Hvilke fisker kan vi trives med?

Hei!

Jeg og kjæresten flytter sammen i løpet av sommeren. Da skal jeg "renovere" akvariet hans. Akkurat nå står det tomt (for fisk, det er bare vann, grus og planter oppi), og det ser jo ikke bra ut. Vil bytte ut grusen med sand, få nye planter, og få det fint igjen.

Så er det "store" problemet.. Jeg vil ha kulefisk! Jeg syns de høres helt vanvittig kule (høhø) ut, og jeg viiiiiil ha! Men, kjæresten vil ha, vel, vanlig fisk. Kulefiskene må jo bo aleine, og jeg skjønner at det kan bli litt kjedelig. Prøvde å få han med på tanken om å skaffe et miniakvarium i tillegg (for det han har er svæææært), sånn at jeg kan få oppfylt kulefiskdrømmen, men han var ikke helt "der" enda. Så... Hvis jeg skal leve med vanlige fisker (som jeg egentlig kanskje kan komme til å synes er fantastisk kjedelige - jeg mener, jeg har jo forelsket meg i kulefisken!), så må jeg ha noen vanlige fisker som er uvanlige! Kule, fine, rare, morsomme, spesielle! Hjelp! Hvilke fisker kan vi stappe oppi akvariet, som begge kan trives med?

Tusen takk for svar!
Må nesten vite hvor stort svæææært er for å komme med noen anbefalinger
Biotop
Med 350-liter kan man jo ha et biotop-karr for litt mindre (alt er relativt) Malawi, Victoria el.l.

Du skriver litt lite om hva det er han egentlig ønsker og det er vanskelig å si om han vil trives best med et selskapskarr eller et karr med veldig få arter (eksempelvis en stor stim av noe smått eller et par av noe stort). Litt avhengig av hva dere er på jakt efter tror jeg det er en svært god ide av deg å bytte bunnlaget (grus) med sand. Det fåes kjøpt billig på Biltema (se efter den sanden som er merket med bruk til akvarie). Da er mulighetene for bunnfisk vesentlig utvidet da blandt annet corydoras og kuuhli trenger sand for å trives.

Om du liker fisker med et spesielt utseende kan kanskje øksefisk være en ide? Du kan ha en rimelig stor gruppe av dem i et så stort karr. Bare vær klar over at disse er avhengig av heldekkende topp og at de er litt engstelige av seg slik at det ikke er alle fisker de trives sammen med.
Det finnes masse kule fisker som passer i den størrelsen, men kan være litt greit å vite om dere ønsker masse planter eller ikke, en del ciklider graver nemlig en del.

Velg også fisk som kan gå i samme type vann. Om dere måler ph og gh på vannet fra kranen, etter at det har stått og luftet seg over natten, så kan dere velge fisk etter vannet dere har og slipper å tilsette stoffer for at fiskene skal få det bra.

Som Truls her sier så kan det også være smart å skifte ut grusen med sand siden det ikke vil begrense valget av arter, noe grus gjør.

Øksefisk, coryer, diamant tetra og et par dvergciklider hadde sannsynligvis blitt mitt valg, men et kar med labyrintfisk (spesielt kampfisk som kan være veldig nysgjerrige og artige fisker), kuhliiåler og en svær stim med dronningrasbora kunne også vært et flott oppsett.

I et kar med færre planter ville jeg valgt malawi, som Truls også foreslår. Dette er kvikke, aktive og fargerike fisker med masse personlighet og i motsetning til mange andre ciklider kan de holdes flere i samme kar, men de graver og trenger stort svømmerom så planter kan være vanskelig å ha sammen med de, kanskje med unntak av noen få sorter som feks vallisneria.

Siden smaken er så forskjellig så vil jeg kanskje anbefale at dere måler vannet og legger inn et søk i fiskebasen der dere fyller inn vannverdier og størrelse på karet. Da kommer det fisker som kan passe i oppsettet og da er det mulig å lese og se litt på hva som frister. Vær obs på at de nødvendigvis ikke passer sammen temperamentsmessig så spør på forumet når dere har funnet noen dere liker.

Lykke til! Og så håper jeg du etterhvert får overtalt ham til å ha et artskar med kulefisk også
Tusen takk for svar! Å bytte grusen med sand vil jeg gjøre uansett (skrev det i startinnlegget også :P ), fordi sand er finere.

Skal sjekke ut de forskjellige fiskene dere nevner, jeg har sett øksefisk før, og de liker jeg! Men jeg er litt redd for at de driver å kan hoppe ut, vil jo ikke at de skal ligge tørre på gulvet alle sammen en dag (selvom det er glasstak på akvariet). :P

Er ikke avhengig av å ha så mange planter, forsåvidt, men det er jo hyggelig med litt pynt nedi der også.

Ålene er kjempekule! Hvor mange av disse bør man ha sammen?

Det er fortsatt en mnd eller to til vi flytter, så jeg har god tid til å tenke over saken på, men tusen takk for innspill så langt! Kommer nok tilbake til dette om en liten stund!

Liker krabber og reker, hvordan er disse i et akvarie?


Tror forøvrig at kjæresten vil ha litt forskjellig. Ikke så store stimer, kanskje, men litt forskjellig typer fisker, i forskjellige former og farger, som kan trives sammen.

Åler
trives godt i gruppe dersom det er kuhlii du tenker på. De kan man bygge små landsbyer til, og det er herlig å se på. Det finnes noen bilder i en tråd her på forumet. Søk på "landsby" så kanskje du finner den. Ikke noe problem å ha 20, men det er en fisk som trives i grupper så minimum 6 er en grei tommelfingerregel.

Krabber vet jeg lite om, men de skal vel ha tørrområder i de fleste tilfeller? Reker er normalt mat for fisk som har stor nok munn til å mumse dem (samt de som er griske nok til å ta dem i flere omganger.

Hvis dere ønsker aktive fisker det lite det er samme liv i som diverse barber. Veldig livlige fisker som skaper masse bevegelse. Det er også en stimfisk. Personlig er jeg svak for odessabarben/puntius ticto men det er mange alternativer her. Merk dog at disse vil være sjenerende for fisker som liker ro rundt seg (mange labyrinter, tidligere nevnt øksefisk m.m).
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap