Innkjøring med fisk? spørsmål om innkjøring

Inaktiv bruker
Vil bakterier lettere gro om det er ammoniak i vannet? Jeg har fisker i akvariet allerede, det har stått og innkjørt i snart 3 uker.. Jeg vet at jeg ikke burde ha fisker i akvarie imens det innkjøres men hadde ikke noe valg, jeg har kontroll over vannverdier, så fiskene har et helt ok vann. Det ingen ammoniakk i vannet, men litt nitritt og mye nitrat, betyr dette at det finnes bakterier i vannet som har forvandlet ammoniakk til nitritt>nitrat?
Og hvis bakterier vokser med ammoniakk, betyr det at bakteriene har grodd/gror raskere siden det er fisker oppi?(fisker=bæsh, bæsh=NH3)
og vill bakterier gro raskere hvis jeg har høyere temperatur + flere planter?
sorry for alle spørsmålene.
Det er i alt 3 guppier(holder på å lage et nytt kar til dem, men karet og filteret i karet må innkjøres først), 4 ancistrus, 2 pleco(skal selge dem når de blir større) og 3 gullfisker. (akvariet er 115 liter)
og jeg gir dem litt mindre mat enn vanlig nå som akvariet innkjøres.
Det tar minst en måned før akvariet er innkjørt, det er alltid lurt å øke mengden fisk gradvis. Hvis du tar en filter svamp fra et innkjørt akvarium, går det litt raskere. Bakterier sørger for å gjøre om ammoniakk og nitritt til nitrat som blir gjødsel for plantene. Hvis du har mange hurtigvoksende planter holder vannverdiene seg mer stabile. Når du har nitritt og nitrat i vannet, er det viktig å bytte mye vann for å få ned verdiene.

Det er ikke så bra å ha gullfisk sammen med guppy og maller. Gullfiskene har en tildens til å spise opp alt som er av yngel, og kanskje også voksene fisker etterhvert som de blir større.

Lykke til!
Inaktiv bruker
Takk, jeg har hatt masse ancitruser før sammen med gullfisker, jeg tror det går fint dessuten har jeg mange planter og huler som ancistrus kan gjemme seg i, og hvis de får yngel tar jeg dem bare i et annent kar
guppiene får om noen uker ett nytt hjem.
Men ett spørsmål, MÅ det være bakterier i vannet for å kunne finne nitrat ? jeg har testet og ser at det er mye nitrat, men betyr dette at det er mange bakterier i vannet? (ja, jeg skifter når det er for mye)
Inaktiv bruker
Jeg har et 115-liters akvarium som sagt, jeg har tenk til å selge gullfiskene mine.. hvilken fisker kan du anbefalle? jeg har lyst på mange fisker, og helst litt fargerike.
Inaktiv bruker
Nå har akvariet stått i 3 uker, Er det innkjørt nå? det har vert fisker oppi hele tiden.
Karret er nok ikke helt innkjørt enda, så du bør følge nøye med på vannverdiene og bytte vann ved behov.

Det passer fint å ha flere levendefødere sammen med guppy, hva med noen Molly eller Play? Du bør ikke kjøpe så mange, det blir fort flere…

Inaktiv bruker
Det kommer en og henter gullfiskene&plecoene idag, så da er de 6 guppiene for seg selv(har 4 små ancistrus) men den ene guppien fikk 4 yngel som jeg tok i en bolle sånn at de kan vokse opp i fred.
Tror du Guppy, Platy, Black Molly og en kampfisk kan gå greit hvis jeg har masse planter? Jeg har hørt at kamfisk kan gå med andre tropiske fisker hvis de har masse planter, jeg har veldig mange planter.
Kampfiskhann og guppy pleier å fungere dårlig, siden de ofte går til angrep på fargerike fisker.

Jeg tror ikke yngel kommer til å overleve så lenge i en bolle. Hvis det er mye planter og gjemmeplasser kan de gå sammen med de voksene, ellers er det mulig å bruke et eget yngelkar med filter (trenger innkjøring).
Innkjøring av nytt kar. Jeg har flerne kar hjemme, når jeg klarggjør et nytt kar tar jeg vann fra de andre karene. Fiskene flytter inn etter 12 timer . Har pr dags dato ikke mistet en fisk. Gode verdier både på Nitrit og Nitrat.
Inaktiv bruker
Ok, da gjør jeg det ikke. Karet jeg satte opp er nok ikke innkjørt.
Jeg solgte plecoene og gullfiskene idag så nå er det bare guppier. Jeg tok ynglene oppi akvariet igjen siden du sa det med bollen.
Jeg slamsuget 70% av vannet i hovedkaret Og så renset jeg filteret (renset det i akvarievann) . Så nå lukter det ikke lenger det det gjorde. Før luktet det en blanding jord/muggent/natur/skog. Nå lukter det vondt.... og vannet er grumsete. Men jeg håper dette går vekk etter hvert, har lært av erfaring om at dette går vekk etter noen dager. Jeg tok noen bakterie-tabletter i filterne (blustart)
Når det lukter bakterie i vannet skal jeg ta vannet fra hovedkaret til 60-literen.
----------------------------------------
Men hvor mange guppier tror du jeg kan ha i et 115 liters akvarie?
og hva slags andre fisker kan jeg ha? (jeg har 4 små ancistrus)
Hvis d vill ha mer Guppy ta kontakt skal kvitte meg med mine, har og Molly yngel som skal bort, bor i distiktet
Inaktiv bruker
Siden du renset filteret og slamsugde så har du kvittet deg med bra mange gode bakterier. Du huske atdet er i filteret og i sanden at de gode bakterie koloniene bor. Innkjøringen tar bare lengre tid nå. Les mer om innkjøring og vannverdi.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap