SLiiiM ALGER

var borte i 1 1/2 uke og begge mine akvarier fikk slimalger som er vanskelig å virkelig bli kvitt, hadde en for tablett i det ene og en foringsautomat i det andre. ..

var borte i 4 uker i sommer med forautomat og fikk IKKE slimalger, alger ja men ikke dette slimete som legger seg over planter og bunn og røtter og bare kommer tilbake selv om jeg får tatt det vekk .........
Blågrønnalger / cyanobakterier er noe herk. Dårlige vannverdier fremmer vekst. Med hyppige vannbytter og mindre lys vil dette trolig trekke seg tilbake. Om du ønsker å bruke algemiddel så må du se til at det er beregnet for cyanobakterier, og ikke bare for vanlige alger.
De er litt sånn irrgrønn på fargen, er det den algen du henviser til ?

Lurer litt på å kaste de plantene som er i akvariet for å minske smittekilden, det ene akavariet står når tomt så ha kun ett akvarie å forholde meg til.

dette skjedde i påsken, så det er jo en stund siden, har byttet nesten alt vannet 2 ganger og skrubbet røtter, så håpet det skulle hjelpe, ...

Jeg observerte at algen spredte seg raskt her:
akvarie nr 2 som nå er tomt, der tømte jeg ut nesten alt vannet og fylte med nytt vann men da uten fisk og planter og røtter, bare fin sand + hadde lys og pumpe igang...

jeg så det var et par plasser der det var LITT alger på sandbunnen, tok det ikke vekk, men observerte at etter bortimot 2 uker så hadde slimalgene spredd seg utover nesten hele sanden...

ikke kast planter. De konkurrerer med algene om overskudd av næring og vil derfor fjerne algene. anbefaler at du mørklegger hele karret med søppelsekker. Du finner noen tråder om hvor lenge det skal mørklegges
joakim-karlsen
ikke kast planter. De konkurrerer med algene om overskudd av næring og vil derfor fjerne algene. anbefaler at du mørklegger hele karret med søppelsekker. Du finner noen tråder om hvor lenge det skal mørklegges


takk for tipset men disse algene var av et vanskelig slag, ikke barebare å bli kvitt.
Men fant et produkt som kan brukes som vist i linken over som jeg satte inn.
og om det kjøpes så forsvinner de visstnok.
Inaktiv bruker
Personlig ville jeg ikke satset på et middel som fjærner alger, ville heller ha byttet 20-30% vann annen hver dag i en uke og hatt total mørke i akvariet gjennom hele prosessen, (lagt et pledd over eller lignende) og ikke matet under prosessen. Så hadde jeg hatt lys tiden på 9 timer og sett om det gikk bra så kunne jeg heller justert opp en time om det var problem fritt. Ville matet annen hver dag i stede for hver dag. Når du drar på ferie trenger du egentlig ikke ferie for til fiskene. ;P Det er større sjanse for nitritt overflod mens du er på ferie da. Fiskene klarer seg helt greit i 14dager uten mat.
Lykke til.

Anitarus
Blågrønnalger / cyanobakterier er noe herk. Dårlige vannverdier fremmer vekst. Med hyppige vannbytter og mindre lys vil dette trolig trekke seg tilbake. Om du ønsker å bruke algemiddel så må du se til at det er beregnet for cyanobakterier, og ikke bare for vanlige alger.


Hadde gått tom for både aqua safe og plantenæring en tid før dette skjedde, så mulig det kan være årsaken ... siden det skjedde i begge akvariene.
Jørg1 AKA Spock
Personlig ville jeg ikke satset på et middel som fjærner alger, ville heller ha byttet 20-30% vann annen hver dag i en uke og hatt total mørke i akvariet gjennom hele prosessen, (lagt et pledd over eller lignende) og ikke matet under prosessen. :) Så hadde jeg hatt lys tiden på 9 timer og sett om det gikk bra så kunne jeg heller justert opp en time om det var problem fritt. Ville matet annen hver dag i stede for hver dag. Når du drar på ferie trenger du egentlig ikke ferie for til fiskene. ;P Det er større sjanse for nitritt overflod mens du er på ferie da. Fiskene klarer seg helt greit i 14dager uten mat. :) Lykke til. :D


som jeg skrev over, dette er en håpløs alge egentlig en BAKTERIE så etter å observert rast den formerer seg så frister det bare å kjøpe dette middelet og bli kvitt problemet
- snakket med BUDDY oslo zoo senter i dag, snakket med hun som er daglig leder og hun hadde selv erfaring med dette middelet vet ett tilfelle og sa at det hjalp fullstendig .
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap