Planter/døde over natten?

Inaktiv bruker
Heihei.
Fikk et 54L akvarium for omtrent et halvt år siden, og har noen spørsmål.

Jeg hadde 5 Blackskirt Tetra, tre glassmaller, 3 kileflekkrasbora, og spurte mannen i dyrebutikken hvordan en Altum Angelfish ville passe sammen med dem, og han sa at så lenge fisken/fiskene ikke var så veldig store, så skulle det går bra.

Det gjorde det, frem til en dag hvor jeg plutselig måtte fiske opp to døde glassmaller, og alle de 5 blackshirt tetraene mine.
Dagen etter var jeg i dyrebutikken igjen for å høre om han viste hvordan det kan ha skjedd iløpet av en natt, men han påstod det var vannet. Vannet har jeg ikke hatt noe problemer med før, og vannprøvene viste ingenting galt.

Anglefiskene var ikke særlig store, omtrent 3-3,5 cm lange. Om jeg kan si det sånn.

Kan anglefiskene bli så angressive over natten?
Jeg bytter ut 30% av vannet hver uke, så skal vel egentlig ikke ha noe med det åå gjøre heller?

Og en annen ting. Planter. Jeg sliter med å holde plantene mine i live. Det vil si, jeg trodde ikke jeg skulle ta de ut av potten de første måndene, så de døde med en gang. Nå blir jeg sikkert sett på som dum. HAhah. ops. Men uansett. Nå har jeg fått vite at jeg faktisk burde ta plantene ut av potten, og ut av padsene som gjør at plantene får lagt røtter. Men jeg synes det er vanskelig å få plantene til å stå oppreist i akvariet, så jeg har likegodt strikket fast alle plantene til hver sin stein eller rot. Er det noen planter som ikke kan det?
Scalare (De du kaller angelfish) trenger mye større plass en 54L. Noen planter må vokse på røtter/steiner, som f.eks javabregner, mens andre planter må vokse i sand/grus slik at de får spredd røttene og tatt opp næring med de. Du kan prøve jødsel i bunnsubstratet, f.eks terninger som tøser seg sakte opp. Om du har planter som tar opp næring fra vannet kan du tilføre flytende jødsel, men det kan lett føre til mye alger da dosering er vanskelig.
Inaktiv bruker
Hør ikke så mye på de i dyrebutikken, skaff heller egen info. De som selger deg fisk er ute etter pengene dine.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap