Syk molly?

Hei.

Vi kjøpte tre nye mollyfisker for to uker siden for og holde den ene vi hadde med selskap. Vi hadde akkurat tatt en full rengjøring av akvariet(byttet ut alt vann) for å bli kvitt et stort snegleproblem.
På fredag lå den nede langs bakken hele tiden, den var tynn og så litt blodig ut ved gjeldene. Lørdag morgen var den død. På lørdag kveld lå den ene så si inne i en av plantene og så egentlig halv dø ut, den siste av mollyene så heller ikke helt frisk ut, det så ut som halen hadde stivnet så den lå bare og snurret rundt og rundt. Søndag morgen var begge døde.
Hva har skjedd med dem, kunne vi ha reddet de?
Inaktiv bruker
Så stort vannbytte er ikke bra, og hjelper nok ikke i det lange løp, det er ikke bra for fisken. Renset dere filteret også? De kan høres ut som ammoniakk eller nitritt forgiftning. Testet vannverdiene?
vi tok ut alle fiskene. som om vi startet på nytt, vi fulgte av det som sto på posen, for nye fisker, Vi gjorde det med de gamle fiskene også.
Testet ikke vannverdiene.
Antagelig vasket dere bort de gode bakteriene da dere rengjorde karet. Da blir vannet giftig pga ammoniakk og nitritt og fiskene dør.

JA, dere kunne berget de ved å IKKE vaske filteret helt rent, teste vannet for nitritt og bytte vann ofte.
tusen takk, nå vet jeg hvert fall hva det kan være, skal følge godt med på fiskene.
Inaktiv bruker
bytt 40-50% vann hver dag ut uken. Det bør hjelpe mye. Husk også at molly vil ha hardt og alkalisk vann. (Høy GH og PH) Test vannverdiene og finn ut om dere må øke GH og PH.
Mot sneglene kan dere skaffe Jegersnegler. Lykke til.
jepp Skal bytte vann. Fant ut at vannet var veldig kaldt så noe av varmesystemet må nok ha streika, men tror vi fikk fiksa det.

Takk for hjelpa!
Inaktiv bruker
Det er nok mer en bare tempen som er feil. test vannverdiene så får man mye mer info.
Syk molly
Min erfaring som nybegynner er at med stor vannskifte så vasket du vel filteret veeeldig godt??... bruk akvarievannet når du vasker filteret. du kan også kjøpe filterbakterie når du gjørr ein så stor opprasjon. tette seige filter er ofte feil bakterie i filteret. du blir fristet til å skylle dem i varmt vann.. og spesielt molly , platy trenger litt meir salt i vannet. eg saltbader dem i 20 min om de ser litt rare ut. men d blir bedre ette som akvariet ditt får etablere seg) STÅ PÅ!!! obs.. mollyer er glad i agurk og spinatblader.. kokte bønner og)
Prob med snegler!!??
polkadot botia... d e tingen festlige fisker og
Inaktiv bruker
JA, for de trenger STORT akvarium. Praktbotia er nok et dårlig valg i små kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap