akvariet, tror jeg skal kjøpe meg et slikt i morgen når butikkene er åpent igjen...
Kjøpte selv en slik "fødekasse" hvor yngelen blir plassert. Det er ikke nett, men en boks hvor vannet kan filtrere gjennom uten at yngelen slipper ut. Flyter også av seg selv.
Og babyene lever enda!!! Fantastisk! De har nå fått en slik kasse av nett, den i plast ble så mye større, og siden det ikke er større enn 60 l akvarie ble det litt stort. Men de har nå kost seg hele dagen oppi nettet i akvariet, ble nok litt varmere og bedre vann til de der. Har ett par andre guppyfrøkner som er sprekkeferdige, håper vi ser noen små der også før de er spist opp...
Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap