Til mine to små jenter på 8

Hei hva anbefaler dere å starte med til 2 jenter på 8 år. De skal ha et vær. Men jeg vil helst ikke at det skal være likt. Samtidig som de må kunne få noe yngling i akvariet.

Alle forslag hjertligvelkomne
En god start er å spørre om råd, for dyrebutikker kommer ofte med mange rare råd :o) Du finner mye viktig informasjon på "Akvarieskolen" under Artikler. Bla. denne artikkelen om oppstart av akvariet.

Håper også at du som voksen tar ansvar for at akvariene ikke blir skrekkabinett for fiskene. Fisker er levende skapninger som skal ha stell, mat og rent vann, også når ungene er gått lei. Hvis barna skal bestemme hvilke fisker de vil ha, så må heller ikke det gå på bekostning på hva som er bra for fiskene. Mange store fargerike fisker passer ikke i relativt små barneakvarier.

Men etter litt pekefinger vil jeg også si at akvarium er et fasinerende, vakkert og veldig fin læringsarena for mange unge håpefulle :o) De lærer ansvar, vannkjemi og mye annet spennende, om det legges til rette for det :o)
Vi tar ansvaret. Men desverre er ikke min kunskap på område så veldig stor.
selv har vi et selskapsakvarie med "alt" i og et med små ciklider. begge på 300L

men nå skal jeg ha på 1500L og da ville mine to jenter på 8 også ha på sine rom.
Tusen takk for tipset.

ps. liker ikke akvarie butiker. synes det er bare jug og fanteri(men det er min erfaring).
Det høres veldig bra ut :o)

Et par tips med det samme:

- ikke kjøp for små akvarier. Minimum 60 liter, helst rundt 100 liter.

- Platy er en enkel, fargerik levendeføder som yngler lett. L144 er en gul ancistrus som sikkert faller i smak hos barn. Eplesnegler er også fargerike og morsomme.

Jepp, dyrebutikker har ofte dårlig kunnskap, gir feile råd og er mer opptatt av å selge mest mulig i stedet for å gi ferske akvarister en god start.
Gode råd fra StineMari, og det finnes flere levendefødere som går godt sammen med snegler og reker, og mange av dem blir ikke så store som Platy og Sverddragere.

Yngel er kjempespennende, så tenk på det når du planter, for god plantevekst er latskap satt i system så det vil du selvfølgelig ha Her har jeg en javamosedott hengende på en sugekopp litt høyt i karene med levendefødere, og planter med fint bladverk som Limnophila sessiliflora så småttingene finner gjemmesteder og helt gratis yngelmat. Da slipper de smarteste, sterkeste og heldigste å bli spist, og det blir ikke så mye styr med for lite eller for mye yngel.

Sønnen i huset skal overta ett av karene her, og når han ikke får sølvhai eller rokke valgte han seg en bitteliten stimfisk "for da kan jeg ha veldig mange!". Det er også gøy. Og ungene som stikker innom er veldig fascinert av eplesnegler og reker, men dem bør man vente med å sette inn til alt er helt på stell, særlig reker er litt fintfølende på vannverdier.

Lykke til!
Tusen takk for svar
Da har vi handlet to akvarier på 180 liter og fylt dem med vann, grus og satt opp filtere.
så blir spennende dager fremover for dem(oss) ikke minst er det gøy når en ser de yngre glede seg over noe annet en pc

send gjerne flere tips
Flott størrelse på karene !

Legg gjerne ut bilder av karene. Hvis du vil forkorte innkjøringen kraftig, så overfør filterslam fra et innkjørt filter til de nye filterne. Dette kalles kickstart, og om det går greit så kan fisk settes inn dagen etter.

Har du vanntester for pH, nitritt, ammoniakk og nitrat? Og gjerne også KH og GH? Å teste vannet er jo noe som kan være spennende å gjøre sammen med barna. Telle dråper og finne ut hvor på fargeskalaen testen havner, og gjerne notere ned resultatet for å se endringer over tid.

Hva med en tur til nærmeste dyrebutikk for å se på fisk og planlegge litt sammen med de? 180 liter gir mange muligheter. Ta med ungene og se på fisk, se hva de liker, noter ned navn på de fiskene de liker, og sjekk opp artene i fiskebasen på akvaforum hjemme, om fiskene de liker går overens, og evt hvor mange. De finner sikker også noen festlige dekorasjoner som de også vil ha, hehe.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap