Sand fra stranden.

er d mulig å bruke sand fra stranden uten å behandle den på noe som helst vis?

jeg har bare lurt på dette om jeg har blitt lurt til å kjøpe sand av dyrebutikk.
Hvis du henter den fra saltvann er det trygt, men jeg ville skyldt den uansett for å få vekk rusk og rask Henter du sanden fra ferskvann ville jeg ha kokt den for sikkerhets skyld.
Inaktiv bruker
Tror i allefall du må sile den og skylle den godt før du har den i karret.
Kan også være lurt og koke den.
oka takk for svar
men da har jeg blit lurt av dyrebutikken. men men greit å vite til neste kar kommer
Inaktiv bruker
Dyrebutikken lurer deg i 9 av 10 tilfeller. (gjelder kjede-butikkene som ikke har peiling på fisk)
På hvilken måte er du lurt eller føler deg lurt?

Jeg har natur sand i tre av mine kar. Sanden er hentet i Lågen ved Kongsberg. Sanden var utrolig møkkete med mye smuss i. Jeg skylte den gang på gang på gang etc etc før jeg ble fornøyd. Blir nok første og siste gangen jeg henter sand i naturen. Alt det arbeidet med rensing i forhold til den billige sanden Biltema selger... Blir kun biltema fremover
Inaktiv bruker
Japp, med tanke på arbeidet det tar å rense sand fra naturen, tror jeg nok heller at jeg hadde brukt 70,- på 16kg fra Biltema.
Jeg har brukt sand fra en lokal strand i flere år, som jeg kun skylte ved å putte hageslangen i bøtta og lot det stå og renne en stund. Ulempen er at det er endel kalk/ mineraler i vannet fra ørsmå bilter av knuste skjell slik at jeg har hatt en GH på 15+. Denne sanda blir nå byttet med sand fra Jula, som er akkurat samme produkt som fra Biltema...bare enda biligere....
Hvor mye skylle sanda for å få ut saltet?
Har henta sand fra strand ved sjøen. Er litt redd for å drepe fisk og planter pga salt. Har skylt den i 8 bøtter med vann. Smakte på siste skyllevann. Litt rar smak. Metallisk?

Hvor høy ph fikk du ved bruk av strandsand? Ikke 15, så høyt går ikke skalaen....
Tar jeg helt feil om jeg sier at det finnes lover mot å hente natursand fra strender o.l. til privatbruk?
Bruker bare sand fra stranden jeg. Skyller det 3-4 gange till det er (rent)
Ikke noe problem med kalk eller mineraler, lar dem bli i. Har nesten bare søramerika fisk. Og har hat unger på de fleste
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap