Rolige guppyer

hei! jeg har nettopp kjøpt tre guppyer, men de ligger veldig rolige helt oppe ved vannflaten. er dette vanlig for guppyer når dem nettopp har kommet til ett nytt akvarium?
Inaktiv bruker
Er filteret innkjørt? Hvor stort er akvariet? Testet vannverdiene?
prøv å få filteret til å bryte vannhinnen.
filteret er innkjørt, har stått i snart to uker. fikk beskje om det i dyrebutikken. dem sa også at det ikke var viktig i teste vannverdiene bare jeg hadde brukt aquasafe, 5ml per 10. liter. akvariet er 28 liter stort
LasseMathisen
filteret er innkjørt, har stått i snart to uker. fikk beskje om det i dyrebutikken. dem sa også at det ikke var viktig i teste vannverdiene bare jeg hadde brukt aquasafe, 5ml per 10. liter. akvariet er 28 liter stort


Da må jeg beklage å si at i din dyrebutikk så vet dem desverre i hva dem driver med. Aquasafe har ingen effekt i norske akvarier, så lenge du ikke har mye klor i vannet. Og i de fleste norske hjem så er det meget lite klor i vannet, nedover i europa så er det noe annet.

Anbefaler deg å lese akvarieskolen her på AF

Vannverdier er veldig viktig å sjekke i begynnelsen, da det er da det hopes opp med farlige stoffer som amoniakk/amonium og nitrit.
da skal jeg ta en liten prat med dem.

takk
LasseMathisen
da skal jeg ta en liten prat med dem. takk:)


Det burde du gjøre, for er ikke bra å feilinformere nybegynnere. Men når det er sagt så er du langt fra alene om å ha blitt feilinformert. Er desverre slik at mange butikker har veldig lite kunnskap når det kommer til fisk/akvarie. Men fins helt klart unntakk på meget bra butikker også
jepp. Dette er den eneste dyrebutikken i nærheten her. Har flere venner som har fått informasjon her og som ikke har hatt problemer. er vel bare vente å se hvordan det går med guppyene mine.
Det du bør gjøre er å ta daglige vannbytter, omtrent 5 liter. Men start med 50% vannbytte i dag, også fortsetter du med vannbytter hver dag i ca 14 dager. Da bør filteret har fått kjørt seg nok inn, slik at baktereiene som lever i filteret og bryter ned avfallsstoffer har blitt mange nok til å ta unna.

Er også greit å få testa vannet ditt, for å se hvor mye amoniakk/nitrit det er i vannet ditt. Dette er noe som bra butikker gjør for deg gratis, evt så kan du gå til innkjøp av tester for dette som ligger på rundt 130,- stk.
så jeg skal altså ikke ha noe i vannet? bare rent vann?
Holder plenty med rent vann fra springen, fins ikke aquasafe naturlig i naturen

Men når du først har kjøpt den inn, så skader det heller ikke å bruke den opp. Men ville ikke kjøpt inn mere til info, er rett og slett bortkasta penger i Norge siden vi har meget bra springvann.

Aquasafe er laget for å binde klor og tungmetaller i vannet, og dette er det meget lite av i vannet vi har i springen. Men fins unntakk om man har brønnvann. Men får dere vann fra et vannverk, så er er det ikke noe behov for aquasafe.
Inaktiv bruker
Tilsett heller ikke flere fisker. Egentlig er akvariet litt for lite for guppy.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap