Hvor ofte skal jeg åpne mitt utvendige filter?

Inaktiv bruker
Hei!

Var i går innom Midtun zoo i Åsane, der var det selvfølgelig en kjempegod selger på jobb, noe som resulterte i at jeg er noen kroner fattigere, men ett filter rikere. Det eneste jeg kanskje stusset litt på. var det han sa om rensing av filteret.
Jeg siterer: "dette trenger du ikke åpne mer enn en gang i året! Du bare bytter vatten på toppen, vasker de andre kurvene med bio. så er det ett år til neste gang!"

Er det virkelig så enkelt å ha ett utvendig filter?
(dette er første gang jeg har noe utvendig)

Det kommer helt an på hvor stort filteret er iforhold til karet, hvor mye belastning som er på filteret. Så har du ett stort filter med lite belastning så kan det godt hende at du klarer deg med en gang i året.

Jeg bruker å rengjøre filteret når jeg ser at utblåsen er blitt endel svakerer enn når det rengjort.
Inaktiv bruker
akvariet er juwel rio 180

pumpen er am-top 3338 1200l/t
Hehe, ja, han selgeren er skummel.. Synes jeg hører ekkoet av stemmen hans i hodet hele veien til ålesund. Du må være bestemt på hva du skal ha/se etter når du kommer inn, ellers blir du fort fattig. :p
Jeg har samme pumpen i mitt 180 liters. Har L-maller, Cory og Nannostomus i karet. Har snart hatt det i drift i ett år, og nå merker jeg at utblåset ikke er like kraftig. Så nå skal jeg i gang og rense det for første gang på nesten ett år...
Ellers veldig godt fornøyd med filteret!
Pål
har vedkommende briller? hehe

Jeg kunne iallefall ikke latt mine pumper gå ett år, da ville alt vært dødt og råttent . Huff.

jeg åpner og renser når det sirkulerer dårlig. Det kan være en mnd mellom, det kan gå 2-3 mnd mellom. Men jeg må passe på, og gjøre det når det trengs.

Det fylles opp masse gørr i disse utvendige filtrene også.

har et utvendig fluvalfilter, dette er greit å rense, for det har en pumpe funksjon så det er lett å sette i gang igjen.

Men Det andre, hva søren heter det da, eheim tror jeg, dette er jeg redd for å ta fra hverandre, for man må suge i slangene for å starte det hvis vannet i slangene tømmes, så jeg våger ikke rense slangene, bare blokkerer vannet, renser og kobler sammen igjen. Ekkelt å begynne å suge på skittent fiskevann.

Så du må se an filteret. Mine er dimensjonert og gode nok til karene, men det blir likevel grums og møkk i dem.
tror Sessan er helt bak mål, for det første hvor ofte man må gjøre rein pumper. Har Eheim 2080, det er indikator på den når det begynner bli lite gjennomstrømming, for det andre så skal man ikke gjøre rein pumper, mer enn nødvendig. Nå har den snart gått 1 år her, full kraft på den ennå.
Suge vann?? På en stor del av Eheim sine pumper er det mekanisk pumpe, for å fylle opp, der det ikke er det, er det bare kjøpe seg ei 50 ml sprøyte på apoteket, koster 30 kroner, benytte den for å fylle slangen med, så slipper man dra i seg akvarievann.
interessangt innlegg egentlig, jeg har også nylig kjøpt et utvendig filter, det jeg stusser litt på de rørene til innsuget og "tilløpet". etter ca 2 ukers bruk er de ikke så gjennomsiktige lenger, rørene har blitt ganske så "brune" og det er nok grodd noen alger inni røra. jeg bruker kun et tetra ex600 til et 100 liters eheim kar.

har 4 ancistrus og 5 guppy-ier med et ukjent antall yngel, og 1 praktbotia.

hvordan renser man rørene, eller er det nødvendig ?
(mm. det blir helt gjengrodd da selvfølgelig).
Inaktiv bruker
jeg har bestilt samme filter som deg, bare fra akvariekjelleren. Men jeg lurer på om det er stillegående?
lager det mindre lyd enn innvedige?
Så jeg er helt bak må jeg ... det var jo hyggelig å lese . :-/

Dette er et eldre eheim filter, uten finesser og dill og dall, her må jeg fylle vann til topp, la det velte ut på sidene når jeg setter toppen på. krysse fingre og tær for at lekasjen stopper, og la det gå til det virker.

Men det er jo hyggelig for deg da at du har en pumpe som kan gå ett år uten rens.

Og med rens mener jeg å skylle filtemateriale i akvarievann, og bytte vann i selve bøtten.
Virker som det er stor forskjell på hvor fort filtrene fylles opp med gørr. Mine to utvendige, begge er Am-top, 3336 i 112-literen og 3338 i 240-literen, har gått siden juli i fjor uten at jeg har behøvd å rengjøre noe. Ser nå at det begynner å bli litt mindre futt i det i 112-literen, så der må jeg ha en omgang når jeg får to hender som fungerer igjen. Men det er ingen krise enda.

Hører forresten ikke en lyd fra noen av dem.

Kjenner igjen de startvanskene du nevner Sessan. Har ett gammelt utvendig Eheim jeg også som jeg vurderer å prøve og få igang i 70-literen, men husker at det var kranglete å få startet etter rengjøring.
Svar til Sessen, for all del ikke ta det for personlig inn over deg, med min mening bak mål som jeg kaller det) Avhengig med filter rengjøring, er både belastning på filter, i tillegg hvor stort filter man har. Er det 5-6 liter volum, så gjør det nok sitt til oftere rengjøring enn 25 liter filter. Har hatt tidligere i mindre akvarie eheim 2224, etter rengjøring, fylte jeg opp det jeg fikk plass til i fileret med vann, så startet jeg det opp, "skjenket" pumpa med å fylle vann i inntak slangen med ei sprøyte.
har aldri smakt en dråpe akvarievann)
Jeg har faktisk eheim 2224, som er noen år gammelt kjøpt brukt, og jeg skal prøve dette med å fylle slangene med vann med sprøyte. Er snart på tide å rense det, for det sildrer nå, og jeg må kjøre innvendig filter i tillegg. Og det er veeeeeeldig mye grums i dette karet, virker ikke som om det suges inn i filteret. karet er 128 liter, og jeg tror eheimen skal være sterk nok, den fulgte opprinnelig med 160 literen.

Jeg må si meg enig med Hans. Hvis du må rense et utvendig filter så ofte som du forteller du gjør, Sessan, så er det tydelig at du har et filter som er alt for lite.

Jo større belastning (mye fisk og mat) det er i karet, jo fortere blir filteret tett. Har man for lite filterkapasitet må man kompensere med hyppige og store vannbytter, og redusere fiskemengden og fôring. Dårlig vannkvalitet med nitrittforgiftning og døde fisker kan være en innlysende årsak til at man bør se om filterkapasiteten man har er stor nok

Erfaring med det filteret, veldig viktig er det man sørger for pakninger er rengjort, smurt inn med silikon, så de er myke. Men det er en hovedregel med alle utvendige pumper. Måtte også sørge for slanger ikke lå med sløyfe slik de ble for lange, da dannet det seg alge vekst i dem. I tillegg dannet det seg i pumpehuset. Problemet er å få ut all lufta av pumpa, i starten minnes jeg den forbannelsen, jeg tippet og ristet på pumpa, til jeg fant ut den løsninga med å fylle på i innsuget med sprøyta. Helt klart er det den pumpe som er mest støysvak på markedet)
Hr eheim 2080 filter og i tillegg Bioflow 8 Juwel pumpe i 450 literen. Merket juwel pumpa som ga 1000 liter, dabbet av etter kort tid, rengjøring oftere på den. Oppgraderte den til 1500. etter den tid, så har den nå gått 8 mnd, ingen renhold, byttet kun finfilter 2 ganger. Eheimen er ikke rørt på snart året. NO2 er lik null, alle verdier er toppers,ukentlig vannbytte, ser jeg det er liten økning på NO3, da er det begynne opprenskning, av tilvekst av fisk. Det er det største hel... jeg har, for det er ikke enkelt å få fanget dem, akvariet er 1.5 meter høyt, med veltrimmet fisk, så er de lynraske. Ciklider som er tilvennet god sirkulasjon, i tillegg med weafere, så er de veltrimmet.
Behøver nok heldigvis ikke briller Sessan
Har luftdiffusor på utblåset, og det er igrunnen en god indikasjon på gjennomstrømmingen i filteret. Dersom gjennomstrømmingen blir dårlig, vil det heller ikke lage særlig med luftbobler!
Muligens av noe av problemet ditt med filterrens er filtrematerialet? Dersom der er filtersvamp som er veldig finmasket går filteret fortere tett!
Men som sagt filteret funker godt hos meg (med eller uten briller )
MVH Pål
Pål sine fisker
Behøver nok heldigvis ikke briller Sessan ;) Har luftdiffusor på utblåset, og det er igrunnen en god indikasjon på gjennomstrømmingen i filteret. Dersom gjennomstrømmingen blir dårlig, vil det heller ikke lage særlig med luftbobler! Muligens av noe av problemet ditt med filterrens er filtrematerialet? Dersom der er filtersvamp som er veldig finmasket går filteret fortere tett! Men som sagt filteret funker godt hos meg (med eller uten briller :) ) MVH Pål


hehe mente om han superselgeren i butikken hadde briller !! da har jeg sikkert vært borti ham, og blitt noen lapper fattigere .

men det med difusoren - DER fikk jeg løsningen på det. har nemlig en slik på eheimen, og der bare sildrer det. Så takk for det tispet - må nok gjøres noe der snart mangler foresten en del slike matter mellom kurvene, de fulgte ikke med ved kjøp (brukt). kanskje derfor det fungerer dårlig da.
Hehe, slik kan man missforstå
Ser også for meg hvem han er, og han er god til og selge! Men en trivelig fyr
Hva annet av filtermateriale er det i filteret? Er det filtermatte i kurvene, eller er det noe annet?
Sorry til trådstarer at tråden din er blitt kuppet....
Pål
Tenke tenke. Nå er det en stund siden jeg hadde det åpent. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det en kurv med noe slags grov sand/fin grus. Og en kurv med "makaronier". På toppen så er det et lag med hvit vatt.

har byttet pakninger på begge.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap