Akvariedrømmen - endelig virkelig?

Hei hei, en gammel bruker her som har ledd seg skakk i hjel av sine gamle fjortiss-innlegg her på forumet. Les les, om dere vil ha en god latter.

Da er det endelig dags for at jeg skal flytte ut, og drømmen om akvariet kan bli virkelig (min mor satte en stoppe for den drømmen da jeg bodde hjemme). Problemet mitt nå er at leiligheten min er et bøttekott, og jeg vet ikke helt hvor jeg kan ha plass til denne nydligheten. Det jeg ser for meg kan være praktisk er et akvariet som heller går i høyden. Er det noen som har eksempler på akvarie modeller som er slik? Jeg tipper 120 liter er grei str.

Så er det fisken da. Planen min før var veldig mye rart, noe av de fiskene jeg ville ha da er planen enda. Dette er hva jeg tenker:

Ancitrus
Neontetra
Molly/Platy
Guppy
Krystallreker

Det er vel sånn egentlig det jeg har tenkt på. Jeg er glad i små, fargerike fisker. Så om dere har andre forslag så kom gjerne med de. Slik jeg har forstått det så holde de fleste fiskene jeg har på listen min seg nå i topp og midten. Kanskje litt flere fisk som holder til i bunnen hadde vært noe? Problematikken med kjønn og slikt er jeg litt redd for. Jeg vil jo ikke ha et karr som flyter over av yngel. Jeg har lest meg opp på skille mellom kjønn på platy/molly, men ikke de andre. Er dette et stort problem? Og man kan vel egentlig ikke si i dyrebutikken når man kjøper fisk at de kun skal håve frem jenter eks? Hvor mange kan jeg ha av hver art sånn ca? Jeg vil gjerne at fiskene skal ha god og fin plass. I følge mine notater skal de fiskene på listen min alle passe greit mtp temperatur, ph og gh verdier Hvordan burde jeg dekorere mtp fiskene jeg har valgt?

Så leste jeg meg nettopp opp litt på dette med innkjøringsfasen. Jeg tenkte dette kanskje hadde forandret seg litt siden sist eller ikke. Jeg måtte jo lese meg opp litt. Sist jeg studerte fiskelivet skulle man putte sand og planter i til å begynne med og etter ca 14 dager kunne man hive i ancitrus eller lignende hardføre fisker. Før man sakte, men sikkert puttet litt og litt flere fisker oppi. Nå leste jeg denne tråden om amoniakk metoden. Er alle frelst på at denne metoden er best nå? Hvorfor? Og hvordan bør jeg gjøre det mtp på mitt kar (kanskje vanskelig å si i og med at jeg ikke har bestemt meg for hvilket helt hundreprosent enda?). Det jeg syns var vanskelig med den artikkelen var matematikken. Hvor mye salmiakk i forhold til liter vann. Jeg suger i matematikk. La oss si jeg har et kar på 120 liter, hvor mye salmiakk?

Andre tips og råd mottas også med takk! Jeg er bla usikker på hvilket utstyr jeg trenger. Måleutstyr eks.
Inaktiv bruker
Du bør skippe Neontetra om du ønsker Molly, Platy, Guppy, krystall reker.
Da disse skal ha helt forskjellige vannverdier.

Du kan be de i butikken om å håve inn jenter at levendefødte, de er veldig lett å skille kjønnet på. Ancistrus ser du ikke kjønnet på før den er kjønnsmoden og Neontetra er veldig vanskelig for de fleste å se kjønnet på, har forstått det sånn at det er kun når ho er leks klar at det er mulig å se noe særlig, da blir det knekk på den blå stripen.

Det er veldig viktig å ha tålmodighet så det er bare å lese deg godt opp til hvilke fisker du vil ha, og det er bedre at du finner ut selv enn at du spør i Dyrebutikkene, de kan komme til å prøve å lure penger fra deg. :P
Takk for svar!

Æsj da. Ja, neontetra var egentlig den eneste fisken jeg ikke hadde skrevet ned noen vannverdier for, da jeg ikke ville ha den før, men nå vil jeg gjerne ha den. De er så stilige! En liten stim med dem er råkult!

Har du andre forslag til fine, små fargerike fisker som kan gå i lag med neontetra da?
Eller motsatt
evt kan du bytte neontetra med den noe dyrere (og litt mer sarte) kardinalneon. Da må PH ned noe men til gjengjeld får du en stimfisk som tåler et bredere spekter av GH og litt andre valgmuligheter.
Dropp heller Neontetra og gå for en stor stim med Danio margaritatus, disse er hardføre og tåler det meste av vannverdier… Eneste utfordrignen er at de ofte er veldig små når de leveres til butikkene, men det løser du med å fore dem godt med frossentfôr som Rød Moina og avskallet artemia om du ikke vil klekke artemia selv. En stim på 20-30 slike vil gjøre seg bra i en 120l....

Sammen med denne fiskene kan du også ha dvergreker uten at de spises, kanskje en eller to rekeyngel forsvinne ri ny og ne men ikke en mengde som du merker. Neontetra vil ta det meste av reker...

[External Image]
Jeg likte den tetraen du viste Truls.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap