Varmen om sommeren og hvordan den påvirker varmen i akvariet

Hei,
Det begynner å bli veldig varmt nå og temperaturen i karet mitt har steget betraktelig mye! Er redd det snart blir for varmt for fiskene Er det noe jeg kan gjøre med dette eller skal jeg bare se fiskene dø av varmen?
kan man ikke skru ned tempen på varmekolben da
Jeg sliter med det samme om sommeren. Tempen pleier som regel å ligge stabilt på 24 grader, men i dag var den like over 28 grader. Jeg tar kaldtvannsbytte et par ganger i uken, bytter oftere vann enn vanlig, men bytter mindre enn vanlig. Reduserer også antall timer jeg har lys på. Tar av dekkglass, og da jeg hadde heldekkende topp tok jeg av "lukene". Hjelper litt, men er fortsatt ganske varmt i karet. Fiskene overlevde i fjor, så satser på det samme i år.

Og nei, jeg bruker ikke varmekolbe
Det går an å skru ned tempen på varmekolben, men den har ikke noe kjølesystem, du hører det i navnet "VARMEkolbe" Kanskje det finnes noen som har det, men har aldri hørt om det...
Har tatt av en del av armaturet, de som har juwel T5 armatur forstår hva jeg mener her.
Byttet akuratt 10 L av karet på 125 L. Vannet jeg puttet oppi hadde 21 grader og vannet i akvariet hadde 29. Det sank til 28. Tror jeg skal ta ett litt større vannbytte i morgen
Skal faktisk en del vann til før tempen synker noe særlig. Om du hadde byttet 10% vann med vann som holdt 1 grad hadde temperaturen blitt 26 grader
Nå er jeg så heldig at jeg kan legge en hageslange i akvariene og la den være kobla til krana på badet, så den står hele sommeren med kaldtvann, slangen henger ut av vinduet på akvarommet, virker motsatt av varmekolbe
rovfisk; så du har konstant utbytte av vann eller? Forstod ikke helt, eller er det bare at du fyller slangen med kaldtvann og lar den ligge i akvariet?

Må da være en belastning for vannverket ellernoe om litersvis av vann pøses ut kontinuerlig?
lar den ligge med konstant rennede vann, og skulle det bli vannsparing kan jeg koble meg til egen brønn med vann som holder max 7 grader
altså ikke vannbytte, men vann i slangen som er kaldt
Ah, såpass. Hm, kanskje det bare er jeg som er litt for rigid når det gjelder bruk av vann? (er sånn som skrur av vannet hver gang jeg ikke bruker det under dusing/tannpuss osv)
vannsparing er en fin tig i det daglige, men mot dyra/fiskene så er det noe jeg gir blanke i
Plussmedlem
Akvariehobbyen i seg selv er jo ikke akkurat vannbesparende den heller..

Og hvis man tenker seg vannmengde/effektivitet på den metoden kontra f.eks vannbytte 15liter x2ggr daglig x 10 kar....

Et slik vannbyttesystem her hjemme ville fort kommet opp i 700l/døgn. Minimum....
Hadde vært bra med en "nedkjølingskolbe" hvis produsentene kunne tenke seg å lage noe sånt Det hadde de solgt mye av, eller ihvertfall en del
Tror noe av det beste vi har investert i her i huset (iallefall akvariemessig) er en varmepumpe som settes på kjøling på varme dager.

Husker med gru på alle de gangene jeg har vært på jobb og bare tenkt på at nå må jeg komme meg hjem og bytte vann i karene.

Brusflasker med frossent vann i synes ikke jeg hjalp noe. Det eneste var kaldtvannsbytter som dugde pluss få timer med lys på og alle luke åpne/ dekkglass av , ble mange vannbytter etterhvert
milo
Akvariehobbyen i seg selv er jo ikke akkurat vannbesparende den heller.. Og hvis man tenker seg vannmengde/effektivitet på den metoden kontra f.eks vannbytte 15liter x2ggr daglig x 10 kar.... Et slik vannbyttesystem her hjemme ville fort kommet opp i 700l/døgn. Minimum....

Haha, jah det er jo sant. Det optimale hadde jo vært å ikke hatt akvarier om man vil spare på vannet. :P Men i mitt hodet hørtes det ut som innmari store mengder vann som går rett ut i bakken kontra i sluk (og gjenbruk?) Men for all del altså, vann er det jo nok av på kloden, hehe.
Noen som har prøvd små vifter? Mitt var oppe i 30 grader i går. Ikke fisk eller planter oppi det enda.
men da var vinduet igjenn og varmekolben på (den har ikke termostat... idiotisk)
Kjøpt ny varmekolbe som er på vei nå men er redd det kan bli litt varmt på sommerdager som det har vert nå i de siste dagene.

Tenkte og lage en liten plate. Med 4-6 sånne data vifter på. Som både skal blåse og dekke for solen.
Noen som har prøvd noe lignende, eventuelt resultat?
Løsninga med for varme kar er underveis til dere der sør. Sommeren dere har tar slutt fra juni, varmen og sommeren kommer hit nord i landet. Her er jeg godt forberedt, har kompressor kjøler til fiskene, så velkommen varmen som flytter på seg
vi har på aircoditionen, men det hadde vi gjort uansett .-)
Ved å fjerne dekkglass på toppen og sørge for at det er god sirkulasjon i overflaten, vil temperaturen ligge ca. 1 garder under romtemperatur p.g.a fordamping. Sett gjerne en bordvifte som blåser luft i overflaten, så synker temperaturen enda mer.
Noe svineri å la kondenseringa fra akvariet gå ut i rommet. Med den fuktighet som det avgir, er det ikke helsemessig bra for oss tobeinte.
På vårt Juvel 450 hadde jeg oppe frontluka når det ble for varmt, det var fordamping på ca 1 liter i døgnet, som ble avgitt i boligen. etter jeg satt inn kjøler, er det tett akvarie, tempraturen er konstant, avvik på 0.3 grader, før den kjører ned tempraturen.

Ikke noe som fordamper, alt er tett, herlig er det
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap