Fisk i bolle

Hei alle sammen! Er ny her på forumet men har alltid likt akvarier og fisk Bor hjemme for øyeblikket og skal etter planen flytte ut om halvt års tid så har ikke planer om å kjøpe et stort akvarium før da.

Så det jeg ønsker å gjøre akkurat nå er å kjøpe en glassbolle (ca 10-20 L) og ha på rommet mitt. Har lest litt om hvordan en skal starte etc og skal sette meg mer inn i det men lurte på for nå hvilke fisk som kan passe oppi en bolle av denne størrelsen? Alternativt reker (synes de er stilige).

Har ikke lyst på standard gullfisk men heller noe mer spennende. Enten det er en litt større fisk eller flere små.

Håper på god respons og takk på forhånd
En 10L bolle er i utgangspunkter for lite for en fisk (spesielt flere), og jeg ville heller satset på en liten neve kirsebærreker. Har du planer om et lite filter i bollen? Hvis ikke er det viktig med hyppige vannbytter. Kan også nevne at en gullfisk er noe av det verste du kan putte i en bolle. For det første kan de bli nesten 40cm og trenger minst 200L å boltre seg i, og for det andre griser de utrolig mye. Jeg har selv hatt en kampfisk i en bolle, og den hadde det egentlig fint (etter det jeg så), og jeg slamsugde og byttet vann hver dag, men jeg fikk etter hvert dårlig samvittighet og kjøpte et 54L akvarium.
hvorfor bolle? de er så stygge.

kjøp heller et nanoakvarie på 20-35 liter

da kan du ha mange fine reker og snegler, og mulig en håndfull dverg rasbotia.
En bolle er egentlig lite egnet, både fordi den har liten overflate, og formen gir forvrengt bilde. Sats heller på et lite firkantet kar, det største du har plass til.

Reker og snegler er nok det beste, men det går med en liten stim boraras eller microrasbora.
Siden dere anbefaler nanokar så fant jeg en side (første som poppet opp):

http://www.akvariereker.no/categories/nanokar

Hvilken vil dere anbefale av disse? Så en kar her inne på akvaforum som bor nærme meg og selger mange forskjellige typer reker, er noen mer hardføre enn andre?

Synes "komplett rekepakke" virket veldig grei, alt som jeg trenger følger med. I den på 20 liter følger gule reker eller kirsebærreker med, kommer disse overens? Kunne tenkt meg begge to.
alle dverg reker går egentlig bra sammen, men noen kan krysses da


jeg ville gått for 30 literen, for da er det lettere å holde gode vannverdier og du får plass til mer reker.

kissebær formerer seg jo som kaniner når de ikke har fiender som spiser de

her er link til reker som kan krysses :

Så bra Tenkte å ha litt forskjellige fargede reker istedenfor bare mange av en ser du.

Er det lurt å ha en "fiende" av reker da slik at de ikke formerer seg så mye? Har ikke lyst å kaste dem i søpla eller noe heller. Sto at uten et "rekefilter" så ville mange av eggene forsvinne inn i filteret, kan det være bra nok "beskyttelse" mot overbe"rekning"? :P

Er det stor forskjell på 20L og 30L forresten? Er veldig dårlig på mål selv ^^
reker legger ikke eg de bærer rogn og slipper fiks ferdig levende babyreker

det er bare til å selge de for en symbolsk sum på rubikk om du får for mange, blir dyr mat med en fiende hvis du vil ha de litt finere dyrere rekene som red og black bee osv
Da så :P Får vel heller selge dem slik du sier da om de skulle begynne å yngle mye.

Skal oppdatere hva jeg kjøper etter hvert
Amilie
reker legger ikke eg de bærer rogn og slipper fiks ferdig levende babyreker :) det er bare til å selge de for en symbolsk sum på rubikk om du får for mange, blir dyr mat med en fiende hvis du vil ha de litt finere dyrere rekene som red og black bee osv ;)


Neocaridina gjør det ja, men ikke caridina.

Javamose syns jeg er et must når man har reker
Mikrofisk du kan ha oppi er feks galaxy rasbora, mosquito rasbora osv.
Men jeg vil anbefale deg å lese "Back to nature, guide om nanoakvarium".
Der er det tips til planter, oppsett, hvilke reker som kan krysse seg, fisk, reker og mye mer.
hehe du har helt rett vilje glemte det, eg tenkte på de vanlige kissebær, tiger og bee rekene
Takker så mye for all hjelpen så lange fiskefans!
Inaktiv bruker
IKKE kjøp bolle. Du vill få det mye enklere med et ekvarium med filter! 1. Det er mye lettere å rengjøre, 2. filteret tar knekken på giftstoffer som kommer fra bæsjen til fisken, og samler opp partikler i vannet.
Jeg har selv hatt bolle, i 3 år faktisk, for 2 måneder siden fikk jeg meg mitt første akvarium, og alt ble mye lettere!
Her er noen grunner til at du IKKE skal ha fisk i bolle:

"1. De fleste boller er små, knapt større enn bøtta vi bruker ved vannbytter (er det tilfelle, ville altså vaskebøtta vi bruker til vannbytter være et bedre sted å bo!)

2. Bollens utforming gjør det vanskelig å få inn et skikkelig filter (selv om det faktisk finnes bunnfilter, men siden det bråker velger mange vekk den løsningen). Da blir vannkvaliteten dårlig og fisken kan dø. Husk at fisk både spiser og gjør fra seg i samme vannet den svømmer i 24 timer i døgnet.

3. Bollens utforming gjør det vanskelig å sette inn varmekolbe, noe som ikke har så mye å si for en gullfisk, all den tid gullfisken trives i kjølig vann. Men ikke så bra for en kampfisk (som mange velger å ha i bolle)

4. Bollens utforming gjør det ikke akkurat enkelt å skape en interessant innredning, hverken for fisk eller eier.

5. Gullfisker kan bli 40+ cm store. Da er en bolle rett og slett ALT for liten. Resultatet er "dvergvekst" pga liten plass og lite trivsel, og forkortet levetid. Ingen dør av å bo trangt, jeg kunne leve i et klesskap, men ville jeg trives og ha det bra? Nei.

Fiskebasen anbefaler 100 liter som minste størrelse til gullfisk. Da sier det seg selv at en bolle ikke kan komme i nærheten en gang.


De grunnene jeg kan komme på, i helt tilfeldig rekke. Det at bollen rett og slett er for liten er årsak nummer 1, 2, 3 og 4 (i prioritert rekkefølge) [skrevet av ElinH]"

Les denne artikkelen: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
Inaktiv bruker
Lars Christensen Hjortland
Fiskebasen anbefaler 100 liter som minste størrelse til gullfisk. Da sier det seg selv at en bolle ikke kan komme i nærheten en gang.


Tror du må lese enda en gang for det står 200L :P
Men fine punkter, Kort fortalt Boller er til potetgull å snop. Finnes masse fine små akvarier, jo større akvarium jo enklere der det å holde stabilt og rent.
Har gått bort i fra bolle så flere trenger ikke skrive at jeg ikke må skaffe meg det :P Fant ut at søstera mi har et akvarium hun ikke bruker som jeg kunne få låne, tror det ligger på rundt 50-60L.

Eneste problemet er at jeg ikke har plass til det for øyeblikket så må vente til jeg flytter ut.

Et lite spørsmål jeg har som jeg håper noen har svar på er: er det noen nettsider som selger fisk? Har kun funnet "akvariereker" og de selger bare reker og snegler. Går reker og fisk overens forresten?

Er det forresten vanlig eller vanskelig å ha krabber eller hummer i akvarium? Liker veldig godt begge to og kunne godt tenkt meg å ha både fisk, krabbe, snegle og reker i samme akvarium (Må finne ut om det i det hele tatt går an da ^^)
Nessy
Går reker og fisk overens forresten?

Det kommer an på både reka og fisken. Mange fisk syns at reker smaker godt, men noen reker er store og kraftige nok til at små fisk ikke klarer å ta dem.
Nessy
Er det forresten vanlig eller vanskelig å ha krabber eller hummer i akvarium?

Det er ferskvannsakvarium du sikter på? De fleste krabber lever i saltvann. Ferskvannskreps er forbudt i Norge fordi de sprer krepsepest som dreper den lokale edelkrepsen. Du kan søke på Malawi-krabbe og se om den passer i akvariet ditt, men etter det jeg har hørt liker den smaken av fisk.
Det er ferskvann ja. Får forske litt fremover på hva jeg skal ha og hva som går overens
Malawi-krabben blir nok altfor stor for et 50-60 liters kar ,denne kan bli opptil 20 cm. stor


Men det finnes små krabber og hvis det er det du har lyst på.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap