Nybegynner, enkle spørsmål

Hei, Jeg er nybegynner og vurderer å få meg et akvarium med seilfinnemollyer. Jeg ble ganske fasinert over de fiskene. Er det vansklig å styre med dem? Må jeg ta dem ut av akvariumet når de skal føde? Og hvor stort bør akvariumet være? jeg tenkte kanskje et 720 liters, men jeg har jo ikke mye peiling enda.
Seilfinnemolly er ganske enkle fisker og kan bli rundt 10cm, og trenger derfor ikke mer enn 100L, men 720L er veldig bra, og du har mye annet å velge mellom i tillegg! De er enkle å drette, og føder levende unger. Tror ikke du trenge å ta de ut, men det spørs litt på innredning og hva annet du har av fisk.
De naturfargete mollyene, blir ca 15 cm og trenger et mye større kar en 100 liter om du skal se den "naturlige" leken på de. De er fantastisk fine fisker å se på. Når det gjelder det med å ta opp fisken som skal ha unger så fraråder jeg deg det, da det stresser fisken, enten bør du ha noen gjemmesteder til yngelen eller så bør du forsøke å ta de ut å drette de opp til at de blir så stor at de ikke blir spist. Lykke til.
I følge fiskedatabasen blir de 10cm
Ser det står det, og de oppdretsvariantene (med farger) blir ofte bare 10 cm, spesielt i småe kar, men har og sett de bli 15-16 cm. i flere bøker som jeg har står det 18cm.
Går det an og ha guppyer og seilfinnemolly sammen? har rundt 15 guppyer i ei bolle for tida, men så har lest at det er dyreplageri..
Er usikker på hvordan guppyen, reagerer på salt i vannet, det er jo bare å prøve går sikkert bra.
Nå er jeg en smule inhabil da jeg mener at molly burde gå i rent brakkvann eller som indikasjonsfisk/algespiser i saltvann..

Akvariesalt som feks ektozon osv er ikke den type salt man skal bruke for å lage brakkvann. Det gjør ikke ferskvannet om til brakkvann til mollyene. Dessuten krever de såpass saltinnhold at guppy ikke tåler det.
Så guppyene tåler ikke salt, ja der lerte jeg noe. Generelt tåler guppy salt i forbindelse med medisinering, men det blir vel noe annet når de skal leve med salt over tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap