Hjelp!!!!!!

Er det normalt at vannet i akvariet er grumsete, når du skal fylle vann i det for første gang??
Det er helt normalt, og vannet blir stort sett klart etter noen timer, men det kan ta flere dager.

PS: Du må prøve å lage bedre titler når du lager en ny tråd, slik at folk vet hva den handler om. Eks: "Er det normalt av vannet er grumsete?"

Inaktiv bruker
At vannet er grumsete er helt vanlig. Det gjør uansett ingenting siden det ikke skal være fisk i et ny fylt akvarium, så filteret har GOD tid til å fjerne grumset i vannet og bygge god bakterie kultur. 4-5 uker innkjøring med salmiakk metoden så kan du begynne å teste vannet om du kan ha fisker i.
Om du allerede har hatt fisker i så må du belage deg på å bytte MASSE vann.
Les om vannverdi og innkjøring.
Jeg vil sette det på spissen og gå mot de to andres meninger om at dette er normalt. For meg er dette ikke normalt da jeg kjenner til etterhvert hvordan et kar skal fylles. vannet jeg fyller er like klart i karet som når det kom ut av springen.

Jeg tar da utgangspunkt i at det er ny sand og ikke brukt og møkkete

1. Fyll karet med den sanden du har tilmålt
2. Finn frem en tallerken eller et fat, å legg det på toppen av sanden.
3. Fyll så i moderat tempo vann over tallerknen eller fatet, uten å virvle opp sand.

Vips så har du et vann som er like klart i det nye karet ditt, som om det kom fra springen.
Tømmer du vannet rett på sanden er det selvfølgelig rett at dette er normalt, men bruker en hodet litt, sparer en seg for mye arbeid og mye venting.

Ref Spock
At vannet er grumsete er helt vanlig. Det gjør uansett ingenting siden det ikke skal være fisk i et ny fylt akvarium.

Dette er vel å sette det på spissen om jeg skal være litt kværulant. Jeg har 15-20 kar her og har ekstra pumper gående for innkjøring til nye kar. Når jeg da i tillegg tar vannbytter, får jeg både akvarievann og ferdig innkjørt pumpe. Ferdig til fisk med det samme. Men riktig ment om en kun har ett kar og ingen andre alternativer (=8

Selv om du sier at det kan unngås ved å legge en tallerken i akvariet, noe jeg gjør selv, er det helt normalt.
Inaktiv bruker
LOFFA
Ref Spock At vannet er grumsete er helt vanlig. Det gjør uansett ingenting siden det ikke skal være fisk i et ny fylt akvarium. Dette er vel å sette det på spissen om jeg skal være litt kværulant. Jeg har 15-20 kar her og har ekstra pumper gående for innkjøring til nye kar. Når jeg da i tillegg tar vannbytter, får jeg både akvarievann og ferdig innkjørt pumpe. Ferdig til fisk med det samme. Men riktig ment om en kun har ett kar og ingen andre alternativer

Det er ikke mange nybegynnere som har ferdige innkjørte filter til akvariene sine. Har man kommet så langt så vet man at grumsete vann kan unngås på ange måter, og eller at det forsvinner.
Selv om jeg og du vet hvordan man unngår det så er det allerede for sent her, med mindre hun vil bytte ut masse vann.
Skyll sanden før du har den akvariet. Skyll den godt i ei bøtte, helt til vannet blir helt klart. Skyll litt av gangen, og rør skikkelig om med hendene nedi sanda så all møkk kommer opp.

Det er vel for sent med det rådet nå, men til neste gang

I mine akvarier har jeg ennå ikke hatt grumsete vann, annet enn ved oppstart med filterguffe/kickstart med filterguffe. Det forsvinner jo etter noen timer.
Det er jo ikke for sent å skifte vann til det blir klart vann nå.

Har du lært hvordan du lett og uten noe stress kan skifte vann ved hjelp av en vannslange fra og til vannkrana/vasken, eventuelt bruke en adapter på krana dersom krana er uten gjenger? Man trenger nemlig ikke gjøre det mer tungvint enn nødvendig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap