Kjøp av fisk!!!

Nå har jeg handlet en god del fisk gjennom tiden og fulgt "bruksanvisningen" som er på posene.

MEN,er dette rett metode??

Altså,dette er hva jeg gjør ut ifra posens bruksanvisning:

1. Legg posen i akvariet og la den stå i 5 min.

2. Åpne posen og ha i 1 full kopp med akvarie vann.

3. Vent 10 min og ha i en ny kopp med vann.

4. Vent 5 min og tøm hele innholdet med fisk og allt rett i akvariet.

Dvs. 20 min i posen før fiskene får slippe ut. Er dette for tidlig eller seint??
Blir spennende å se om jeg evt må endre rutiner eller om jeg gjør det rett =)
Jeg bruke som oftest ca 45 min på akklimatisering, men noen fisk krever lengte tid. Jeg tømmer aldri vann fra posen i akvariet, da det kan inneholde mye rart fra dyrebutikken, som sykdom og forskjellige sporer.
Kommer an på fisken. Har den det OK i posen eller hater den det? Hvilket vann hadde den (sannsynligvis) i butikken, veldig forskjellig eller veldig likt mitt? Tar det litt på feelingen. Men prøver også å få minst mulig vann fra posen oppi akvariet.
Kontorstol
Jeg bruke som oftest ca 45 min på akklimatisering, men noen fisk krever lengte tid. Jeg tømmer [B]aldri[/B] vann fra posen i akvariet, da det kan inneholde mye rart fra dyrebutikken, som sykdom og forskjellige sporer.



Ja,det var akkurat dette med sykdom jeg også begynte å tenke på.

Men hvis jeg da fortsetter å helde vann i posen og så evt bruke litt lengere tid som du sier og IKKE tømmer vannet ut i akvariet så må jeg vel være noenlunde trygg på at jeg ikke ødelegger vannet mitt?
Kampfisk
Kommer an på fisken. Har den det OK i posen eller hater den det? Hvilket vann hadde den (sannsynligvis) i butikken, veldig forskjellig eller veldig likt mitt? Tar det litt på feelingen. Men prøver også å få minst mulig vann fra posen oppi akvariet.


Er det da lurt å evt ha en rutine på å teste vannet den kommer i ? Men det er jo av å til at butikkene IKKE har godtnok vann til fiskene. Så kanskje like greit å bare ta det på feelingen som du gjør?
Jeg bruker å fylle opp en bolle med vann fra akvariet, og så sette posen med fisk i den, og så ha litt vann i posen ca hvert 10. min, før jeg tømmer alt i bollen. Etter en stund fanger jeg de med en håv og setter de over til akvariet
Det blir en avveiing - på den ene siden kan man stresse fisken ("fysisk") ved å gi den "vannverdi-sjokk". På den andre siden kan man stresse fisken ("psykisk") ved å gjøre rutinene for akklimatisering for omstendelige, slik at fisken er i en tilstand av panikk i lang tid. Det er heller ikke bra for fisken.

Noen fisk, f.eks. guppy skal det godt gjøres å stresse "psykisk", men de kan bli stresset "fysisk". Andre fisk blir veldig fort stresset "psykisk", men tåler mer "psykisk". Så noen fast regel går det ikke an å lage.

For å unngå "fysisk" sjokk, er det viktigste at temperaturen er noenlunde lik (helst innenfor en grad eller kanskje max to), og at pHen ikke faller brått. Hvis pH stiger brått, er det faktisk ikke like farlig som om den faller. Hvis det er andre vannverdier som også er relevante i denne sammenhengen, så kommer jeg faktisk ikke på dem nå.
Jeg tar som regel ut tilsvarende butikk-vann for hver kopp akvarievann jeg bytter.. (slik at posen ikke fylles så veldig mye) eller kanskje ikke akkurat tilsvarende, men jeg tar ut litt av vannet i posen for hver gang jeg bytter litt. I teorien da skal jo mye av butikkvannet ha blitt byttet ut etterhvert.
Det er mange som ikke liker butikkvann,
men jeg tenker jo litt at om det er basselusker i vannet så er det vel i fisken også?

Bare noe jeg har lurt litt på, ville vært interessant å høre hva andre tenker?
Flere veier til ok resultat her. Bruker selv å ta fiskene over i et to liters norgesglass, ev. en 12 liter plastbakk dersom det er flere enn et par fisk. Fyller langsomt opp med akvarievann i løpet av an times tid. Heller av vannet gjennom en hov og slipper fiskene opp i akvariet.

Det jeg har oppdaget, er at dersom fisk har oppholdt seg i posen i flere timer, er pH overraskende mye høyere enn butikken oppgir som pH, eventuelt det selger ved auksjoner tror. Årsaken er, tror jeg, at fiskene jo skiller ut ammoniakk kontinuerlig gjennom gjeller og ved urin. Den blir ikke brutt ned som i akvariet og resultatet blir høy pH. Derfor sjekker jeg alltid pH i posen for å unngå stor endring i pH.

jeg legger posen i karret i ca 15 min,så tømmer jeg alt innhold rett i karret,aldri hatt sykdom.
Larsern
jeg legger posen i karret i ca 15 min,så tømmer jeg alt innhold rett i karret,aldri hatt sykdom.


Det sier du nå, ja. Men du er ikke dermed garantert å unngå parasitter og annen "drit" fra forhandlere i fremtiden. Den tryggeste metoden er og blir å tømme fisker og vann i en hov før de flyttes over i akvariet. Tar kanskje et halvt minutt ekstra, og kan spare en for mye tid og penger.
sant det ,eneste jeg har fått er en gang pets snegler,og det er jo noe dritt da
Selv har jeg posen med fisk liggende i karet for å få temperaturen riktig. Samtidig bytter jeg vann i posen ,1 kopp ut og en kopp inn som gjentaes div ganger til jeg føler at det meste av butikkvannet er vekke. Dette kan ta sin tid, men føler det er den beste måten å gjøre det på .Deretter blir fiskene fanget med hov og flyttet over i akvariet. Uansett så er det en risk å ta mht. sykdommer, så det beste er å ha et karantenekar ,hvilket jeg aldri har
Har vel kanskje vært heldig de 14 årene jeg har holdt på ,for "bank i bordet " har aldri overført sykdom fra fisker i butikk.

Når det gjelder saltvannsfisk så skjer dette i mørket og kan vel egentlig overføres til ferskvann og ,fiskene blir mindre stresset når det er mørkt og kan bedre orientere seg i et nytt kar på den måten.

530
Flere veier til ok resultat her. Bruker selv å ta fiskene over i et to liters norgesglass, ev. en 12 liter plastbakk dersom det er flere enn et par fisk. Fyller langsomt opp med akvarievann i løpet av an times tid. Heller av vannet gjennom en hov og slipper fiskene opp i akvariet. Det jeg har oppdaget, er at dersom fisk har oppholdt seg i posen i flere timer, er pH overraskende mye høyere enn butikken oppgir som pH, eventuelt det selger ved auksjoner tror. Årsaken er, tror jeg, at fiskene jo skiller ut ammoniakk kontinuerlig gjennom gjeller og ved urin. Den blir ikke brutt ned som i akvariet og resultatet blir høy pH. Derfor sjekker jeg alltid pH i posen for å unngå stor endring i pH.


Måler du med en gang du åpner posen? Min erfaring er at pH som regel alltid er lavere etter lengre transport.

Regner med det er slik det foregår (om jeg ikke da er vranglært): Fisken forbruker endel oksygen, mengden co2 blir høyre, og pH synker. Når posen åpnes stiger så pH ekstremt fort - pga plutselig gassutveksling. Dette fører også til at ammoniumet blir ammoniakk, og ting kan fort gå galt. Om man i tillegg akklimatiserer fisken en stund i dette vannet - så stiger temperaturen - hvilket også bidrar til at amoniakken blir giftigere.

På bakgrunn av mine erfaringer, og det jeg har lest/hørt, så er målet mitt alltid å få fisken ut av vannet så fort som mulig. Jeg tar som regel fisken ut av posen, og over i en stor bøtte. Om pH er høyere i det vannet jeg putter de i - si 0,5 til 1 grad så dumper jeg bare fisken over uten å ta med noe av vannet. Har nemlig hørt (og erfart selv) at det er mindre farlig å gå fra lav til høy pH, enn omvendt.
Ellers hender det også at jeg tar med noe av vannet (ikke mye). Ser alltid ann situvasjonen!!

Interessant observasjon du har gjort. Jeg kan ikke si hvor fort etter åpning av posen jeg målte pH, jeg sto ikke klar med pH pennen, for å si det slik. Det gikk heller ikke lang tid, ettersom jeg begynner akklimatisering ganske snart etter poseåpning. Essensen av våre erfaringer er kanskje at pH i posevannet kan være langt fra pH i det vannet fiskene gikk da de ble tatt ut?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap