Noen spørsmål-varmekolbe, oppstart av akvarium etc.

Jeg har satt opp et seksti liters akvarium. Har gjort alt etter boken, og nå står det klart til fiskene om noen uker. Men i morges da jeg skulle sjekke temperaturen var den på førti grader!! Hadde satt varmen på 25. Er det da varmekolben som bør kastes? Nå har akvariet stått i atten timer uten varme, og det er fremdeles 25 grader.

Så lurer jeg på om man kan kjøpe vanntester på nett og isåfall hvor?
Og så, skal jeg skifte vannet under denne innkjøringen av akvariet, og hvor ofte? På forhånd takk for hjelp!
Den varmekolben hørtes tvilsom ut, så kanskje like greit med en ny. Kolbe og vanntester får du kjøpt rimelig på webzoo eller aquamanias, og JBL har de beste testene. Ingen vits i å bytte vann under innkjøringsperioden, for da vil ddet bare ta lengere tid. Lykke til
Nå har karet stått uten varme siden jeg skrev forrige innlegg, og likevel er det 25 grader der (har sjekket med flere termometere)
Er ikke det litt rart?
Ikke om det er ca innetemp til dere.
Lar du lyset stå på hele tiden også eller?
Og holder du karet unna direkte sollys?
Lyset har stått på nå hele tiden (det er ikke fisk oppi der, hvis noen skulle være i tvil.) Bør jeg slå det av om natta? Det står i en krok der sola ikke når direkte ja.
Kva er innetemperaturen der karet står?

Lyset bør ikkje stå på meir enn 10 timer om dagen. planter klarer ikkje utnytte meir lys enn det, men d klarer alger å du vil etter kvart få ein oppblåmstring av alger viss lyset står på for lenge.
Aha, takk for den opplysninga, det er jo kjekt å vite.
Nå blir jeg så usikker igjen. Var på dyrebutikken, og de sa det bare var å hive oppi noe greier og så var det klart på tjuefire timer.. Fleip eller fakta? Og den sammensetningen av fisk som jeg ble anbefalt til den størrelsen jeg har på akvariet... Masse av de fiskene trenger mye større plass i følge fiskebasen.
Fleip. Ikke hør på dem, de vil kun tjene penger.
Inaktiv bruker
Det er bare tull. en av måtene de tjener penger på.
Dyrebutikkene er ute etter penger, og da prøver de det meste for at du skal bruke dem der. Så klart, det finnes seriøse forrettinger som kan dette og vet hva de snakker om, men man bør bestandig være forberedt på å høre mye svada.
Fleip - fordi de første gjerne 4-5 ukene er kritiske med først en oppblomstring av amoniakk og deretter av nitritt - begge er giftig for fisk om man vil nødig utsette dem for det stresset/pinen/evt døden. Eneste bøtemiddel mot dette, om du følger butikkens fleip og har i fisk før innkjørt, er å daglig bytte vann for å tynne ut giften.

Hvilke fisker ser du for deg? Lurt å begynne gradvis og med noen få når altså tiden (dvs karet) er modent - løft lokket og lukt; innkjørt og godt akvarievann skal ha en eim av frisk jord. Om det har en eim av kattepiss har du opphopning av amoniakk, og om det lukter råttent har du en opphopning av nitritt. Om det etter hvert lukter råtten jord er det en opphopning av nitrat.

Og husk at fiskesammensetning har ikke kun med størrelse på karet, men og vannforhold (temp, pH, GH etc).
Så det som står her

http://www.buddy.no/dyrestell.aspx?pageId=94

er tull? Burde de ikke da få tilbakemelding på det? Er litt sjokka over at det er så mye feilinformering i dyrebutikken når det er så mange flinke akvarister ellers.
Nei, det er ikke tull. Leser du første avsnitt, så står det;

Denne brosjyren er utarbeidet av Mattilsynet i samarbeid med Norsk Akvarieforbund og Norges Zoohandleres Bransjeforening. Denne teksten må betraktes som en sterkt forenklet innføring til dyreholdet. Vi anbefaler alle som vurderer å kjøpe dyr å skaffe seg ytterligere kunnskap gjennom spesiallitteratur...

Det er dessvere ikke de som har laget denne brosjyren som står rundt om i de mange Zoobutikkene og ekspederer nybegynnerene.

Her er en relatert tråd

Men det står jo likevel på de sidene at man kan putte fisken oppi etter noen dager-er ikke det feil uansett hvor forenklet det er?
Jo, det er feil. Hvis man derimot kick-starter filteret, så kan fisk svømme i karet med det samme.

Janne
Jo, det er feil. Hvis man derimot kick-starter filteret, så kan fisk svømme i karet med det samme.

Hva vil det si?
Takk for hjelpa!! Skal få noe gugg av en venn med akvarie.
Kan jeg ha honninggurami sammen med platy?
Tilfeldig bekjentskap
© geir kristian teigland
Reklame for plussmedlemskap