Hvordan synker jeg ph-en og hva er ph?

Inaktiv bruker
Spørsmålet står i tittelen. Men ett til; jeg har 11 neontetra og 7 guppier, hva slags andre fisker skal jeg ha? vil vite hvilken som passer
Inaktiv bruker
OG siden neontetra trenger 0-3 GH, og guppy trenger 9-18 GH, betyr dette at disse fiskene ikke passer sammen?
Jeg har GH på 5 nå. Hva er passe for begge?
Og hvordan øker/synker jeg GH?
Inaktiv bruker
Guppy å neontetra passer IKKE sammen, Guppy skal ha hardt å alkalsk (Basisk) vann mens Neontetra liker surt og bløtt vann. Om de ikke får rett vannverdi dør de sakte men sikkert.

Lav ph er surt, som en sitron, den har lav ph, du kan bruke røtter og catappa eller eike blader for å senke ph. For å få lavere GH kan du bruke regnvann, for å få det hardere må du ha kalk eller gips pulver/terninger som inneholder kalk.

Les om vannverdi.
Inaktiv bruker
åja.... men spurte dyrebutikken og de sa ja. Skal aldri mer stole på dem! der røyk 150 kr... synes synd på fiskene også. jeg skal gi bort NeonTetraene. Og få fisker som passer med guppy.
Har du forslag til fisk? passer platy med guppy?
Ikke stol på dyrebutikker
Hei,

Helt enig med deg angående dyrebutikker. Har selv kastet bort tusenvis av kroner på fisk som døde om 2-4 uker. Og da var garantien forby...

Hvorfor trenger du å øke Ph? Den er viktig for planter. Fisk bryr seg ikke

For å øke Gh kan du bruke GH/Th booster, for eksempel fra NORAQ
Inaktiv bruker
Hei jeg tenkte på å MINKE PH-verdien fordi den var over 8.
Men jeg tok oppi 'EasyBalance' Og det gjorde at PH-en sank til 7,1. Så det er bra. Men GH er fortsatt alt for lavt (5gH) Guppier trenger minst 9 står det i Fiskebasen.
Jeg har hørt at sånt GH-pulver er altfor dyrt..
Men jeg hørte at kalkstein vill øke PH, er det sant?
Er det effektivt?
og kan for lav GH skade/drepe/gi smerte til fiskene? Jeg har btw 6 guppier&4 ancistrus. Ga bort neontetraene til en venn for noen timer siden.
Øke Gh kan man enkelt og billig gjøre ved hjelp av gips.
Sissimor
Øke Gh kan man enkelt og billig gjøre ved hjelp av gips.


Hvem er din kalkpusher? Funker Albastgipsen fra Panduro?
Inaktiv bruker
ADA Norge
Hvorfor trenger du å øke Ph? Den er viktig for planter. Fisk bryr seg ikke

Heller tvilsomt. Om fisker som er skapt for alkalisk vann går i surt vann vil de miss trives, ingen tvil om det. Det er snakk om å skape mest mulig naturlige omgivelser for både planter og fisk, da er vannet en meget viktig faktor.
Inaktiv bruker
hva slags gips? og skal jeg bare ta litt gips i vannet liksom?
Inaktiv bruker
Du må passe på at det er mineralsk gips og ikke syntetisk gips.
Mange bruker alabastergips kjøpt på panduro og dette skal fungere bra.


øke Ph: Natron som du får kjøpt i dagligvarebutikken under navnet "bakenatron" er det samme som natriumhydrogenkarbonat. Dette brukes for å øke KH/PH.
HåkonJ
[QUOTE=Sissimor]Øke Gh kan man enkelt og billig gjøre ved hjelp av gips.


Hvem er din kalkpusher? Funker Albastgipsen fra Panduro?

Jepp, alabastergipsen funker

Selv er jeg så heldig å ha fått ferdigstøpte fisker fra Linda W, med tilsatt magnesium...
GH/TH pulver koster 129 NOK i butikk hvor jeg handler. Det er nok til maaaaaange ganger i en beger. Den er veldig konsentrert og 100% sikker og ikke farlig for fisk.
Inaktiv bruker
Mens 5KG Fra Panduro med Alabastgips koster 149,- 1KG 39,- og er 100% sikkert for fisk og dyr i akvariet. Så da er det vell neppe noe å diskutere.
Hvor mye skal man tilsette? per liter altså
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap