Under inkjøring av akvariet dukket det opp gjester

hei!

dukket opp gjester under innkjøring av akvarie. dette er da snegler.
Dei formerer seg raskt, har ikkje sett noen eg men ser maangen veldig småe snegler over alt på ruten. se bilde.

har å mye problem med alger. har mye planter i kartet fra før men har eksplodert med alger. noen tips til å fjerne dem`?
På bilde nummer to har du en liten eggklase på glasset også, rett over hodet på sneglen nederst til høyre

Algene på glasset er sånne man vanskelig kan unngå egentlig, de skrapes lett av med litt filtervatt eller en skrubbehanske, og det gjør i alle fall jeg minst en gang i uka. Det blir gjerne litt ekstra algevekst under innkjøring fordi alle verdier er halabaloi, næringstilgangen ujevn og plantene ikke helt etablert, bortsett fra det jeg nevner i neste avsnitt ville jeg vel egentlig bare latt det gå til alt er i balanse, da er det enklere å finne årsaken og få gjort noe med saken. Du kan jo forsøke med litt kortere belysningstid inntil plantene har kommet i siget, eller mørklegge hele karet helt i noen dager hvis det tar fullstendig overhånd.

En annen ting er plantene dine, ser på profilen at du har Anubias med tærne i sand, det synes de er helt forferdelig. Få dem opp og fest rotstenglene (rhizomene) med strikk eller fiskesene for eksempel på kokosnøtta eller steiner og røtter. Anubias er flotte men vokser fryktelig sent, så en forklaring på algeproblemet er nok at det blir overskudd av næring akkurat nå. Få inn noen supersultne hurtigvoksere av typen Hornblad, Pistia eller lignende som kan konkurrere med algene. Særlig flyteplanter kan være en ide ettersom de du har ikke krever all verden av lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap