- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Nybegynner, enkle spørsmål
Nybegynner, enkle spørsmål
Hei, Jeg er nybegynner og vurderer å få meg et akvarium med seilfinnemollyer. Jeg ble ganske fasinert over de fiskene. Er det vansklig å styre med dem? Må jeg ta dem ut av akvariumet når de skal føde? Og hvor stort bør akvariumet være? jeg tenkte kanskje et 720 liters, men jeg har jo ikke mye peiling enda.
Postet 11.05.12 kl 14:43
Seilfinnemolly er ganske enkle fisker og kan bli rundt 10cm, og trenger derfor ikke mer enn 100L, men 720L er veldig bra, og du har mye annet å velge mellom i tillegg! De er enkle å drette, og føder levende unger. Tror ikke du trenge å ta de ut, men det spørs litt på innredning og hva annet du har av fisk.
Postet 11.05.12 kl 15:32
De naturfargete mollyene, blir ca 15 cm og trenger et mye større kar en 100 liter om du skal se den "naturlige" leken på de. De er fantastisk fine fisker å se på. Når det gjelder det med å ta opp fisken som skal ha unger så fraråder jeg deg det, da det stresser fisken, enten bør du ha noen gjemmesteder til yngelen eller så bør du forsøke å ta de ut å drette de opp til at de blir så stor at de ikke blir spist. Lykke til.
Postet 11.05.12 kl 16:03
Postet 11.05.12 kl 16:45
Postet 11.05.12 kl 17:05
Postet 12.05.12 kl 12:11
Postet 12.05.12 kl 12:24
Nå er jeg en smule inhabil da jeg mener at molly burde gå i rent brakkvann eller som indikasjonsfisk/algespiser i saltvann..
Akvariesalt som feks ektozon osv er ikke den type salt man skal bruke for å lage brakkvann. Det gjør ikke ferskvannet om til brakkvann til mollyene. Dessuten krever de såpass saltinnhold at guppy ikke tåler det.
Akvariesalt som feks ektozon osv er ikke den type salt man skal bruke for å lage brakkvann. Det gjør ikke ferskvannet om til brakkvann til mollyene. Dessuten krever de såpass saltinnhold at guppy ikke tåler det.
Postet 12.05.12 kl 12:59
Postet 12.05.12 kl 14:08