Filter

hei har fåt tak i ett Juwel rio 400l med invendig filter. men jeg tenkte jeg ville ha et utvendig får å få bedre plass inni. og bedre filter. hvor stor sirkulasjon må jeg har?

takk for svar
Kommer helt ann på hva slags fisk du skal ha. Filtervolumet har mer å si enn sirkulasjonen på effekten av filteret.

Dette filteret tror jeg kan passe for ditt kar.
Tror nok det filteret du tipser her er noe for lite, i alle fall hvis hun skal ta bort det innvendige filteret. Ser det oppgis til 600 liter akvarie, så deler vi det på to, holder vel det til rundt 300 liter akvarie. Kjøp heller Eheim 2080 , så har du problemfritt, lange intervaller på filter rens. Koster jo noe mer, men, men, skal man ha noe som tar unna, koster det noe mer
Jeg anbefaler:
- Tetratec EX 2400
Det er for akvarier mellom 400 - 1000 liter - 2400 liter/time.
Jeg har selv denne i min 400 liter. Veldig fornøyd..!

Tror prisen ligger på ca rundt 2500,- (?)
Tror du kommer til å angre deg dersom du tar vekk det innvendige Juwelfilteret. Noe mer lettvint enn innvendig innebygget Juwelfilter kan jeg ikke tenke meg.

Utvendige filtre krever jo hyppig rens av filterslanger. Her renser jeg filterslanger en gang i måneden for å holde trykket oppe i de utvendige pumpene (Eheim). Det krever at man demonterer slanger og rør, og kjører slangebørster igjennom alt, og det er litt av en jobb!

Helst bør du jo kjøre begge deler i 400 Liters karr, både innvendig og utvendig. Alltid greit å ha et ekstra filter i karret hvis noe uventet skulle skje også.

Hvis du skal ha fisk som krever ekstra sirkulasjon anbefaler jeg at du kjøper en sirkulasjonspumpe som du setter inn i karret, da er du mindre avhengig av å ha fullt trykk i en filterpumpe, eller rense slangene ofte for å holde trykket oppe.

Hvordan er det med slangene i Tetratec EX 2400? Må de renses like ofte som i Eheimfilterpumpene for å ikke gå tett?
Kjenner meg ikke igjen med rensing av slanger til 2080 filteret. Slangene holder seg rene hos meg. Har selv 2080 filter, i tillegg Bio Flow 8 pumpa til Juwel, hvor jeg har oppgradert den til 1500. Årsak til det er nok med 1000 liter, så dabber den fort av når det er noe guffe i den, etter den tid er det ei super pumpe.
Har man slanger til utvendige pumper liggende å slenge, eller de ligger som en kveil bak filteret, så er man garantert de fylles opp med guffe. Innløp slanger holder jeg ikke lenger enn de må være, går rett inn på filteret.
Å rense slanger til utvendige filter en gang i måneden høres ut som galskap for meg. Har et Eheim pro 2 2078 (opptil 600l) i 300 literen og det filteret har gått i tre år uten rens av slanger. Renser selve filteret 1-2 ganger i året.

Pumpen leverer 950 l/t (dette er da når alt er rent og pent) så noe kraftig sirkulasjon gir det ikke men det trengs ikke - da kjører jeg heller oppi en wavemaker etter eget ønske om jeg skal ha moderat eller kraftig sirkulasjon.
Jeg har ikke selv erfaring med eheim, men det er manges favoritt. Slangene til filteret mitt er glatte og opplever ikke at de må renses ofte. Sikkert 6 mnd siden sist jeg renset slangene.. og da er det mest litt alger og tynt belegg i slangene. de er ikke fulle av skitt... og da tar jeg og renser filteret også... ca hver 6 mnd.. men er enig med Hans. Slangene fra filteret og inn i karet skal være så korte som mulig og helst uten krøll og bøy... Det er også viktig for at trykket skal være best mulig
Jeg har "sjefen" fluval FX5 i 900 litern.. der er slangene ruglete og det kan samle seg mere skitt i slangene .. men det er alikevel en kraftpakke av et filter, med SUPERmassse trøkk!
Slangene mine ligger ikke i en kveil Nei, men de blir fort fulle av guffe i dem, og etter 4 uker er det nesten helt stopp. Men, jeg har Eheim 2224 til nesten alle karr her. Virker som om det går tett nederst der i slangefestet. Selve slangene er jo ikke helt tette, men fulle av guffe, ja. Men, det som gjør at det går tett er nok de hullene nedi der man fester slangene, der samler det seg mye dritt. Og det til tross for at jeg alltid bruker blåfiltersvamp på innsugskurven så ikke større partikler skal bli sugd inn i pumpa.
Den svampen må jeg også rengjøre ca en gang i uka.

Eheim 2080 har jeg ikke testet ut, kanskje det er er bedre utgave?
Lars Jamne
Å rense slanger til utvendige filter en gang i måneden høres ut som galskap for meg. Har et Eheim pro 2 2078 (opptil 600l) i 300 literen og det filteret har gått i tre år uten rens av slanger. Renser selve filteret 1-2 ganger i året. Pumpen leverer 950 l/t (dette er da når alt er rent og pent) så noe kraftig sirkulasjon gir det ikke men det trengs ikke - da kjører jeg heller oppi en wavemaker etter eget ønske om jeg skal ha moderat eller kraftig sirkulasjon.


Da blir det nok dette filteret jeg satser på neste gang jeg skal kjøpe filterpumpe! Takk for tips! Ja, jeg ER lei av å rense slanger nå Har holdt på med dette i årevis en gang pr 4 e uke på de Eheim pro 2224... Og karrene er ikke hardt belasta engang. Har bare 8 små coryer i en 180 L med utvendig Eheim pro 2224, og det går like fort tett som de andre karrene. Leste et sted her på forumet at foret kan påvirke om slanger går fort tett osv. Jeg bruker mest malletabletter. Lurer på om de kan være tilsatt noe som gjør slangene tette.... Gelatin etc.
2080 er det to innsug, jeg har det ene stående i innsuget til Juwel pumpa, det andre i motsatt ende, fornøydhet med det filteret, her sverger jeg til det er nok ikke noe bedre på markedet, da er det hvor god filtrering, enormt med filtermasse, i tillegg er det grovfilter. Pumpa har gått i 15 mnd nå, her er det overhode ikke noe i slangene. Var noe spent på belastning for utstrømmer, gjennom kjøler, uv anlegg, før det gikk tilbake i akvariet. Full fres, ingen form for redusert kapasitet. Minus er hvis du har den pumpa i skapet på 400-450 serien av Juwel, her må du ta av døra ved renhold, få den inn i skapet. Pluss for det er vel en gang i året, så løsne på to skruer for å ta av døra tåler jeg. Til å være så kraftig pumpe, er det vel ingen som er så støysvake som den er )
Det er 3 års garanti på Eheim, så er det garantert kvalitet og utprøvde produkter.
Minus er når den tid kommer man skal ha reserve deler, de er svært kostbare til Eheim.
Jeg har det med å være "forut" som jeg kaller det, legge 8-10000 i å kjøpe fisk, havari på pumpe, selv om det er garanti sak, hva gjør jeg da?

Vente på deler??? Overhode ikke her, jeg har kjøpt alt av pakninger, slite deler, i orginal embalasje gjennom e.bay, så når det en gang i fremtid skulle inntreffe noe, for det gjør det garantert, da har jeg det liggende, pumpa opp å gå igjen, ikke tap av det gode som pumpa har i seg. Utrolig hva man kan spare på delene ved kjøp gjennom e.bay)
Hans Johansen
Det er 3 års garanti på Eheim, så er det garantert kvalitet og utprøvde produkter. Minus er når den tid kommer man skal ha reserve deler, de er svært kostbare til Eheim. Jeg har det med å være "forut" som jeg kaller det, legge 8-10000 i å kjøpe fisk, havari på pumpe, selv om det er garanti sak, hva gjør jeg da? Vente på deler??? Overhode ikke her, jeg har kjøpt alt av pakninger, slite deler, i orginal embalasje gjennom e.bay, så når det en gang i fremtid skulle inntreffe noe, for det gjør det garantert, da har jeg det liggende, pumpa opp å gå igjen, ikke tap av det gode som pumpa har i seg. Utrolig hva man kan spare på delene ved kjøp gjennom e.bay:-))


Ja, det er jo en akvarists verste mareritt; enten strømstans mens man er borte i noen timer, og ikke merker det om strømmen har gått og kommet igjen, eller at pumpa stopper av andre grunner. Har derfor som regel alltid to pumper i mine akvarier, en innvendig og en utvendig. Har man flere akvarier og flere pumper kan man jo alltids bytte på litt om det skulle bli helt krise også, (mens man venter på deler.)
Blir det strømstans og et utvendig filter stopper opp i flere timer og så kommer i gang igjen uten at man får tømt det for vann, så kan det fort bli nitrittforgiftning og fiskedød.
Hvor lenge det kan stå stille før filterbakteriene dør strides det jo om, men jeg har selv opplevd å glemme å slå på et utvendig filter over natta en gang, og da jeg oppdaget det neste morgen fikk jeg panikk. Men, helte da bare ut det vannet som hadde stått i det og satte det i gang igjen. Målte for nitritt i en uke etterpå, men det kom ikke noe utslag. Men, da hadde jeg også en innvendig pumpe i det karret, som hadde gått hele tiden (ikke store kapasiteten på innvendig Fluval U4, men bedre enn ingenting.)

Takk for tips om ebay. Har aldri kjøpt akvariedeler/utstyr gjennom dem, har bare ikke tenkt over at det er mulig. Bestiller man noe over nett i Norge så tar det jo uker og måneder så det tar jeg ikke sjansen på. Bestilte noe fra Tyskland, da tok det to dager før det ble levert rett på døra. Men, frakt/moms blir jo dyrt. Hvordan er det når man kjøper akvarieutstyr på ebay? Sender de det som "gave" så man slipper moms der? Har kjøpt masse andre ting på e bay, og alltid sluppet moms.
Avtaler du med selger, sender det som gave, kan du nok slippe unna momsen
En stor del av det jeg har kjøpt har vært lav eller ingen frakt på. Prisen har vært på rundt 40% av her i Norge.)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap