Først det ene så det andre.... 720literen

Heisann, nå har jeg fått et kraftig algeutbrudd i akvariet, slet med skyhøye nitritt/nitrat verdier for to uker siden http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=68173

I går var detnoe alger på sanden og i dag, dette!

Karet går uten varmekolber og nå er det 30 grader i karet!!, Ligger normalt på 26 grader.

Hva må jeg gjøre nå?
Vannverdier kommer snart.


[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
BGA (blå gønn alge, som egentlig er en bakterie)... Slitsomme greier...
Temp 30,1

NO2 0,025
NO3 5-10
FE 0,02-0,05
Holder på og fjerne algene, tror jeg går for mørklegging 1 uke.

Men synes det er merkelig at temperaturen har steget 4 grader....

Har en Fluval fx5

Tips mottaass gjerne =)
Kjører du inn karret med Salmi?

Hvis du gjør det så har jeg kanskje noen tips.

Jeg sleit med alger av div slag når jeg kjørte inn med Salmi. Tok en del vannbytter men fortsatt mye alger. Jeg satte inn 3 sirk pumper. 2 på ene kortsida, 1 litt høyt og en lavt. Så på andre sida satte jeg en på midten. Dette skapte jo selvsagt strømmer i vannet som blåste i alle retninger. Blei litt småkaos med sanda men algene forsvant faktisk.

Angående Temp greia di har jeg ingen ide desverre.
Har ikke kjørt det inn med salmi nei.

Karet er nå mørklagt.

Hjelp!
Er sinnsykts varmt i akvariet nå, ligger på 30 grader, har ingen varme/lys på, og rom temperaturen er på 24 grader. Det er ikke direkte sollys på akvarie

Det har vært slik den siste uken, karet er tildekket for å få vekk BGA, og det ser ut til og fungere til nå. Kansje dette medvirker til den høye temperaturen?

Noen som har noen tips? Kan ikke ha det slik vis jeg skal ha flere fisker oppi etter hvert.....
Sveinung
Holder på og fjerne algene, tror jeg går for mørklegging 1 uke. Men synes det er merkelig at temperaturen har steget 4 grader.... Har en Fluval fx5 Tips mottaass gjerne =)
Hvis ikke du har noe som helst av varmekilder er min første tanke at motoren i pumpa går varm? Har du kjent på bøtta om den er varm?
Are
Hvis ikke du har noe som helst av varmekilder er min første tanke at motoren i pumpa går varm? Har du kjent på bøtta om den er varm?


synes ikke den er noe varm, pumpa 3 måneder gammel, men kan må kansje ta en titt på den.....
Hvis det er den så må den være veldig varm altså. Hvis den skal varme opp 700 liter vann lissom. Det må jo være ett eller annet galt! Jeg har en 530 selv og har 2 Jæger 300w kolber oppi sammen med 2 fx5. Og jeg kan ha den tempen jeg vil ha. Hvis du ikke har varmekolbe eller varmekabler i bunn og samtidig ikke har noe lys på så skal det jo være så og si umulig å holde 30 grader i vannet? Det må jo være en eller annen form for varmekilde der. Det er mine tanker hvert fall.
Er du sikker på at termometeret ditt viser korrekt temperatur?
Prøv med et nytt termometer.........

Trond Nygaard
Er du sikker på at termometeret ditt viser korrekt temperatur? Prøv med et nytt termometer.........


Det skal sjekkes ut =)
Are
Hvis det er den så må den være veldig varm altså. Hvis den skal varme opp 700 liter vann lissom. Det må jo være ett eller annet galt! Jeg har en 530 selv og har 2 Jæger 300w kolber oppi sammen med 2 fx5. Og jeg kan ha den tempen jeg vil ha. Hvis du ikke har varmekolbe eller varmekabler i bunn og samtidig ikke har noe lys på så skal det jo være så og si umulig å holde 30 grader i vannet? Det må jo være en eller annen form for varmekilde der. Det er mine tanker hvert fall.


Da må det være noe galt ja, enten er det feil på filter som skaper varmgang, men mistenker mest termometer.... Det er elektronisk fra juwel vell og merke så det kan tenkes at det er det som har streika..
Da jeg hadde GBA i det ene akvariet mitt hadde jeg bare en svart søppelsekk rundt glasset, sammen med noen håndkler, og dette i en liten periode... Lyset i akvariet var slått av hele tiden, og jeg passet på at alt av lys hold seg ute. Da jeg tok posen og håndklene vekk etter ca 2 uker var det ikke en eneste liten flekk av GBA å se, noen steder. Funket fett
Karet var mørklagt en uke da forsvant det, men nå er det noe gulaktig som fester seg på bakrunnen, lurer på hva den kan være?

Fant ut at det var det digitale termometeret som hadde begynt og vise feil, heldigvis
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap