Sette opp 40l akvarium. (Luftbobler)

Hei, kjøpte meg et lite 40liters "reke" akvarium og eg lurer på hvordan det skal være. I butikken hadde di et som var i gang og dær var det ikke luftbobler i vannet. men på denne youtube linken (spol til 7:45) har de veldig mye av dem. Det er en liten slange som stikker opp fra pumpen med en slags vri ting som man kan stille antallet luftbobler med.

Hva vil erfarne akvariumfolk foreslå?

Fisk å planter er ikke kjøpt enda og grunnen til eg lurer er at når eg har masse luftbobler på nå så henger de seg fast over alt.
takk men det sto ikke noe om luftbobler. men nå vet eg litt mer
Du trenger ikke luftbobler, men du må ha et filter i akvariumet.

Som oftest er et filter bygget sammen med ei pumpe. I stedet for ei pumpe som drar vann igjennom filteret så er noen filter beregnet på en luftpumpe som står utenfor akvariet. En tynn slange med luft sørger for at luften drar vann igjennom let luftfilter. Det går også ann å ha en brusestein i enden, i stedet for et filter, men dette er som regel unødvendig. Filteret er som regel en slags svamp.

Luftboblene på glasset forsvinner etterhvert. Du kan også bruke hånda eller en algeskrape for å ta de bort om du vil. De boblene kommer av at vannet i krana står under trykk, og når vannet kommer i akvariet (eller et vannglass) så frigjøres gasser i vannet. Disse gassene kan være skadelig for fisken, derfor er det lurt å tappe iskaldt vann fra springen i ei bøtte, og la den stå over natta. Da er vannet luftet og temperert, og klart til å ha i akvariet.
Som du skrev er det begge deler. Det er ei lita pumpe med en tynn "pølse" som stikker ned hvor vannet blir sugd opp. og det er et filter (slags svamp) med et hull i som eg trer denne over. der hvor vannet kommer ut er det en slags "spade" som eg kan vri på for og styre retningen på vannet og på toppen av den sitter denne lille slangen. som går ut av akvariumet og til den lille skrukorken.

Så det du sier er at eg bare kan lukke den helt eller ta den bort?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap