Erfarne cory og planteakvarister, noen spm!

Hei dere. Ettersom jeg leser og erfarer kjenner lysta på en plantetank melder seg. Jeg har ingen erfaring med plantekarr siden jeg holder tanganyika.

Det jeg nå lurer på er følgende:

Jeg tenker ett karr mellom 250 - 350 liter. Er det en grei størrelse å starte med?
Må jeg ha CO2? Er dette med CO2 i så fall vanskelig?
Antar varmekabel i bunn er lurt? Noen spesiell bunnsubstrat jeg burde ha?
Noen forslag til planter som ikke er veldig vanskelige men ikke helt nybegynner?
Jeg tenker mørk bakgrunn for å få kontraster i forhold til farger på planter og fisk. Enig? Jeg kunne også tenke meg ett substrat som ikke er for lyst? Er det dumt?

Så fiskene.

Jeg har lyst på en gruppe VF Corydoras eques. Er det sannsynlig at jeg kan klare å få tak i det? Er det en annen cory art som kan gi litt kontraster til grønne planter og mørk bakgrunn?

Det jeg har tenkt oppi hodet mitt er da en forholdsvis stor gruppe Vf cory. En lite gruppe litt spesielle L-maller som spiser alger. Også noe fargerik småfisk i topp/midt sjikt. Gjerne noe ikke alle har. Forslag mottas med stor takk
Plussmedlem
Jeg kan svare deg litt på det om Corydoras iallefall

Are
Jeg har lyst på en gruppe VF Corydoras eques. Er det sannsynlig at jeg kan klare å få tak i det? Er det en annen cory art som kan gi litt kontraster til grønne planter og mørk bakgrunn?


Jeg må nok skuffe deg og si at denne arten er veldig vanskelig å få tak i. Det er noe du kommer over bare hvis du er riktig heldig, egentlig... sjelden, men høyt ettertraktet. Jeg tror nok ikke du bør satse på å få tak i akkurat denne arten.
Hva med for eksempel Corydoras venezuelanus? Du må søke litt i fiskebasen. Denne er litt lettere å få tak i, og har mye av de samme fargene som C. eques har. Selv syntes jeg nok C. eques er noe penere, ja, men de er veldig vanskelige å få tak i

Ellers er jo Corydoras adolfoi en art med litt farger. Svart, oransje og hvit. Søk på den også! Denne er ganske grei å få tak i, men det hender ofte at den må bestilles.
Ellers har man jo "laser-variantene", da. Søk Corydoras sp. i fiskebasen så kommer disse opp et sted på lista, tror jeg. For eksempel "Gold laser" hadde kanskje gjort seg til grønne planter?

Du får søke litt, og se hva du liker og ikke! Søk gjerne bare "Corydoras" i fiskebasen, og se litt over lista... hvilke arter er fine? Deretter må man jo undersøke om det er håp om å få tak i dem.
Flott størrelse på karet, det gir mange muligheter. Du trenger ikke co2, men det kommer veldig an på plantene du velger. Det står gjerne i plantebasen om de burde ha co2. Har ikke det selv, men det er skikkelig jungel i alle kar alikevel.

Varmekabler er fint for planter som ikke liker kalde føtter, og jeg ser ingen grunn til å ikke gå for det.

Skal du ha corydoras, så bør det jo være fin sand uten skarpe kanter. Biltemasanden funker utmerket både til cory og planter, men den er jo ikke mørk da.
Takker for det Anders. Skal se litt på disse laserne. Hva har dere coryholdere som akvarivenner til coryene? Da en art eller to som ikke er så hissige på egga? Hva med reker? Kunne jo selvsagt tenkt meg å få noe avkom på både cory og maller. Planen er at mallene skal få det ene hjørnet i dette karret hvor jeg skal bygge en form for stort Overheng av korkbark Redmoore røtter. Og inni denne store "hula" skal jeg legge skiferhuler i egnet størrelse. Det er også derfor jeg vil ha en tank det er litt størrelse på. Mens i det endre hjørnet tenkte jeg da å ha en del Mangrove røtter og masse planter. Kanskje litt gress? Trives cory med det?

Angående sanda sissimor så tenkte jeg på om det var noen spesiell "plantesand"? Sand blir det jo uansett til cory

Vil også ha T-5 lys. Vil det være tilstrekkelig med 2 lysrør tro?
Plussmedlem
Are
Takker for det Anders. Skal se litt på disse laserne. Hva har dere coryholdere som akvarivenner til coryene? Da en art eller to som ikke er så hissige på egga? Hva med reker?


Jeg har for tiden bare artskar (akvarier med bare èn fiskeart i) til Corydoras, men i omtrent alle har jeg reker. Det fungerer supert! Reker gjør ingen skade på egg eller yngel, og Corydoras gjør ingen skade på rekene heller Jeg vil si at disse er veldig gode tanksamboere.

Are
[...]Mens i det endre hjørnet tenkte jeg da å ha en del Mangrove røtter og masse planter. Kanskje litt gress? Trives cory med det?


Dette høres bra ut! Corydoras er glad i røtter (et must omtrent) og planter.
Dette blir ikke noe oppdrettskar. Men hadde vært Morro med avkom.
Tanken min er at det vil bli masse masse gjemmesteder. Og i naturen så er det jo fisk og dyr som tar både egg og yngel. Men når det er sagt vil jeg ha det harmonisk. Skal ikke ha ciklider oppi der. De har jeg i stortankene.
En stor stim, med en bitteliten, fargerik stimfisk vil jo gjøre seg. Med små munner, slik at de ikke mumser egg

Når det gjelder planter, så syns vel coryene det er bedre jo mere det er. De har ingenting mot gress, men dette må være godt etablert før coryene slippes i karet, for ellers ender det fort som flyteplanter...
Pass også på at L-mallehjørnet ikke blir for trangt. Mange L-maller blir grinete hvis det er for kort avstand til neste hule. Ellers er Corydoras i seg selv en stor trussel mot egg, men det går selvfølgelig an å ta hensyn til dette når du skal skaffe tetra. Ta gjerne en titt på forskjellige Nannostomus, dette er en gruppe som ligger mitt hjerte nært. De flotteste variantene er dog dyre og litt vanskelige å få tak i.

En stor stim med f.eks. ildtetra ville også vært utrolig lekkert!

Husk også at Corydoras kan finne på å grave opp eventuelt plantesubstrat under sanden, da de graver nesa si langt ned på jakt etter mat. Et "plantekar med fisk til pynt" er nok vanskelig å få til, du må nok ta noe midt i mellom med de fiskene du er ute etter.
Ja det er det jeg tenker også. No småtasser som stimer bra og holder seg i øvre del av tanken. Får se hva en finner på for noe lurt der. Nå har jeg akkurat kjøpt noen store Redmoore røtter. Korkbark har jeg liggende. Tror jeg skal gå for en 325 liter. Noe spesiellt jeg bør tenke på i forhold til filtrering?
Hei Stine Sofie. Hadde i grunn tenkt at mallene skulle få en ganske grei størrelse altså. Tenker å gå for en 325 liter Akvastabil. De mener jeg skal være 130 cm lange. Så da bør det bli godt med plass til 2 arter på bunnen. Og som sagt så er det ikke for oppdretts skyld jeg setter det opp. Jeg tenker at hvis de legger egg vil det være veldig mye gjemmesteder sånn at noe avkom kanskje kan vokse opp.

Fått mange dine forslag på fisk i øvre del så jeg får hive meg rundt og sjekke litt. Også på plantene for der er jeg virkelig grønn
Må også nevne øksefisk! De er sære å se på, i alle fall enkeltindivider, men de er utrolig tøffe og gir en kul effekt når de svømmer rundt i vannoverflata i en stor stim! Særlig de marmorerte.

Var dette hjørnet med overheng og skiferhuler jeg tenkte på angående L-mallene, men det høres ut som om du har kontroll
Ja akkurat mallene har jeg kontroll på er verre med cory og planter. Har bare tanganyika i 530 litere. Også har frua en 54 l med diverse smått
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap