Trenger hjelp til å velge fisk

Inaktiv bruker
Jeg har et 115-liters akvarium og ønsker mer fisker, men er usikker på hvilke som går sammen med hverandre. Har hørt Platy går fint, men gjør de det? må jeg ha like mange platyer som guppier?
Om akvariet:
Mye planter, med 15 guppier & 4 ancistrus.
GH: 10
PH: 7,2-7,5
temp: 26
Nitritt/ammoniakk er stabilt.
Det er en del sirkulasjon i vannet.
platyer går helt fint de

også cory(hvis du har bunnlag de ikke skader seg på), stimfisker, mulig dvegciklider, khuliåler men ikke alt sammen da

men fks 15 guppyer
4 ancistrus,
et par bolivianske sommerfuglciklider,
15-20 khulier
20 neontetra
da vil jeg si det er ganske fult

og så blir det vel unger på ancistrusene etterhvert da blir det jo flere.
kanskje prøve andre fargevarianter av ancistrus, L144 eller super rot?

men hvis du vil ha mer guppy unger så husk, mer munner i karet mindre yngel som ovrlever
Inaktiv bruker
Coryer, kuhlii og Neontetra kan han ikke ha. Feil vannverdi.
Men platy, black molly er gode valg, Kan også ha noen humle goby, sebra fisker passer også godt inn.
Både dvergciklider og neontetra vil ha bløtere og surere vann enn det du har, så vil anbefale deg å velge noe annet.

Platy går fint, men kanskje du heller vil prøve deg på et gurami-par? Honning-eller dverggurami for eksempel?

Kuhliier og coryer vil også stort sett ha litt lavere både ph og gh enn du har, men om du leter godt, så kan det hende du finner en cory som vil trives hos deg (sjekk vannkravene nøye). Og da er sandbunn en forutsetning selvfølgelig...
oi glemte å se på verdiene

ph og gh kan man lett få ned med å ta ut det som gjør vannet hardt og stappe inn hardscape som gjør vannet mykere
Inaktiv bruker
Amilie
oi glemte å se på verdiene ;) ph og gh kan man lett få ned med å ta ut det som gjør vannet hardt og stappe inn hardscape som gjør vannet mykere :)
Da skal jeg bare komme med opp lysningen om at han har gjort vannet hardt, med vilje. ;P Sånn at guppyene trives.
hehe dumme meg, bare satt meg inn i søt vanns fisker XD

kanskje presse ph en ned på 7 så har man bedre fiskevalg å det klarer guppyene fint

Inaktiv bruker
Trenger ikke blackmolly og humble fisken litt salt i vannet? eller klarer de seg fint uten?
Inaktiv bruker
Takk for tipsene!,, jeg har tenk litt, og jeg har lyst til å flytte guppiene til 60.literen, og heller satse på litt 'surere' og 'bløtere' fisker.
Tror dere kardinaltetra, ancistrus og sommerfuglciklide vil gå sammen eller bare slåss? har skjekket med vannverdiene, og hvis jeg flytter guppiene og får ned gh på 4, ph på 6,0 og temp til 26 så vill det bli perfekt for alle artene, jeg er ikke ekspert selvfølgelig, men er det sant at røtter får ned PH?


først skal jeg ta ut alle fiskene, det inkluderer ancistrusene, og flytte dem til 60-literen, så ta ut alt vannet og blande oppi iskaldt vann med kokende vann (for å ikke få tungmetaller fra varmtvannstanken.)
og så la akvariet stå litt, og kjøpe sommerfuglciklidene 31 mai, (Tropehagen zoo har tilbud)

Vannet fra springen har ph på 7,5 og gh på 4, så jeg trenger kun å ta ned ph.

Synes dere dette høres ut som en god ide?
btw er det noen som kan dentifisere plantene mine? se bilder

Tusen takk for alle råd jeg har fått her på akvaforum! hadde det ikke vært for dere hadde jeg fortsatt hatt en 19-liters bolle uten filter med en stor shubunkin i!
Inaktiv bruker
Takk for tipsene!,, jeg har tenk litt, og jeg har lyst til å flytte guppiene til 60.literen, og heller satse på litt 'surere' og 'bløtere' fisker.
Tror dere kardinaltetra, ancistrus og sommerfuglciklide vil gå sammen eller bare slåss? har skjekket med vannverdiene, og hvis jeg flytter guppiene og får ned gh på 4, ph på 6,0 og temp til 26 så vill det bli perfekt for alle artene, jeg er ikke ekspert selvfølgelig, men er det sant at røtter får ned PH?


først skal jeg ta ut alle fiskene, det inkluderer ancistrusene, og flytte dem til 60-literen, så ta ut alt vannet og blande oppi iskaldt vann med kokende vann (for å ikke få tungmetaller fra varmtvannstanken.)
og så la akvariet stå litt, og kjøpe sommerfuglciklidene 31 mai, (Tropehagen zoo har tilbud)

Vannet fra springen har ph på 7,5 og gh på 4, så jeg trenger kun å ta ned ph.

Synes dere dette høres ut som en god ide?
btw er det noen som kan dentifisere plantene mine? se bilder

Tusen takk for alle råd jeg har fått her på akvaforum! hadde det ikke vært for dere hadde jeg fortsatt hatt en 19-liters bolle uten filter med en stor shubunkin i!
Inaktiv bruker
de andre:
Bildet nummer 2 på første bildepost er en umbrella fern, det er ikke en undervannsplante, så den vil råtne om noen måneder, men om du liker de, så er det helt OK å beholde til du ser at den begynner å råtne.

Bilde nummer 3 på første post, den stengelplanten som er litt mørk ser ut som egeria densa, vasspest. Og bilder nummer 1 på siste poster ser ut som en javabregne, men det er jeg ikke heelt sikker på

Jeg har ikke peiling på sommerfuglciklider, men kardinaltetra (og mye annen tetra/rasbora) skal vel gå helt ypperlig sammen med ancistrus, sånn fred-og-ro messig ihvertfall.

En god ide med en fiskesammensetning er å være kresen i starten og heller ha mye av en eller noen sorter, istede for masse forskjellig i ei fiskesuppe, hehe. Såklart om man har plass til ørten arter er det jo ett fett.

Jeg har en 110liter hvor jeg planlegger å bare ha en stor stim otocinclus og ildtetra! Jeg foretrekker en stor stim av en type istede for mye forskjellig, men det er smak og behag.

Som regel prøver man å finne en bunnfisk, (corydoras for eks, eller kuhlii ål), en i midtsjik og en øverst, eller en som er både øverst og i midten osv. Kardinaltetra/neontetra er ofte i midten, kileflekkrasbora liker seg i midten men også i øvre sjikt.

Rødmunnstetra er en morsom stimfisk som stimer utrolig fint, de liker seg nær bunnen. (obs de er fredelige men de kan også være utrolig griske, og har du for eks en albino cory så vil de prøve å spise på øynene dens fordi det ser ut som mat, hahah) slike småting kan være greit å ta med seg videre når man velger fisk. Nøkkelen er å lese om de på forhånd både i basen og på forumet, der kan det være mye nyttig info og erfaringer.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap