Guppy&gullfisk

Inaktiv bruker
Jeg kjøpte 3 guppier idag (2 damer, 1 mann)
De er som regel samlet, og i toppen av karet med vannflaten,
gullfiskene har ikke angrepet eller prøvd seg, de er fredelige. Men skal en guppy oppføre seg sånn? de svømmer ikke mye heller, er som regel i ro, som en kampfisk.
Temp: 25 (var 22, men skrudde opp til 25 nå,)
115-liters akvarie
kan det muligens vere oksygenfattig vatn?
vatnet såg så roleg ut i overflata. du kan prøve å få pumpa/filteret til å lage bevegelse (bølger) i overflata eller tilsette oskygen via luftpumpe.

no kan det i grunn kome av andre/fleire ting selfølgeleg, men det var det eg tenkte på i farten
Har du et innkjørt filter i karet?
Inaktiv bruker
ja/nei, har kjørt i 9 dager nå, har tatt bakterie-tabletter i filteret og det har blitt mindre ammoniakk etter det, og det lukter jord/natur/skog hvis du skjønner, Så det er vel innkjørt.(?)
jeg tok ett av filterne til vannoverflaten så nå går vannet igjennom luft før det treffer vannet igjen,
då er ikkje filteret innkøyrd. dette tek ca 35 dagar. prøv å byt 20-30 % vatn
Inaktiv bruker
Bytter ca så mye hver dag
Inaktiv bruker
Guppy yngel
Okei, jeg vil gjerne at guppiene mine skal få yngel, jeg har 2 damer og en mann. Men er det noen minde sjanse for at de får yngel når de er med gullfisk? jeg vet att de andre fiskene kan spise yngelene, men jeg tar dem bare i et fødekar,
En grei hovedregel å ha er at om den minste fisken i karet har plass i den største fiskens munn, vil den bli en grei lunch for den. Gullfisk vil med tiden spise guppyene dine med veldig stor sannsynlighet. En meget dårlig sammensetning av fisk du har der....
Inaktiv bruker
I tillegg trenger gullfisker mer enn 115L ca200L minimum, det er ikke lurt å øke antallet fisk før filteret er innkjørt.
Har du tester for vannet?
Sjekk for nitrit. Detter er viktig. Nitrit toppen kommer gjerne 14 dager etter du har startet karet. Dette er gift for fisken.
Gullfisk griser(bæsjer) mye, så det er viktig å holde øye med nitritten.

Ang yngel. Hvis du har masse planter, mose i toppen ol så vil yngel finne gjemme plasser for å overleve. Noen blir jo spist opp. Men guppy kan ofte bli for mange.
"Problemet" med fødekar er hvis du putter mor for tidlig i det, kan det hende hun føder for tidlig (stress) og du får dødfødsel. Jeg prøvde i straten med dette, men fisken ble så stresset, at enten døde yngelen eller hun. Jeg gikk da over til mye planter og flyte planter med røtter og meste parten av yngel vokste opp.

Lykke til med en spennende hobby.
Inaktiv bruker
jeg skjekket for nitritt, ikke så mye, men litt. Det er mest nitrat i vannet. Men skiftet 40% av vannet. Det virker som om de trives litt mer i akvariet nå. De er mer aktive og svømmer av og til ned.
btw gullfiskene spiser ikke guppiene
Inaktiv bruker
Om Gullfisken blir stor nok så kan den lett spise guppy.
Gullfisken KAN, med de rette forholdene bli ca 39cm som mot guppy sine 6 er 6.5 ganger større. :P
Det ser ut som guppiene dine vil komme seg lengst mulig vekk... men det er ingen planter å gjemme seg blant
Om du er så dum (unnskyld uttrykket) at du tror Gullfiskene din IKKE vil fortære dine små Guppy en gang, så skal du få leve med den tanken, Lars.

Det er flere her som prøver å gi deg råd og du velger å ignorere det. Det er noe som sikkert ikke bare irriterer meg, men mange.
Eksempel :

Prøvde å sette inn noen egen drettede delfinciklider i hovedkaret. Disse er 4-5 cm lange og relativt robuste nå. De ble mat for hannene !!
Passer noe i munnen på andre fisk- ja så vil de høyst sannsynlig bli mat !
Inaktiv bruker
Innkjøring. og hvor mange guppier kan jeg ha?
Hører ikke på råd? jeg har vært opptatt med å sette opp ett nytt akvarium for guppiene (60-liters) men det må jo innkjøres først! Hørte på rådene deres, og jeg ble glad for dem.
Noen tips til hvordan jeg kan få innkjøringsprosessen til å gå raskere?
men imens akvariet innkjøres, så bor guppiene hos gullfiskene. Gullfiskene har ikke prøvd å spise dem enda. Og guppiene har tørt å komme mer og mer fram. Og et spørsmål. Ser det ut som om guppien er gravid på dette bilde? -->
Og hvor mange guppier kan jeg ha i et 60-liters akvarium?


og btw, de har mye å gjemme seg i i gullfisk akvariet, jeg har masse planter, steiner og huler.
Lars Christensen Hjortland
Og hvor mange guppier kan jeg ha i et 60-liters akvarium?

Hvis guppyene trives, og de ikke deler akvarium med fisk som eter yngel, så finner du det ut i løpet av noen uker. Guppy er kjappe til å finne metningspunktet, for å si det sånn.
Inaktiv bruker
Hvis akvariet de går i er innkjørt eller du kjenner noen med innkjørt akvarie, kan du bruke "Filtergugge" fra det. Da bør det gå bare noen timer så kan du ha i fiskene, men du må følge GODT med vannverdiene.
Lars Christensen Hjortland
Og et spørsmål. Ser det ut som om guppien er gravid på dette bilde? -->


Syns ikke den så veldig gravid ut nei, men blir det nok raskt om den ikke er det allerede
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap