Syk slørhale?

hei! ny her!

jeg har to slørhaler . den ene er 5 år, og den andre er ca 2 år.
i det siste har den yngste av dem oppført seg veldig rart.
det begynte med at vi reiste bort en halv uke, og når vi kom hjem var akvariumet litt vell skittent. men fikk vaska det, å pussa god på glasset med en gang vi kom hjem.
jeg merket at den fløyt litt oppned før jeg skiftet vannet, og den kom seg ikke helt ned i bunnen, men etter at den kom tilbake til akvariumet har den sluttet med det. nå er den mest i vannkanten å svømmer. har satt den på faste i et par dagen, og det skulle være forstoppelse (er ganske glad i mat osv..) har merket at den er blitt ganske rund, og endetarms hullet blitt litt større.

(kan den være gravid?) har sett de to tulle litt med hverandre. den eldste har (som jeg har sett på youtube at er parring) fulgt etter den minste bakfra. ikke napping.

Mvh Andrine
Inaktiv bruker
Hvor stort er akvariet de går i?
Hvordan er filteret?
Høres ut som problemer med svømmeblæra.
Hvor mye mater du?
Gullfisk blir ikke "gravid" De gyter og sprer egg over hele akvariet, når hannen er leks klar får han små hvite "Vorter" på gjellelokkene.
[I]Problemer med svømmeblæra:
Fisker kan få ulike problemer med likevektsorganet sitt, svømmeblæra. Det kan være skader etter slossing, eller infeksjoner. Slike problemer gjør oftest at fisken sliter med å enten holde seg flytende (synker til bunnen med en gang den slutter å svømme), eller at den flyter som en kork til overflata. Gode vannbytter kan hjelpe på, men er ikke fisken bedre i løpet av 3-4 dager, bør den avlives.
akvariumet er ca 60 l. har pumpe som funker helt fint (men lager litt lyd)

men jeg tror han enten har svømmeblære problemer eller mye luft i magen. har gitt han flak for , å han har nokk fått i seg utrolig mye luft. tokk handa mi forsiktig ned og hold den varsomt for å kjenne på den. merket at området rundt magen og nedover buken var ganske oppblåst. skjellene hans står litt utover på de områdene også.
og han ligger nesten hele tiden på ryggen nå.


bare for å spørre, bør jeg la den faste, eller skal jeg fortsette å gi den kokt ris og erter?

mvh Ap
Jeg har hørt om liknende tilfeller ang slørhaler. I de tilfellene kan fisken ligge sånn lenge før den til slutt dør dessverre. Så det spørs om den har blitt utsatt for ugunstige vannverdier eller på en annen måte har blitt syk.
Er nok svømmeblæra. Helt "normalt" med gullfisk det.
For å få utlignet trykket må fisken dypere ned, og da kan du holde den rett og presse den sakte ned mot bunn.
Har du noe du kan ha vann i som er dypere enn akvariet ditt så kan du også bruke det.
Viktig at du holder fisken rett slik at den ikke tipper over på siden.
Kan hende det må noen forsøk til før det retter seg, og mest sannsynlig vil det komme igjen en gang senere også.

Til meg har svømmeblære-problemet på fiskene rettet seg ved kjøp av dypere kar, men før den tid gjorde jeg som skrevet over her.
takk for svar


har prøvd dette nå, tipper bare etterpå. gjorde dette i en plast bøtte som er litt dypere enn akvariumet. han har ikke forbedret seg enda. men holder seg på bunden.


kan han overleve 1-2 dager i en plast bøtte med pumpe? eller må det være glass.

må bare spørre om en liten ting, er det normalt at skjellene står litt mer ut enn vanlig når den har svømmeblære problemer?
Inaktiv bruker
Høres mer ut som bukvannsott når du sier at skjellene strutter:

Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.
den døde i går. tror det var det beste for den.

tusen takk for alle svar. skal vaske akvariumet godt, så ikke den andre fisken min får det. han er en ¨normal¨ gullfisk, lang og tynn med fint slør. utrolig trist å miste en kompis, virker faktisk som at den er ensom. blir vell ikke ny fisk med det samme da.

men kan en fisk som er en annen rase smittes raskt?
Inaktiv bruker
Ikke kjøp flere slørhaler/gullfisker, de trenger betydelig større plass (200L). Bare et tips.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap