Innkjøring av 530 l med filtergugge

Hei, kan noen hjelpe meg med å spekulere ut dette.
Jeg skal kjøre igang mitt nye 530 l og satte inn gugge fra et innkjørt filteri karet i går. Vannet er nå klart og fint. Så er det store spørsmålet...hvor lenge går det nå før filtret er innkjørt (Eheim 2178 600T) Skal jeg tilsette SALMIAKK for å teste om bakteriekulturen takler det og i tilfelle når og hvor mye???
Inaktiv bruker
1ml Salmiakk pr 100 liter
Bakteriene du har i karet må ha mat for å overleve, som Lars sier er ca 1 ml pr 100 l i døgnet passe med mindre du skal sette inn uhorvelig mye grisete fisk på en gang. Innkjøringstiden blir som oftest kortere med tilsetning av filtergrums, men du bør likevel teste at ammonium (Salmi) blir nitritt blir nitrat i løpet av et døgn før du setter inn fisk.

Salmi fra Lilleborg har hr 530 fått bekreftet ikke er noe annet enn ammonium, sjekk nøye hvis du bruker et annet merke. Ikke gøy hvis det skummer
Takk, har tilsatt 10 ml Salmi i dag, så det kan hende det ble litt heftig, men venter spent på testen i morgen da....
Det er jo det beste med fiskeløs innkjøring da, ingen kriser om man slumser litt. Og det blir jo ikke bakteriedød av for mye mat! Bare hold et øye på pH, den kan hoppe litt i hytt og gevær når det blir mye godsaker på en gang...
Da var dagens målinger klare, men jeg blir litt i villrede om jeg skal tilsette Salmi i dag eller vente til i morgen.
Dessverre har jeg ikke dråpetest som måler NH3/4, men NO2 har økt fra 0,01 i går til 0,025 i dag. NO3 er 1,0 og det er det samme som i går (pga tilsatt plantenæring?)....men hva nå... hva er det jeg kan forvente av testresultat siden jeg har tilsatt gugge??? og hva gjør jeg videre????
Nitritt topp?
Etter at jeg satte inn en god porsjon med filtergugge den 18. mai, har jeg tilsatt 10 ml Salmi daglig siden den 19. ...altså for tredje gang i dag. Det er fortsatt ikke utslag på noen av testene. (Har dessverre ikke dråper for å måle NH4...venter på posten)
Kan jeg forvente å få en nitritt topp eller kan jeg "risikere" at filtret er innkjørt allerede... hvor lenge skal jeg fortsette å tilsette Salmi???
Du må fortsette å tilsette salmi til alt er brukt opp på 24 timer. Men det må du jo ha testen i hus for å finne ut
Har nå fått NH4 testen i hus og resultatet både i går og i dag er mer enn 5 (som er max) dessuten har pH steget til 8 i dag, 7,6 i går og 6,8 den 20.mai.

Hvorfor får jeg høy pH når andre ser ut til å streve med lave verdier????

Satte ned ei stor rot den 21. mai, men det burde vel egentlig ha motsatt effekt...
Justerte opp tempen fra 26 til 28 grader i dag. Har ikke tilsatt salmi går og i dag.... Skal jeg prøve å få ned pH litt eller er det bare å la det putre å gå av seg selv og se hva som skjer?
Trøste og bære, man kan bli forvirret med mindre,,,, begynte å lese om pH og KH...hos meg har KH steget i takt med pH..eller omvendt.. og ligger nå på 6-10.

Jeg er fristet til å tappe ned karet og starte omigjen, men jeg vet jo ikke om det blir samme tullet på nytt igjen???
Trekk pusten dypt ned til godt under navlen, dette er helt i orden sa hr 530 til meg da jeg slet med akkurat det samme selv om hans pH sank. Salmi er basisk, og når du kjører på med store doser vil pH stige, for så å synke på grunn av prosessen. Her holdt den seg veldig høy veldig lenge og bikker den over 8 insisterer jeg på at det stopper opp, den kom i alle fall igang så fort jeg senket pH til 7-7,5 med eikebarkekstrakt eller hvit eddik. Det stopper nok fortere med for lav enn for høy pH, da den raste her ilte jeg til og fikk den opp igjen med KH/TH+ jeg vant på et klubbmøte, natron fra bakehylla gjør samme nytten.

KH målte jeg ikke under innkjøring, men den henger jo sammen med pH så det er sikkert helt i orden. Konsentrer deg om NH3/4, pH og nitritt nå i starten, det er mer enn nok å sette seg inn i, og jojo blir det. Og veldig lærerikt.

Så trekk pusten dypt ned i magen og kjør på!
[QUOTE=
Så trekk pusten dypt ned i magen og kjør på!


Le...pust...le...pes.....
jeg holder ut....tusen takk til den som orker å bry seg om en forvirret nybegynner i denne sammenhengen. Er veldig spent på dagens tester.
Ja,ja, det skjer jo faktisk litt her....etter 6 dager og masse Salmi...
NH4 - 3
NO2 -0,2
NO3 - mellom 1 og 5
pH - 7,1

tenker at det er positivt at Nitritten er begynt å røre på seg, men jeg vet jo ikke i hvilken grad jeg kan sammenligne mine resultater med andre tester som er referert her, siden jeg tilsatte en solid porsjon gugge i starten...
..tror jeg måler NH4 en gang til i ettermiddag og evt tilsetter Salmi da hvis NH4 er gått mere ned...hva tror dere som kan???
Du er ihvertfall veldig på rett vei

Har jo gjordt dette et par ganger selv, men det føles helt "nytt" hver gang, og prosessen er aldri lik. Mener jeg fikk råd om å ha i såpass med salmi at den ble 5.
Se der ja, ammoniummen blir omdannet til nitritt som blir litt nitrat, og da synker pH også. Dette går veien det. Når det gjelder Salmitilsetning - tenk på bassiluskene som små babyer som må ha tilgang på mat hele tiden, de dør jo rett og slett hvis de ikke får det! Så heller for mye enn for lite tenker nå jeg, men det enkleste er jevnt og trutt akkurat det samme hver dag, da er det lettere å forstå hva som skjer og sette inn tiltak hvis pH er på ville veier. Så flink du er!
Hva gjør jeg nå???
Målinger 25.05 kl 16.30: NH4- 1,5
NO2- 0,6
NO3- 5-10
pH- 7,2 Tilsetter 5 ml Salmi

Målinger 26.05 kl 16.30: NH4- 1,5 Tilsetter 4 ml Salmi
kl 18.30: NH4- 3
NO2- 0,8
pH- 7,2 Tilsetter 3 ml Salmi

Målinger 27.05 kl 17.00 NH4- 1,5
NO2- Mer enn 1
pH- 7,0

Nå er jeg litt i villrede. Skal jeg fortsette å tilsette Salmi med ett døgns mellomrom slik at NH4 ligger over 4-5 og så vente ett nytt døgn eller skal jeg vente til den er omkring 1 eller lavere før jeg tilsetter Salmi igjen?
Som du ser er det utviklet nok bakterier til å bryte ned 1,3 til 1,5 ml Salmi i løpet av et døgn, Det er bra, denne delen er i meget god gjenge. De bakteriene som bryter ned NO2 til NO3 formerer seg mye saktere enn førstnevnte, derfor vil NO2 fortsette å stige etterhvert som mer og mer NH3/4 tilsettes og brytes ned. Fortsett bare med samme dose Salmi, eventuelt kan du øke noe dersom hele dagsdosen brytes ned i løpet av ett døgn. Det er vanskelig å si når nitrittoppen kommer, men den ser ut til å være underveis, så hold frem som du stevner. Duu kommer i mål.
Takk for svaret "530" Jeg har lest artikkelen din flere ganger, og repiterer den underveis i denne prosessen når jeg skal prøve å tolke testresutatene. Men når man aldri har hatt kjemi på dagsorden tidligere er hvert resultat et lite mysterium, så jeg setter stor pris på alle som deler av sin erfaring her på forumet når jeg trenger litt oppmerksomhet.
Testet igjen nå kl 22.45 og da er NH4 nede i 1,0. Tilsetter 5 ml Salmi og er kjempe spent på morgendagens tester.
Det begynner å bli en fargesprakende affære å ta tester,
dagens tester viser:
NH4- 0,6
NO2- over 1,0
NO3- 20-30
pH- 7,0
Tilsetter 5ml Salmi, eller skal jeg tilsette mer??? siden alt dette har skjedd etter kl 22.45 i går, så i løpet av ca 17 timer.
Det kommer litt an på hva slags/hvor mange fisk du skal sette inn på en gang når karet er innkjørt. Skal du ha mange/store fisk på en gang (f.eks. malawi, der kan være lurt å sette inn alle på en gang slik at ingen rekker å lage revir og jage senere nykommere) kan du godt øke dosen. Det kan ta litt lenger tid med de bakteriene som bryter ned nitritt, men de dobler seg jo, og til sist vil en dobling gi uhorvelig mange bakterier. Om du når karet er ferdig innkjørt har en større bakteriekultur enn fiskene gir næring til, vil de overflødige bare dø ut uten at du merker noe til det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap