Uinnkjørt akvarium med fisker

Inaktiv bruker
Jeg har et uinnkjørt akvarium med fisker, og jeg skifter vann ca 2 ganger om dagen for at ikkw ammoniakk skal forgifte fiskene, men det er ganske slitsomt...
så jeg lurer på om dette produkte: {url}
hvil hjelpe til å forvandle ammoniakk til nitritt og nitritt til nitrat?
Jeg har hørt fra mange her at dyrebutikkene ønsker å selge meg mest mulig ubrukelige ting, men er det jeg ga link til ubrukelig?
Inaktiv bruker
vill*
Uinnkjørt akvarium
Har ikkje erfaring med produktet som butikken selger, men utifrå gamle kommentarer på akvaforum vil det sannsynlegvis ikkje fungere. Du kan ha flaks, men vanligvis er det andre bakterier som vi trives i akvariet ditt.

Så til rutinene dine. Det beste er å spørre på rubrikkannonser på akvaforum eller den lokale akvarieklubben om du kan få litt filterguffe.

Dersom ikkje:

Så sant du ikkje har altfor mange fisk er det sannsynlegvis nok med 20 % vannbytte 1 gong
om dagen. Bakteriene skal jo ha litt å leve av dei også, så ikkje bytt alt.
Kjøp dråpetest for nitritt (og for ammoniakk dersom du har mange fisk) og sjekk annankvar dag.
Doble vannbyttene dine og testfrekvensen dersom du får tydelig meir enn 0.3 i nitritt.

Sjøv starta eg akvariehobbyen med 120 liter + 2 ancistrus, og var kun over 0.3 i nitritt 2 dager med oppsettet ovanfor.
Den eine ancistrusen lever fortsatt snart 3 år etter og passer stadig yngel. Den andre blei så stor at den satte seg fast i hula si, og skada seg då den prøvde å komme ut. Snufs.


Inaktiv bruker
okei, jeg spør om å få litt filterguffe fra dyrebutikken
jeg vill gjerne at mine ancistrus skal få yngel, er det vanskelig? de har ingen hule akkuratt nå, trenger de en hule for å få yngel? jeg har en liten ancistrus(plecostomus) og en stor, (se bildene)
er det mulig at de to får yngel sammen? eller må jeg ha av samme størrelse?
og hvor mange kan jeg ha i et 115-liters akvarium?
(hvis de blir for store gir jeg dem bort eller selger dem)
Jeg har allerede noen platy og gullfisker oppi, de er ganske fredelige.
Og kan du se om det er gutter eller jenter?
Ville nok ha byttet ut din gibbi med en ancistrus istede, jeg
Ancistrus blir ikke mer enn 15-16cm, mens det du har blir et svært monster som blir halvmetern lang.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3534

Denne blir 45 cm , og krever stor plass, er heller ikke lett å se forskjell på hunn og hann. Pr dags dato er det bare en medlem som har klart å drette denne.
Du bør nok heller skaffe det vanlig Ancistrus oppdrettsvariant, som er en malle som de fleste klarer å drette. Det eneste du trenger er en mallehule ( Skiferhule ), og ukenlig vannbytte. Trenger du noe mer hjelp, så ta gjerne kontakt.

Tintin 69
Inaktiv bruker
det sto i dyrebutikken at det var en Plecostomus, men jeg har en annen algespiser også, men den er mindre, se bilde. Kan du se hvilken type det er? og om det er en hun/han?
jeg har så lyst på baby ancistruser
om det er en Hypostomus plecostomus så blir den uansett innmari svær. Om du bruker søkefelte til venstre på siden her, og skriver inn navnet på fisken så får du opp navnet (og forslag) i fiskebasen, hvor det står en god del informasjon om fisken, blant annet størrelse osv.

(har desverre ikke greie på hvilken du har bilde av der)
Du må ta et bilde av hodet, er det Ancistrus så ser du fort om det er en hunn eller Hann
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap