Hete dager selv i akvariumet

Temperaturen i akvariet mitt begynner å nærme seg 30-tallet, etter noen fine dager Jeg har byttet ut endel vann for å senke temperaturen, men i jakten på en bedre ide har tanken om isbiter slått meg. Er det noen som har erfaring med dette? Vil mine søte små sette pris på å svømme oppi dette?
Først ville jeg nok prøvd å redusere lysmengden og unngå direkte sollys på karet, evt lufte godt i rommet om det kan hjelpe noe.

Vet ikke hvor bra det er å putte isbiter oppi karet.
Isbiter vil ha veldig liten effekt, med mindre du fyller på masse. Og da vil det ikke være bra for fisken.

Skru heller av lyset under de varmeste timene, åpne lokk for bedre lufting og ta gjerne små, kalde vannbytter. Ellers vet jeg noen legger oppi store brusflasker med is. Det beste er selvfølglig kjølevifter som monteres på karet, men dette blir jo håpløst om en har mange små...
Brusflasker med is hørtes jo fantastisk ut, haha! Det skal jeg også prøve til sommeren, kom lett opp i 30 grader jeg også, vi som bor i andreetasje med sol grillende i vinduene til langt utpå kvelden
Skrudde av lysarmaturet i går jeg.Hadde toplokket oppe hele dagen.Skal bytte vann i dag,og setter på lyset om natta isteden. Men det har bare nærmet seg 26 her da. Men redd det skal fortsette og øke.
Jeg bruker slike små vifter fra eBay på de karene som kun skal kjøles ned litt i sommerheten. Disse får man som single eller rader på 2-6 vifter... Holder stort sett fisk som ikke tar skade av å komme opp i 30 grader så det er ikke kritisk for de jeg har her hjemme.
Var plaget med "kokt fisk" selv, mange løsninger er det med vifter m.m. Men slippe all den kondensering som akvarie gir ut i boligen, nei takk. Kjøpte meg kompressor kjøler, koster en del spenn,bråker noe, men slipper tenke på tempraturen, den er konstant den samme, selv hvor varmt det er.
Mista mange guppy og en C. sterbai av varmen i går. Glemte at varmekolben fortsatt var koblet til, og med restvarmen fra den sammen med raskt stigende varme innendørs lå temperaturen på over 32 grader i det ene akvariet. Resten av karene lå på 26 grader, så er ikke krise der enda.
Tusen takk for mange gode tips, lysmengden er redusert, lokket er tatt av og verandadøra har stått åpen hele natta, vips så var det 24 grader der i dagtidlig Nå er det bare meg igjen som koker her inne
Mista en stor og fin firefish idag og en corydoras nattereri :/
Var 29-30 grader i ene karet øverst i reolen gitt, ikke bra..
27,2 i karet her nå, jeg har Tanganyika. Noen som vet hvordan Tanganyika-fisk typisk takler varmen? Har N. Brevis, Telmatochromis Temporalis og A. Burtoni.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap