Kalk?

Hva er beste måte for å tilføre mer kalk i vannet? Jeg tror sneglene mine trenger mer kalk, det ser slik ut på skallene til noen av de...
For å øke GH i mine kar bruker jeg en blanding av gips (CaSo4=Kalsiumsulfat) og engelsk salt (MgSO4=Magnesiumsulfat). Blandingsforholdet er 4:1. Etter vekt.
Det kan være vanskelig å skaffe Magnesiumsulfat uten heptahydrid, -syv vannmolekyler til hvert MgSO4, men da blander du bare inn mer.

Hvis dette blir for teknisk, så kjøper du et eller annet GH+ hos din lokale akvariekjøpmann.

Uansett bør du måle vannverdiene underveis slik at du ikke får for hardt vann.
Styrer selv på med dette da vannet fra kranen er for bløtt og jeg må øke gh med pulver for sneglenes del. Bruk ikke gh+ salt, da snegler ikke tåler salt

Men så bruker de opp gh i vannet for å danne skall, og så synker gh. Og slike fortsetter det opp og ned.

Når har jeg fått anbefalt mineralstein, så jeg skal prøve å få tak i dette.
Som foreslått ovenfor (og "utallige " ganger tidligere på dette forum) kan du med fordel bruke en blanding av kalsiumsulfat og magnesiumsulfat, om du ikke foretrekker såkalt "GH-salt" som er en overpriset blanding av det samme. Kalsiumsulfat er det samme som gips, som kan kjøpes mange steder, f eks hos Panduro (alabastgips). 40 kr for en kilo. Mål verdiene etterhvert som du tilsetter, så finner du etterhvert ut hvor mye du bør bruke for å holde ønsket og stabil verdi.

Stephan
Gh/Th+ kan du fint bruke, det er ikke det samme som gh-salt
Tusen takk for svar! Beklager hvis det har vært spurt om mange ganger før, jeg fant ikke noe om det
ElinT
Tusen takk for svar! Beklager hvis det har vært spurt om mange ganger før, jeg fant ikke noe om det :)


Hei,
Håper du finner en god løsning på kalkspørsmålet.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap