Trenger råd om reker

Per. dags dato har jeg fisker i et 17L akvarium, men nå vurderer jeg å ha reker i det akvariet istedenfor. Jeg har aldri hatt reker før, så jeg aner ingenting om dem. Kan man for eksempel gi dem vanlig fiskemat? og hvor ofte må man bytte vann, og rense akvariet osv. Vurderer å skaffe Kirsebærreker, men som sagt, aner ingenting om dem, så om noen har tips til en spesiell rekesort jeg kan ha i akvariet, tar jeg gjerne imot. Jeg lurer også på, for jeg har hørt at de formerer seg ganske fort.. Er det sånn at det kan fort bli overbefolket i akvariet, sånn at jeg må flytte noen i et annet fordi det blir for fullt, eller lever de så kort at det går greit? Altså at de ikke lever lenge nok til at det blir overfullt? Som sagt, kan fint lite om rekehold, så vil gjerne ha så mye info som mulig.
Hei =)

Jeg har hatt kirsebærreker i snart 2 år.
Di er i et 60L sammen med noen eplesnegler

Ville absolutt droppet og ha fisk i 17L og kjørt på med reker ja.
Jeg bytter vann på 60L 1 gang i uken.
Di formerer seg fort.. =)
Men da har jeg gitt overskuddet bort..eller satt noen i et annet akvarium så fiskene får jaget litt.

Sper på med nytt "rekeblod" 1 gang i året..så det ikke bare blir innavel =)

Di får "pellets"..agurk..litt mygglarver, artemia og di hvite runde små "weekend for" kulene.
Babyrekene trenger litt mineraler og kalk til skallet sitt.
For rekene bytter skall ofte.
Ikke ta opp skallet di skifter..dem spiser di opp og får litt næring i fra dem.

En annen ting er å ikke gi dem for mye mat..for di ser seg ikke berga og kan spise seg i hjel.


Lykke til =)
Du kan holde de fleste sorter dvergreker i en 17 liter, men de enkleste er kirsebær, sakura, gule, blå, grønne, blue og white pearl, krystall, bie, tiger osv. Jeg tror vansklighetsnivået er omtrent i rekkefølge der, men jeg er ingen reke- ekspert.

Jeg har krystall, men de kan også være bie, ikke helt sikker, men de er kjøpt som krystall.
Jeg kjøpte mineralpulver fra Michael Niesar, veldig enkelt og rekene ble så mye finere.
Mine reker tasler rundt og spiser på det meste, som oftest sitter de å jobber med mosen jeg har i karret, jeg forer ikke de med eget fòr, for de går i ett karr med fisk og spiser da bare rester av fiskeforet.
Men fiskene får noen ganger vegetarkost, med tanke på at rekene skal spise det.

Nytt nå er jo disse rillirekene, men de kjenner jeg ikke til og skal ikke si noe om.

Reker er fasinerende skapninger og tantebarna mine synes de er mye mer spennende å se på enn fiskene.
Reker og snegler. ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap