Fiskeforslag?

Hei!
her er da oversikten over fiskene mine i et 60l akvarium;

3 stk zebrafisk
2 stk algeetende "sugefisk" usikker på navn.. svarte meg hvite prikker
2 stk siamesisk algeetende fisk
3 stk slørhaler
1 stk kampfisk (hann)
2 stk platy (en hunn og en hann)

noen forslag på fisker som kunne passet sammen med disse?

takk!

Du har for mange fisker i et så lite kar, i tillegg til at de fiskene du har vil ha ulike vannverdier og temperaturer.

Foreslår at du går inn på fiskebasen, leser om de ulike fiskene du har, og ser hvem som passer sammen, og hvem som du bør omplassere for at alle fiskene skal få det best mulig.

Inaktiv bruker
I tillegg bør du lese mer om det å ha akvarium og hva det inne bærer av ansvar.
Trykk på meg!
Personlig ville jeg beholdt kampfisken og gitt bort/solgt resten. Kanskje du kan ha en liten gjeng pygmecoryer ellernoe små type corydoras i tilegg..om du har sandbunn? (ala Biltema sin sand) Kampfisker synes det er spennende med mye planter og slikt som gjør det litt interessant å svømme rundt på oppdagelsesferd, og corydoras er bare så innmari skjønne, og aldeles harmløse.

Noen kampfisker kan være veldig aggressive, men slik jeg har forstått det så går det ofte greit med corydoras, ettersom de holder seg til bunnen.
Huff...
takk for svar!
trist egentlig hvor lite peiling dyrebutikkene har...
er det virkelig nødvendig å gi fra seg alle ..?
huff huff
slørhalene blir store etterhvert, men kan sikkert bo i karet et år eller to. Husk at de kan bli 10+ år gamle, så de må ha større plass etterhvert.

Jeg tror at kampfisk og slørhale kan bli kræsj etterhvert, så jeg ville bestemt meg for én av typene og kvittet meg med den andre. Siamesisk algeeter blir også stor og trenger mer plass etterhvert - ville også vurdert å se etter et annet sted til den.

Ellers så er det jo greit. Kunne gjerne hatt noen flere sebrafisk iom. at det er en stimfisk og trives bedre med flere kamerater, men da får du kanskje problemer med å få opp yngel på platyene - om det er ønskelig...

Takk takk! Finner en løsning nå
3 stk zebrafisk
2 stk algeetende "sugefisk" usikker på navn.. svarte meg hvite prikker
2 stk siamesisk algeetende fisk
3 stk slørhaler
1 stk kampfisk (hann)
2 stk platy (en hunn og en hann)


Hvis du finner nye hjem ( evt levere tilbake til butikken) til slørhalene og siamesiske algeeterne og sebrafiskene, så er du godt på vei. Du bør også skaffe deg en vanntest for nitritt, NO2.
Inaktiv bruker
Kan du legge ut bilder / registrere akvariet ditt? vil se hvordan de fiskene ser ut sammen.
Inaktiv bruker
ja, dyrebutikken vil jo bare selge
har fått mange dårlige forslag av dem før!
ingen kan skylde på deg, det er dyrebutikken sin skyld hvis du har fått feil fisk!
se litt i fiskebasen, der står det hva slags vannverdier de forskjellige fiskene skal ha, temperatur, og masse annent nyttig info.

Har hatt platy, gullfisker og en svær shubunkin-gullfisk og ancistrus(algespiser) sammen, opplevde aldri at gullfisken angrep/jagde platyene, men jeg tror nok det er folk her som vil si at de ikke bør være sammen. Jeg er jo nokså ny selv. Jeg så ofte at de svømte ved siden av verandre og var fredelige.
Jeg ville kjøpt et større akvarium, (120-200 liter)
og beholdt 60-literen og hatt kampfisken der,
og flytte platyene, algefiskene, sebrafiskene, de siamesiske algeeterne og gullfisken oppi det største karet, og sett en stund om det gikk bra, hvis noen av fiskene gjemte seg/ble jaget eller viste tegn til mistrivsel ville jeg solgt den/gitt bort. og ha en gh på 7, ph på 7,5 og temp på 21c. Men det er bare hva jeg ville gjort. Se litt va ekspertene sier.

mange nybegynnere tror at det er mye jobb med større akvariun (trodde det selv også) men det er det ikke, det er faktisk lettere når du har riktig utstyr. og lettere å holde styr på vannverdiene.

Og neste gang du vil ha fisk men ikke er så sikker om de vil passe så bør du spørre forumet. Det er mange flinke folk som vil at fiskene dine skal ha det bra, og ikke er opptatt av å tjene penger.
Har testsett og testet alt av nitritt, ph og alt det der
Hadde det vært en mulighet å ha foreksempel;
kampfisken og slørhalene i et 60l
(siden de er fredlige sammen)
og Sebrafisken, algeeterne og platyene i et annet 60l eller 100l?

da selger jeg vel de siamesiske algeeterne... :/
her er bildet, du ser ikke alle fiskene her
Inaktiv bruker
Jeg ville heller tatt gullfisken og platyene i 100-literen, Det finnes små versjoner av slørhale men vet ikke hvilken du har. ,
kampfisk klarer seg fint i lite kar. Kanskje ha sebrafiskene og algespiserne sammen med kampfisken å se om det går fint?

Lurt å selge de siamesiske, siden de vil helst ha 160 l,
Takk!
Takk for masse veiledning! gir de siamesiske bort, så blir det trivligere for dem og de andre fiskene
Har to av de små typene og en litt større slørhalene
Husk på at de forskjellige fiskene har forskjellig krav til vannverdier da og temperatur da Slørhale/gullfisk trenger ikke varmekolbe siden de ikke liker å ha så varmt vann, mens f.eks Platy gjerne vil ha det litt varmere

Var jeg deg ville jeg gått inn på fiskebasen, finner den under kunnskap og søkt opp de fiskene du vil ha og lese om dem der og hva de trenger av vannverdier og temperatur
er de zebrafiskene danio? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6475

ser ikke helt hvorfor han må kvitte seg med de??

syns han kan beholde alle fiskene utenom siameserene og gullfiskene, man må da få lov til å være nybegynner..

så kan han lese seg opp på favoritt fisker, og hold av de og eventuelt bytte ut når han finner ut hvilket type bitop eller lignende han vil holde
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap