Tørker støv av et gammelt akvarium

Har nettopp hentet opp et gammelt akvarium fra kjelleren.
Jeg husker ikke hvor stort det er, men jeg tror (med vekt på TROR) det er på ca 110 liter

Skal få tørket og vasket det skikkelig og forhåpentligvis så flytter det inne noen vakre skapninger i løpet av sommeren/høsten.
Er på ferie i månedskiftet juni-juli så det blir iallefall ikke før jeg kommer hjem igjen da jeg ikke liker tanken på å skaffe fisk for så å reise fra dem kort tid etter, så vi kommer til å ta det veldig gradvis. Setter opp akvariet så fort det er vasket, etterhvert fylle på med sand og vann og evnt litt pynt. Og muligens sette inn et par planter før vi drar og fylle på med noen til når vi kommer hjem.

Både jeg og samboeren min syns maller er kjempemorsomme, så dette er absolutt noe vi vil ha. Vil også gjerne ha noen fisker som er litt fargerike og som gjør at drt blir fint å se på.

Så jeg trenger litt råd og tips.
Høres planen min grei ut eller er det noe jeg burde gjøre annerledes med tanke på tiden fra i dag og frem til vi får de første fiskene?

Hvor mange maller kan man ha i akvariet og er det noe jeg burde tenke på med tanke på at mallene skal få et fint hjem?
Og hva slags andre fisker kan jeg ha? En i dyrebutikken sa at tigermalle og sølvhai er en fin kombinasjon, men jeg mener å ha lest at sølvhaier ikke burde være i et så lite akvarie.
Når du skal vente så lenge med å sette inn fisk har du god tid til å kjøre inn filteret med salmiakk, noe som gjør at du ikke overbelaster akvariet når du setter inn fisk slik at de blir forgiftet og dør. Du kan lese mer om det her Når det gjelder sølvhai har ikke han i butikken peiling, da den blir 35cm og trenger minst et akvarium på 700 liter. Corydoras er morsomme pansermaller som skaper liv og røre i akvariet, og finnes i mange forskjellige mønster og farger. Selv liker jeg godt Corydoras Sterbai. Den vakreste vil jeg si er Corydoras Eques, men den er dyr og sjelden i handel.

Edit: For å finne størrelsen i liter kan du gange lengde x høyde x bredde (i cm) og dele på 1000
90 liter er det da

Takk for svar. Da var det som jeg trodde at sølvhai absolutt ikke skal settes i dette lille akvariet. Vanskelig å stole på disse som selger fisk da de liksom skal ha peiling, men så leser man andre steder det stikk motsatte av hva dem sier :/

Skal sjekke ut både disse mallene og det med å kjøre salmiakk
Alt for mange gjør alt for å selge og bryr seg verken om fisken eller akvaristen. Du bør absolutt sjekke ut Corydoras! Kan også nevne at de er veldig fredlige og passe sammen med det meste av annen fisk. De må dog ha sandbunn, og jeg vil da anbefale sand fra biltema. En sekk på 17kg til 60-70kr bør være nok til ditt akvarie
Ja de er vel selger de også som alle andre :p
Men jeg trodde faktisk at de hadde litt peil på dette, da han har jobbet med dette i mange år.

Da skal jeg kjøpe sand på Biltema neste gang jeg er der så jeg har det ferdig og klart.

Om man satser på flere maller, trenger man å rense akvariet så mye da? Med sånn slamsuger eller hva det nå heter
Maller spiser ikke bæsj, så du må fortsatt slamsuge en gang i blant om det blir mye. Corydoras trenger mat som alle andre fisker, selv om mange tror at de klarer seg på rester. Du kan også kombinere Corydoras med algeetende maller som f.eks Ancistrus. Om du vil ha minst mulig slamsuging kan du kjøpe deg et par sandsnegler. De fungerer som meitemarker og graver seg gjennom sanden og spiser fôrrester og litt annet avfall, og i tillegg formerer de seg ved partenogenese. Jeg hadde èn, som nå har blitt til 15-20
Takk for svar
Da blir det sikkert et par av ancistrus og snegler også

Nå blir det litt forsinkelser siden jeg må ha et nytt bord å ha akvariet på siden det gamle er ødelagt, men håper likevel at jeg får det opp og gå til høsten iallefall
Hvis du skal innom biltema og handle sand, noe jeg anbefaler da jer har det i mange kar nå og er strålende fornøyd, skal du se etter varenummer 175425.
Dette er den groveste av de to typene ren sand de har, og er den som er best egnet. Den med finere korn vil pakke seg vel mye sammen. Dersom du faller for corydoras vil den også holde seg fin i fargen, da de barter rundt og snur om på den hele tiden.
Plantene trives også godt i denne sanda.
Inaktiv bruker
nei ikke kjøp sølvhai,
da jeg begynte med akvarie anbefalte dyrebutikken guppy og neontetra,
etter noen dager undersøkte i fiskebasen fordi noen av neontetraene døde, jeg så at det ble helt feil vannverdi.
Derfor er det lurt å se i fiskebase hvilke vannverdier de trenger, og om de er topp,midt eller bunn skikt
Takk for rådene
Skal notere meg varenummer og ha fiskebasen i bakhodet når tiden er inne for å velge fisk

Noen som har erfaring med TropeZoo i Sandefjord og om fiskene derfra pleier å værr friske og raske og om de er til å stole på? (de som nå holder til på Hvaltorvet)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap