Fisk til akvarium, hjeeelp! :)

Jeg skal starte opp 240 litern min igjen, men trenger litt hjelp av dere...
Hva slags fisk skal jeg ha??
Burde jeg ha en type fisk, masse forskjellig eller bare en art?
Jeg vil virkelig ha det fint i akvariet mitt nå, så please hjelp meg!!
Takk på forhånd
- Lea
(er egentlig ikke så nybegynner, litt feil tråd å velge kanskje...)
jeg har 1 300 L akvarium jeg har bare små fisk. så jeg har stim fisk med forksjellige tetra, corydoras, rett og slett litt variert fargerike fisk
Som lettere øvet har jeg brukt mye tid på å rydde opp i diverse nybegynner-fiskesupper, så mitt råd er i alle fall klinkende klart - bruk tid! Og basen! Fisk som skal ha nogenlunde samme vannverdier er i alle fall ett sted å starte, og i basen kan du søke på område hvis du har bestemt deg for en art du absolutt helt sikkert vil ha.

En annen ting er heller en stor gruppe enn mange små, det blir bare rot med fem av hver, og store stimer er en fryd jeg unner alle. Sier jeg, som rydder og sorterer og selger og kjøper for å komme i mål her...

240 liter er bra med vann, så hva med å tenke lag? Da kunne du ha en malleart i bunnen, en ikker-territoriell stimfisk/hovedfisk som holder seg å midten og evt noe som surrer i overflata for eksempel. Uten at det hjelper på valgets kval, har sortert i Excel og lest så øynene er såre og røde, det er så utrolig mye flott fisk i verden!

I storekarene her er det snart en slags orden, i ett kar cory og sandsnegler i bunnen, Xiphophorus hellerii og en brukbar stim voksne SAEr på midten, i toppen blir det fort en million sverdrageryngel så der trengs det ikke noe annet. Reker og snegler holder også orden. I det karet spiller plantene hovedrollen, så fisken er rydde- og rengjøringshjelp og litt liv i plantehavet for husfredens skyld.

I det andre vil det ifølge vår kloke tolvåring bli en kjempestim Corydoras panda i bunnen og en kjempestim grønn neontetra midt på, samt snegler og reker. For når han ikke fikk sølvhai eller rokke ville han heller ha veldig mange små. Fryktelig deilig med ro i det karet som var vårt første. Grøss for noen blandinger vi har vært igjennom der...

Ser i en annen tråd at du er på tenk når det gjelder Apisto, da har du selvfølgelig lest trådene til Loffa, Simen, 530, Tom C og de andre. De sverger til artskar, men det går sikkert bra med ett par/en trio i hvert hjørne også.

Skal det bli noe moro med Apisto har jeg forstått at eventuelle samboerne bør være småspist, som boraras eller nannostomus (Ikke Asiaoppdrett, de er antagelig bolet og morderiske, få tak i VF eller fra privatperson..), anbefaler Back to Nature nanoakvarier for å finne småfisk, herlig og lærerik bok! Og Apisto går i syrebad så det må man også ta hensyn til. Coryer på bunnen går ikke med dvergciklider uansett tror jeg, pansermaller er jo helt zen og forstår ikke territorier så de får juling uten å ta poenget. Selv kommer jeg til å sette Apistogramma barlowi alene i et kar hvis jeg noensinne får opp reolen før hr 530 gir opp å vente på meg...

Sånn har jeg det, vet ikke akkurat om det hjalp noe særlig, det måtte vel i såfall være felles skjebne felles trøst
Linda summerte opp rimelig perfekt. (hahahahahahh excel ark! jæ dævver)

Noe jeg lærte og syntes var veldig bra, og derfor sier til andre, vær kritisk/kresen. Ikke fall på noe "bare fordi", se etter hvor i sjiktet de holder til, om de er fredelige, hva andre sier om de, størrelse osv. Det er mye bedre å bruke lang tid på å finne de rette sortene, enn å må drive og bytte og selge osv og aldri bli fornøyd.

Jeg bruker å se på youtube videoer av stimfisk for å se i hvilken grad de faktisk stimer, ettersom jeg er glad i små stimfisk.

Jeg tenkte jo å ha disse fiskene:
-Kakadueciklide
-Regnbueciklide
-Rød dvergciklide
-MacMasters dvergciklide
-Gul dvergciklide
Men alle disse blir jo aggressive under lek, og det jeg egentlig lurer på er om disse fiskene går sammen
Og hvis ikke, har dere forslag til hvordan fisk jeg kan ha?
Tusen takk for alle svar ))))
Dette har du jo allerede fått svar på i din andre tråd.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap