Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye om gangen?

Har de siste månedene basert meg på vannbytte en gang i uken, og bytter da ca 50% av vannet.

Hvilke rutiner har du? Bytter du du oftere, mindre vann, mer vann ?
Hei, jeg bytter ut ca.30% av vannet i alle mine akvarier en gang i uka.Jeg har
bestandig gjort det,og kommer nok til å fortsette med det.
Her bytter eg 30% vann 1 gang i uken.
Vannet eg bytter er mellom lagret i 1-2 døgn.
Inaktiv bruker
Bytter 40% morgen og kveld
Jeg bytter bare 10 - 20 prosent hver uke. Er nok i minste laget, men det blir med at jeg tar vannbytter to ganger i uken også. Jeg har ikke en snedig plass å lagre vann så jeg vil ikke ha for mye overmettet vann i med en gang.
30 - 40 % 1 g.pr uke. En rutine her i heimen de siste 6 åra ;0)
(Det kan gå 14 dager ved ferietid)
Jeg bytter ca. 30-40% en gang i uka. Noen ganger to uker. Av en eller annen funky grunn så holder vannverdiene seg mer stabile i 100literen hvis jeg skifter annenhver uke isteden for hver. litt snedig, men greit nok.

Og siden jeg bare har èn 10liters bøtte, så har jeg ikke mulighet til å mellomlagre vannet, så jeg tapper iskaldt vann, og så koker jeg vann som jeg blander i til jeg har fått rett tempratur.

Bytter vanligvis ca. 30% hver uke. Akkurat nå må de klare seg med påfyll av fordampet vann, med litermål. Hadde et uhell på jobben og har både korssting og hardangersøm på ene hånda, så det er det jeg får til nå.
Så rart, mener jeg byttet 30*% før jeg også.

Hvorfor har jeg begynt å bytte 50% da tro ...... *klø meg i hodet*

Det er jo ganske mye igrunnen.
Bytter 50% i alle kar hver dag, har Discus!
Inaktiv bruker
Jeg bytter 20% to ganger i uken, det bringer mye lek blant pygmeusene og vannveriden er stabil.
Jeg har samme problem som Sabrina M, må koke vann og blande. :P
sessan
Så rart, mener jeg byttet 30*% før jeg også. Hvorfor har jeg begynt å bytte 50% da tro ...
Fordi du flere ganger har hatt problem med høye nitritt og nitrat målinger

Jeg tror ikke det er noe poeng i å opplyse/diskutere antall % vann man bytter. Det bør ikke fremkomme som om det skulle finnes en fasit på hvor mye vann som skal byttes, eller hvor ofte det skal gjøres. Det varierer fra kar til kar, og det er filtrering, fisketetthet og fôring som er utslagsgivende. Selv synes jeg det er langt viktigere å fokusere på det tekniske utstyret som hos mange ofte blir for pinglete
jeg kjøper Janne sin vurdering. Har 450 liter, hvor jeg har Eheim 2080 med tillegg Juwel pumpa gående. Selv om jeg venter 14 dager, så er det toppers verdier
Tror jeg hadde sluttet snart med hobbyen, skulle jeg hatt vannskfte flere ganger i uka.
Jeg skifter vann hver mnd jeg,vannverdier er helt ok til meg.ikke discus
Inaktiv bruker
Støtter den til janne. Jeg kjører to filter, ett som er der bare for bakteriekulturen og det andre utvendig er beregnet på 250L Bytter så ofte bare for lek, driver på med lite forsøk på oppdrett av pygmecory. ;P
Hørtes utrolig tungvint ut å koke opp vann og så blande til... Kudos til dere som orker det!
Stemmer det Janne !!

Tror jeg kommer til å fortsette å bytte en gang i uken, og 40-50%, virker ikke som om det har noen negativ effekt iallefall, ikke annet enn at det blir en del måling og tilsetting av pulver for vannets hardet osv.

Kunne nok sikkert byttet mindre mengde også, to ganger i uken, men mener å huske jeg leste et sted her at da tynner man bare ut vannet, og så bytter man ikke bare det dårlige vannet, men også det som er nytt. Så om man bytter så mye av "gammelt" vann, blir mer byttet hver gang.

Nå er nitrit helt fin, og nitrat er godkjent, 12,5 på skalaen. Plantene vokser som bare det, og fiskene trives.

Tester vann hver uke ved vannbytte.

I "gamle dager" byttet jeg 1/3 del av vannet, men ikke hver uke. Da var det det man fikk beskjed om hehe.
Setter bare på vannkokeren men ja det er litt klønete, så det er ikke alltid jeg gidder det. Varmvannstanken vår er knappe ett år så jeg håper og tror at varmvannet vårt ikke er det aller verste å bruke
Et kjapt søk viser hva mange andre har svart:

Vannskifte

Hvordan bytter dere vann

Hvordan bytter dere vann og beholder vannverdiene

og en hel haug til. Finnes ikke noe fasit på dette heller gudskjelov
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap